Role grupowe a płeć psychologiczna i kompetencje społeczne

Autor

  • Dorota Strzelczyk-Muszyńska Uniwersytet Łódzki Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Społecznej i Organizacji image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-969X.11.02

Słowa kluczowe:

group role, social competence, psychological gender, team work

Abstrakt

The object of the study was to explore a potential relationship between group roles (the dependent variable) and psychological gender and social competence (the independent variables). The research was made more specific by asking three cognitive questions (Does the prevalence of the researched with IPP and KKS qualities differentiate the questioned women in their group role preferences (t-student)? Are specific group roles dependent on psychological gender (ANOVA)? Is there the joint impact of individual personality variables on displaying group roles (analysis of regression). The research was carried out on year three psychology students of the University of Łódź. The study has resulted in discovering statistically significant differences between representatives of different types of psychological gender and their group role preferences. We have also discovered a different prevalence of variables defined as social competence depending on the adopted group role.

Bibliografia

Argyle M. (1991), Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa
Google Scholar

Argyle M. (1999), Zdolności społeczne, [w:] S. Moscovici (red.), Psychologia społeczna w relacji ja – inni, WSiP, Warszawa
Google Scholar

Belbin M. (1981), Management teams: why they succeed or fail, Butterworth–Heinemann, Oxford
Google Scholar

Belbin M. (2003), Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk
Google Scholar

Bem S. (1988), Androginia psychiczna a tożsamość płciowa, [w:] Ph. Zimbardo, F. Ruch (red.), Psychologia i życie, PWN, Warszawa
Google Scholar

Bem S. (2000), Męskość. Kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
Google Scholar

Dakowicz A. (2000), Płeć psychologiczna a poziom samoaktualizacji, Trans Humana, Białystok
Google Scholar

Kożusznik B. (1996), Podmiotowość zespołu pracowniczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Google Scholar

Kożusznik B. (1998), Psychologia w pracy menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Google Scholar

Krzywka A. (2004), Inteligencja emocjonalna a zdolności twórcze, „Edukacja i Dialog”, 10, 163, 25–31
Google Scholar

Kuczyńska A (1992), Inwentarz do oceny płci psychologicznej, Pracownia Testów PTP, Warszawa
Google Scholar

Mandrosz-Wróblewska J. (1985), Rola schematów „ja” w przetwarzaniu informacji o sobie i innych ludziach, „Przegląd Psychologiczny”, 1, 101–121
Google Scholar

Matczak A. (1992), Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, Pracownia Testów PTP, Warszawa
Google Scholar

Taracha M. (2005), Kompetencje społeczne, www. remedium-psychologia.pl
Google Scholar

Witkowski S. (red.) (1998), Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2007-01-01

Jak cytować

Strzelczyk-Muszyńska, D. (2007). Role grupowe a płeć psychologiczna i kompetencje społeczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, (11), 21–34. https://doi.org/10.18778/1427-969X.11.02

Numer

Dział

Articles