Developing reading skills as an element of the communicative competence (the negotiation of meaning and the didactic process)

Authors

  • Edyta Pałuszyńska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.27

Keywords:

meaning, discourse, communicative competence, social role, context

Abstract

The author discusses a multiaspectual model of context, which will become a tool in media text interpretation. It includes three independent criteria: the level of reference, the quality of context, and the level of generality. In the article, she presents an exemplary analysis of an interview, along with some preparatory exercises. The outcome of these exercises is to learn how to interpret a text form various perspectives, include the context in the analysis and prepare for a discussion. 

References

Czechowska A., 2004, Kompetencja komunikacyjna w glottodydaktyce, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 13–19.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.
Google Scholar

Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa.
Google Scholar

Hymes D., 1971, On Communicative Competence, Philadelphia.
Google Scholar

Karwat M., 2006, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa.
Google Scholar

Karwat M., 2007, Teoria prowokacji. Analiza politologiczna, Warszawa.
Google Scholar

Piotrowski A., 1980, O pojęciu kompetencji komunikatywnej, [w:] Zagadnienia socjo- i psycholingwistyki, red. A. Schaff, Wrocław, s. 91–109.
Google Scholar

Zając J., 2004, Kompetencja komunikacyjna w nauczaniu języków obcych – retrospekcje, introspekcje i prognozy, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 3–9.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Pałuszyńska, E. (2014). Developing reading skills as an element of the communicative competence (the negotiation of meaning and the didactic process). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 299–308. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.27

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>