https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/sociologica/issue/feedActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica2023-07-10T13:35:06+02:00Marcin Kotrasmarcin.kotras@uni.lodz.plOpen Journal Systems<div style="text-align: justify;"> <p>Profil czasopisma <em>Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica</em> obejmuje szeroko rozumianą problematykę społeczną. Intencją redakcji jest publikowanie artykułów będących wynikiem oryginalnych badań empirycznych indywidualnych i zespołowych. Jesteśmy otwarci na różne paradygmaty teoretyczne i metodologiczne. W czasopiśmie chcemy zamieszczać artykuły mieszczące się w polu nauk społecznych i humanistycznych. Czekamy na teksty odwołujące się do klasycznej i współczesnej refleksji socjologicznej, odnoszące się do wszystkich jej subdyscyplin. Zależy nam również na opracowaniach podejmujących problematykę łączącą socjologię z innymi dyscyplinami takimi jak: antropologia, etnografia, nauka o polityce, psychologia społeczna, psychosocjologia, demografia, nauka o zarządzaniu.</p> </div>https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/sociologica/article/view/18605Sztuka ultrakonserwatywnego buntu. Analiza dyskursu2023-07-10T13:35:06+02:00Paweł Możdżyńskip.mozdzynski@uw.edu.pl<p>Przedmiotem artykułu jest aspekt buntu w dyskursie ultrakonserwatywnym prowadzonym w polskim polu sztuk wizualnych. Korzystając ze zdobyczy socjologicznej analizy dyskursu, socjologii krytycznej i socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, autor analizuje dzieła sztuki, teksty pisane i inne wypowiedzi artystów wyznających ultrakonserwatywne wartości. Po rozdziale poświęconym przyjętej perspektywie teoretyczno-badawczej po kolei w tekście badane są główne wątki i aspekty tego nowo powstałego fenomenu kulturowego. Ostatni rozdział, zamykający tekst, jest poświęcony zagadnieniu „marszu przez instytucje” i walki o hegemonię kulturową w polskim polu sztuki.</p>2023-08-31T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/sociologica/article/view/18606Pomiędzy mitem i rzeczywistością – zróżnicowanie stanowisk na temat wolności i powinności artysty2023-07-10T13:35:03+02:00Emilia Zimnica-Kuziołaemilia.zimnica@uni.lodz.pl<p>Celem artykułu jest prezentacja zróżnicowanych stanowisk na temat wolności i powinności artysty. Autorkę interesują dyskursy na temat wolności artysty, współistniejące w obiegu publicznym. Formułują je sami artyści, krytycy, naukowcy, przedstawiciele mediów i Kościoła, a nawet prawnicy.</p> <p>Egzemplifikację omówionych w pierwszej części artykułu dyskursów dotyczących wolności artysty stanowi publiczna dyskusja na temat kontrowersyjnego spektaklu <em>Klątwa</em> (na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego), znajdującego się (od 2017 r.) w repertuarze stołecznego Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera, zrealizowanego przez chorwackiego reżysera Olivera Frljicia.</p>2023-08-31T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/sociologica/article/view/18607Sztuka w COVIDZIE. Instytucje upowszechniające sztukę współczesną w czasie pandemii i ich publiczność2023-07-10T13:33:13+02:00Izabela Franckiewicz-Olczakiza.franckiewicz@uni.lodz.pl<p>Artykuł, bazując na badaniach jakościowych i danych dotyczących frekwencji, analizuje funkcjonowanie instytucji upowszechniających sztukę współczesną i zachowania ich odbiorców podczas pandemii COVID-19. Do interpretacji omawianych zjawisk zastosowana została koncepcja anomii Émile’a Durkheima i typów indywidualnego przystosowania Roberta K. Mertona.</p>2023-08-31T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/sociologica/article/view/18608Metawersum i jego potencjał twórczy dla sztuk wizualnych2023-07-10T13:33:03+02:00Agata Kępińskaamkepinska@gmail.comRafał Wiśniewskir.wisniewski@uksw.edu.pl<p>Narodowe Centrum Kultury prowadzi projekt badawczy typu foresight, dotyczący wpływu wschodzących technologii na sztukę. W artykule przedstawiono pierwsze wnioski z analizy możliwości stwarzanych przez rozwój wirtualnych przestrzeni, dostępnych dla artystów i publiczności – mających prowadzić do powstania Metawersum – oraz nowej formy własności, jaką jest NFT. Tekst poświęcony został potencjałowi nowych narzędzi i mediów, a więc pozytywnym aspektom styku najnowszych technologii i sztuki. W artykule można znaleźć definicję Metawersum, NFT oraz sztuki cyfrowej. Te elementy rzeczywistości społecznej (oraz technologicznej) okazują się nie tylko zazębiać, ale i dopełniać. Tekst odpowiada na pytanie, jaki potencjał dla artystów sztuk wizualnych niesie ze sobą kolejna faza transformacji cyfrowej.</p>2023-08-31T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/sociologica/article/view/18611Osamotnieni, wyizolowani, autowykluczeni? Z czego wynika nieobecność mężczyzn seniorów w instytucjach kultury?2023-07-10T13:34:59+02:00Krzysztof Stachurakrzysztof.stachura@ug.edu.pl<p>Celem artykułu jest przedstawienie uwarunkowań ograniczonej obecności mężczyzn seniorów w instytucjach kultury w Polsce. W tekście scharakteryzowane zostały kontekst podejmowania przez starszych mężczyzn instytucjonalnej aktywności kulturalnej oraz główne powody, dla których ich skala uczestnictwa w kulturze jest niska. Zasadniczymi czynnikami, które różnicują charakter partycypacji kulturalnej, jest płeć kulturowa oraz wynikające z niej wzorce zachowań i indywidualne strategie adaptacyjne. Wątki te analizowane są w kontekście barier i problemów, jakich doświadczają mężczyźni seniorzy, a także ryzyk związanych z wykluczeniem społecznym w obrębie tej grupy.</p>2023-08-31T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2023 https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/sociologica/article/view/18613Wspomnienie2023-07-10T13:14:09+02:00Krzysztof T. Koneckifoliasociologica@gmail.comWaldemar Dymarczykfoliasociologica@gmail.com2023-08-31T00:00:00+02:00Prawa autorskie (c) 2023