Mit Gai: diachronia aspektu kulturowego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.12

Słowa kluczowe:

mit Gai, pogaństwo, chrześcijaństwo, sekularyzacja, prometeizm, kulturoznawstwo, diachronia

Abstrakt

Autor artykułu przekonuje, że archaiczne mity o Matce Ziemi nie umierają w naszej podświadomości, zwłaszcza grecki mit Gai, ktora zrodziła wszystko – aż po Niebo, Ocean i bogow, ulegając przekształceniu w materialistyczny pogląd na świat. Mity te pełne są zarowno podziwu dla życiodajnej mocy Ziemi, jak i lęku przed jej tajemniczymi głębinami, ktore utożsamiano z krolestwem zmarłych. Ziemia zrodziła i pochłonęła swoje dzieci, co zostało ucieleśnione w obrazach bogow, ktorzy umarli i zmartwychwstali; symbolizują wieczne naturalne cykle, a postacie dii minoris były ucieleśnieniem tajemniczej hojności i wrogości Ziemi. Wraz z przejściem od pogaństwa do chrześcijaństwa wszelka materia zaczęła być rozumiana jako tymczasowe stworzenie transcendentnego Boga, zdolne do buntu przeciwko Stworcy pod wpływem diabła. To zdesakralizowało naturę i pobudziło chęć jej podboju i rozwijania pozytywnej wiedzy. Zsekularyzowana kultura Nowego Czasu stworzyła mit o Człowieku – Tytanie, ktory musi uczynić świat lepszym. Mit Gai został zmodyfikowany według mitu prometejskiego, nabywając charakteru idei „przemiany świata” i przekształcając się w utopijne koncepcje i postulaty religii świeckich. W związku z tym w literaturze i sztuce nowoczesności narasta heroizacja „prometeizmu” i funkcjonalna rola obrazu ziemi i przyrody w ogole, ktory zaczyna być postrzegany jako rodzaj względnego kryterium prawdy i jako środowiska człowieka, ktory ją poprawia. Wraz z umacnianiem pozycji utylitarnej myśli naukowej i inżynierskiej oraz rownoległym wyczerpywaniem się zasobow naturalnych, a także globalnymi katastrofami humanitarnymi XX w. mit Człowieka jako Władcy Ziemi się degraduje. Marzenie o odnowieniu świata przerodziło się w patologiczny lęk przed zbuntowaną rzeczywistością i walką z nią wszelkimi sposobami, głownie oszustwem i przemocą. Zamiast oczekiwanego Tytana misje mesjanistyczne coraz częściej realizują ludzie bezwartościowi i niemoralni, czasami nawet chorzy psychicznie, w ktorych zdemoralizowane propagandą „masy zbuntowane” naiwnie widzą ucieleśnienie własnego wyobrażenia o dominacji nad światem, wielkości i powołaniu. Sytuację reprezentuje postać Władimira Putina, zwykłego, niewykształconego i złożonego człowieka, ktory ma obsesję na punkcie terytoriow, ktore zamienia w martwe pustynie. Fragmenty tej mitologii są wykorzystywane w geopolitycznych wojnach informacyjnych: mitologemy takie jak „nieczysty Zachod” są galwanizowane w propagandzie; „duże” i „małe” kłamstwa, falsyfikaty i fake newsy są już postrzegane jako norma, i wszystko to wskazuje na globalny systemowy kryzys kultury.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

A Companion to Victorian Poetry, ed. R. Cronin, A. Chapman, A.H. Harrison, Malden 2007.
Google Scholar

Berdâev N., Istoki i smysl russkogo kommunizma, Pariž 1955. [Бердяев Н., Истоки и смысл русского коммунизма, Париж 1955].
Google Scholar

Čìkar’kova M.Û., Bìblìjne rozumìnnâ lûdini âk «carâ prirodi» ta osoblivostì jogo eksplìkacìï v epohu tekhnokratizmu, „Učenye Zapiski Tavričeskogo Nacional’nogo Universiteta im. V.I. Vernadskogo. Seriâ Filosofiâ. Kul’turologiâ. Psihologiâ. Sociologiâ” 2010, t. 23 (62) nr 2. [Чікарькова М.Ю., Біблійне розуміння людини як «царя природи» та особли-вості його експлікації в епоху технократизму, „Ученые записки Таврического на-ционального университета им. В.И. Вернадского. Серия Философия. Культуроло-гия. Психология. Социология” 2010, t. 23 (62), nr 2].
Google Scholar

Doyle A.C., Eksperyment profesora Challengera, przeł. B. Falk, Warszawa 1930.
Google Scholar

Eliade M., Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, Warszawa 2009.
Google Scholar

