Female students of art schools and female creators in the Poland of the interwar period – the selected aspects of the fine artist profession

Authors

  • Katarzyna Kulpińska Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.66.03

Keywords:

interwar period, artistic studies, status and identity of female artists, participation in the institutionalized artistic life, family entaglement

Abstract

The article deals with Polish female artists of the interwar period artistically active within diverse realms of fine as well as applied arts. It indicates towards the issues related to the sociology of the female creators discussed and the distinguishing features of the three stages of their lives. First, their youth (the inspiration and the motives behind the decision to undertake artistic studies and the course of those studies) is addressed. It is followed by the mature period (functioning of the female creators in the society and their families, their positions in the artistic groups of the day, and the status of these female artists as well as their participation in the institutionalized artistic life, the conditions of becoming successful, and other work opportunities); and finally the life models they chose in the old age are presented.

References

Alberti K. (1926), Wywiad specjalny „Świata Kobiecego” z Zofią Stryjeńską, „Świat Kobiecy”, nr 2, s. 54–55.
Google Scholar

Bartoszewicz W. (1966), Buda na Powiślu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

Dutka L. (red.) (1990), Hanna Rudzka-Cybis, Plastyka-Art, Kraków.
Google Scholar

Dutkiewicz J. E. (oprac.) (1969), Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1895–1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar

Golka M. (1995), Socjologia artysty, Wydawnictwo ars nova, Poznań.
Google Scholar

Kałwa D. (2000), Model kobiety aktywnej na tle sporów światopoglądowych. Ruch feministyczny w dwudziestoleciu międzywojennym, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 135–154.
Google Scholar

Konstantynow D. (red.) (2008), Sława i zapomnienie. Studia z historii sztuki XVIII–XX wieku, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.
Google Scholar

Kulpińska K. (2017), Matryce, odbitki – ślady kobiet. Polskie graficzki i ich twórczość w dwudzie­stoleciu międzywojennym, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Google Scholar

Lorentowicz I. (1975), Oczarowania, Wydawnictwo PAX, Warszawa.
Google Scholar

Meducka M. (1996), Artystki o sobie. Pamiętniki polskich artystek sprzed 1939 roku, [w:] A. Żar­nowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 211–221.
Google Scholar

Morawińska A. (2000), Malarki polskie między wojnami, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, Wydawnictwo DiG, Warszawa, s. 255–270.
Google Scholar

Mulczyński J. (2009), Poznańska Zdobnicza: Historia Państwowej Szkoły Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu w latach 1919–1939, ASP w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Od Grupy Czwartej do Keramosu. Z Martą Koch-Podoską rozmawiała M. Latawiec, „Artifex” 2002, nr 4.
Google Scholar

Orynżyna J. (1933), Kobieta w sztuce ludowej i przemyśle artystycznym, [w:] Almanach spraw ko­biecych. Informacje, postulaty, zagadnienia, Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet, Warszawa, s. 183–191.
Google Scholar

Piwocki K. (1965), Historia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1964, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar

Poprzęcka M. (1991), Inne? Kobiety i historia sztuki, [w:] Artystki polskie, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar

Poprzęcka M. (1996), Boznańska i inne, [w:] A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura. Kobiety wśród twórców kultury intelektualnej i artystycznej w dobie rozbiorów i w niepodległym państwie polskim. Zbiór studiów, Wydawnictwo DiG, Warszawa. Zakres stron?
Google Scholar

Reutt-Witkowska Z., Problem kobiecej pracy zawodowej. Konieczność nowoczesnego układu sił roboczych w domu (cz. 1) (1931), „Bluszcz”, nr 4, z 24.01, s. 2.
Google Scholar

[Romit], W pracowniach znanych artystek: Zofia Stryjeńska (1936), „As”, nr 45, s. 2.
Google Scholar

Rychter-Janowska B. (2016), Mój dziennik 1912–1950, oprac. J. Różalska, IS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Samotyha N. (1933), Rzut oka na twórczość kobiet polskich w dziedzinie plastyki, [w:] Almanach spraw kobiecych. Informacje, postulaty, zagadnienia, Związek Pracy Obywatelskiej Kobiet, Warszawa, s. 178–183.
Google Scholar

Sopoćko K. (1989), Jadwiga w tle, Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar

Sosnowska J. (2003), Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.
Google Scholar

Sosnowska J. (2011), Artystki w dwudziestoleciu, [w:] A. Jakubowska (red.), Artystki polskie, Dom Wydawniczy PWN, Warszawa–Bielsko-Biała, s. 66–81.
Google Scholar

Stryjeńska Z. (1995), Chleb prawie że powszedni. Pamiętnik, t. I, II, oprac. M. Grońska, Gebethner i Ska, Warszawa.
Google Scholar

Styrna N. (2005), Żydowscy studenci krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, [w:] M. Poprzęcka (red.), Polskie szkolnictwo artystyczne. Dzieje – teoria – praktyka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa, s. 133–144.
Google Scholar

Świtalska J. (1927), Kobieta nowoczesna we wszystkich okresach jej życia, Tow. Wydawnicze Bluszcz, Warszawa.
Google Scholar

Wallis M. (1975), Późna twórczość wielkich artystów, PIW, Warszawa.
Google Scholar

Wasylewski S. (1927), O siedmiu duszach kobiety: impertynencje współczesne, Nakładem Wy­dawnictwa Polskiego, Lwów–Poznań.
Google Scholar

Wordliczek Z. (1988), Młodzież wyznania mojżeszowego na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1918–1939, „Krzysztofory”, nr 15, s. 40–56.
Google Scholar

Zientara M. (2007–2011), Artystki polskie i ich sztuka w latach 1900–1939. I. Nurt narodowej sztuki dekoracyjnej (2007), „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, nr 25, s. 149–169; II. Przedstawicielki awangardy (2008), nr 26, s. 201–222; III. Przedstawicielki koloryzmu (2010), nr 27, s. 257–290; IV. Przedstawicielki realizmu (2011), nr 29, s. 327–362.
Google Scholar

Published

2018-09-30

How to Cite

Kulpińska, K. (2018). Female students of art schools and female creators in the Poland of the interwar period – the selected aspects of the fine artist profession. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (66), 33–53. https://doi.org/10.18778/0208-600X.66.03