Osiągnięcia Chińczyków na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.16

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego, zdający chińskojęzyczni, poprawność gramatyczna

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki osiągane przez Chińczyków na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w ramach nowego, tzw. „otwartego” systemu certyfikacji. Opanowanie języka polskiego dla zdających chińskojęzycznych wiąże się ze zrozumieniem specyfiki polszczyzny na poziomie artykulacyjnym, leksykalnym i gramatycznym. Badaniu poddano 40 losowo wybranych testów państwowego egzaminu certyfikatowego, napisanych przez Chińczyków w latach 2020–2024 na poziomach B1, B2 i C1 w grupie dostosowanej do potrzeb osób dorosłych. Szczegółowa uwaga została zwrócona na moduł Poprawność gramatyczna, którego prymarnym celem jest sprawdzenie stopnia opanowania zasad gramatycznych polszczyzny. Z przeprowadzonych badań wynika, że Chińczycy osiągają dobre wyniki we wszystkich modułach egzaminu certyfikatowego. Analiza modułu Poprawność gramatyczna pokazuje, że mimo odmienności cech systemowych obu języków Chińczycy dobrze radzą sobie z zawiłościami gramatycznymi polszczyzny. Świadczy to m.in. o wysokiej pozycji nauki i pracy w systemie wartości kultury chińskojęzycznej wspólnoty oraz zdolnościach lingwistycznych, wysokiej motywacji i pełnym zaangażowaniu Chińczyków zgłębiających tajniki polszczyzny.

Bibliografia

Dąbrowska A., 2022, Recenzja pracy doktorskiej Pani mgr Rui Mao pod tytułem Kompetencja językowa w języku polskim Chińczyków zdających egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego w latach 2007–2011, https://jezykoznawstwo.nauka.uj.edu.pl/documents/143384379/151700473/20221012-Mao_Rui-recenzja-Dabrowska.pdf/68cad55f-a6cb-42ff-bcaf-fc6c68c1bd63 [12.10.2024].
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar

Mikulska A., 2019, Chińscy uczniowie w polskiej szkole, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 33–41.
Google Scholar

Ostrowska K., 2022, Językowo-kulturowe trudności w nauczaniu grup chińskojęzycznych (zarys problematyki na podstawie praktyki dydaktycznej), w: S. Cygan, M. Marczewska, K. Ostrowska (red.), Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś, jutro. Między doświadczeniem a nowymi wyzwaniami, Kielce, s. 153–184.
Google Scholar

Rui M., 2022, Kompetencja językowa w języku polskim Chińczyków zdających egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego w latach 2007–2011 [niepublikowana rozprawa doktorska].
Google Scholar

Ruszer A., 2018, Realia polskie i chińskie na zajęciach tłumaczeniowych w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, w: A. Achtelik, K. Graboń (red.), Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, Katowice, s. 190–202.
Google Scholar

Ruszer A., 2022, Ogólnochińskie warsztaty glottodydaktyczne w Pekinie i promocja języka polskiego w Chinach, w: A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), Współczesny dyskurs glottodydaktyczny, Lublin, s. 372–391.
Google Scholar

Sekiguchi T., 2013, Nowe horyzonty glottodydaktyki polonistycznej – Tokio, Seul, Pekin, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 91–98.
Google Scholar

Wardęga J., 2016, Chińczycy – charakterystyka społeczno-kulturowa w kontekście imigracji do Polski, w: J. Schmidt, D. Niedźwiedzki (red.), Społeczno-kulturowa identyfikacja cudzoziemców. Raporty i ekspertyzy, Poznań, s. 281–352.
Google Scholar

Zhao G., 2013, Polonistyka na Pekińskim Uniwersytecie Języków Obcych i współpraca w zakresie edukacji między Chinami a Polską, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 99–106.
Google Scholar

Zhao G., 2014, 60 lat pekińskiej polonistyki, „Azja-Pacyfik”, nr 17, s. 103–113.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15804/ap201405

https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5471/16/1/1/sytuacja_demograficzna_polski_do_2019_r._strona_gus.pdf [12.10.2024].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-08-22

Jak cytować

Dunin-Dudkowska, A., & Małyska, A. (2025). Osiągnięcia Chińczyków na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 189–207. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.16