Fraj N., Arhetipnij analìz. Teorìâ mìtìv, [w:] Antologìâa svìtovoï lìteraturno-kritičnoï dumki XX st., L’vìv 2001. [Фрай Н., Архетипний аналіз. теорія мітів, [w:] Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст., Львів 2001].
Google Scholar

Gadžiev K.S., Nacional’naâ identičnost’: koncseptual’nyj aspekt, „Voprosy Filosofii” 2011, nr 10. [Гаджиев К.С., Национальная идентичность: концептуальный аспект, „Вопросы философии” 2011, nr 10].
Google Scholar

Gantìngton S.P., Protistoânnâ cyvìlìzacìj ta zmìna svìtovogo porâdku, L’vìv 2006. [Гантінґтон С.П., Протистояння цивілізацій та зміна світового порядку, Львів 2006].
Google Scholar

Jarmoszko J., Polsko-irańskie dziedzictwo językowe, czyli przyczynki do mitu o sarmackich korzeniach Polaków w świetle badań językoznawstwa historyczno-porównawczego, „Kwartalnik Językoznawczy” 2011, nr 3 (7).
Google Scholar

Kušnìr I., Cymvol zemlì u tvorennì nacìonal’noï kartini svìtu (na prykladì frankomovnoï literaturi), „Visnik L’vìvs’kogo Unìversitetu. Serìâ Ìnozemnì Movi” 2012, Vip. 20, č. 1. [Кушнір І., Cимвол землі у творенні національної картини світу (на прикладі франкомовної літератури), „Вісник Львівського університету. Серія іноземні мови” 2012, Вип. 20, Ч. 1].
Google Scholar

Lovelock J.E., Gaia. A New Look at Life on Earth, Oxford 1973.
Google Scholar

Medouz D.K., Medouz D.L., Renders J., Berens V.V., Doklad po proektu Rimskogo Kluba „Složnoe položenie čelovečestva”, Moskva 1991. [Медоуз Д.К., Медоуз Д.Л., Рендерс Й., Беренс В.В., Доклад по проекту Римского Клуба „Сложное положение человечества”, Москва 1991].
Google Scholar

Ortega y Gasset J., Bunt mas, przeł. P. Niklewicz, Warszawa 2004.
Google Scholar

Orwell G., Rok 1984, Kraków 2021.
Google Scholar

Ostrowski A., Las. Komedia w 5 aktach, przeł. Jerzy Jędrzejewicz, Warszawa 1950.
Google Scholar

Otto R., Svâŝennoe. Ob irracional’nom v idee božestvennogo i ego sootnošenii s racional’nym, Sankt-Peterburg 2008 [Отто Р., Священное. Об иррациональном в идее божественного и его соотношении с рациональным, Санкт-Петербург 2008].
Google Scholar

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, w przekładzie z języków oryginalnych oprac. Zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, red. K. Dynarski, M. Przybył, red. nauk. A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk, T. Hergesel, R. Rubinkiewicz, tłum. ksiąg W. Borowski i in., Poznań 2022.
Google Scholar

Swietłow M., Grenada i inne wiersze, Warszawa 1961.
Google Scholar

Šmitt K., Nomos Zemli, Moskva 2008. [Шмитт К., Номос Земли, Москва 2008]. Wydanie polskie: Schmitt C., Teologia polityczna i inne pisma; przeł. i wstępem opatrzył M.A. Cichocki, wyd. 2 poszerz., Warszawa 2012.
Google Scholar

Šmitt K., Političeskaâ teologiâ, Moskva 2000. [Шмитт К., Политическая теология, Москва 2000].
Google Scholar

Tomiccy J. i R., Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, Białystok 1975.
Google Scholar

Veber M., Nauka kak prizvanie i professiâ, [w:] Veber M., Izbrannye proizvedeniâ, Moskva 1990. [Вебер М., Наука как призвание и профессия, [w:] Вебер М., Избранные произведения, Москва 1990]. Wydanie polskie: Weber M., Nauka jako zawód i powołanie, [w:] Z. Krasnodębski, M. Weber. Wybór pism, Warszawa 1999.
Google Scholar

Bojko K., Polska a imperium mongolskie oraz Złota Orda w latach 1241. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_35765_pk_2020_3104_13/c/1702-1742.pdf
Google Scholar

https://epokaserca.pl/aktualnosci/modlitwa-do-matki-ziemi/
Google Scholar

https://psychotronika.pl
Google Scholar

https://www.culture.ru/poems/26213/ya-zemlya
Google Scholar

https://www.istpravda.com.ua
Google Scholar

https://www.pisni.org.ua/songs/1220828.html
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-02-07

Jak cytować

Abramowycz, S. (2023). Mit Gai: diachronia aspektu kulturowego. Zeszyty Wiejskie, 28(2), 7–34. https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.12

Numer

Dział

Articles