The significance of consumption in the students’ life. The comparative analysis of opinions of students from Visegrad Countries

Authors

  • Monika Żak Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Nauk Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.02

Keywords:

economic awareness, consumption, consumer, consumer behavior

Abstract

The subject of this article is an analysis of the results of research which were conducted among students from the Visegrad Countries. This is part of a larger research project which explored issues related to the economic awareness of the young generation. The attitude to shopping and to consumption in general is one of the elements that create the economic awareness. The author will present the conclusions about students’ consumer attitudes. These attitudes – contrary to popular opinion – as the results of this research has shown are quite rational. The young generation has a rational attitude to consumption and adjusts the scope, frequency, and ways of meeting their various needs to the resources and capabilities which they have.

References

Baudrillard J. (2006), Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Sic!, Warszawa.
Google Scholar

Bauman Z. (2000), Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa.
Google Scholar

Bylok F. (2013), Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar

Bywalec Cz. (2002), Terminologia i klasyfikacja sfery konsumpcji, [w:] Cz. Bywalec, L. Rudnicki, Konsumpcja, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Bywalec Cz. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. (2015), Kompetencje konsumentów: innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
Google Scholar

East R., Wright M., Vanhuele M. (2014), Zachowania konsumentów, Wolters Kluwer S.A., Warszawa.
Google Scholar

Falkowski A., Tyszka T. (2006), Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Janoś-Kresło M. (2006), Cechy konsumentów i gospodarstw domowych jako podmiotów konsumpcji, [w:] M. Janoś-Kresło, B. Mróz (red.), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

Mróz B. (2009), Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, [w:] B. Mróz (red.), Oblicza konsumpcjonizmu, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

Szczepański J. (1981), Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Włodarczyk K. (2013), Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Wróblewska J., Goszczyńska M. (2010), Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych, [w:] M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Zalega T. (2012), Konsumpcja: determinanty, teorie, modele, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Żak, M. (2017). The significance of consumption in the students’ life. The comparative analysis of opinions of students from Visegrad Countries. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (61), 25–41. https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.02