Studia wyższe – bez szans na sukces?!

Autor

  • Anna Buchner-Jeziorska Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.39.02

Słowa kluczowe:

rynek pracy, szkolnictwo wyższe, zatrudnienie absolwentów szkół wyższych, system edukacji

Abstrakt

Rozważania zawarte w artykule dotyczą, z jednej strony, sytuacji na rynku pracy osób z wyższym wykształceniem (ze szczególnym uwzględnieniem problemów z zatrudnianiem absolwentów szkół wyższych), z drugiej zaś – sposobu realizacji przez polskie szkoły wyższe jednej z ich społecznych funkcji edukacyjnych, a mianowicie kształcenia na potrzeby rynku pracy. W artykule postawione są i udokumentowane dwie tezy. Pierwsza z nich zwraca uwagę na to, że w dyskursie publicznym w Polsce dominuje uproszczona wizja wzajemnych relacji między systemem edukacji (w szczególności szkolnictwem wyższym) a gospodarką (rynkiem pracy). Druga teza mówi o braku uzasadnienia dla rozpowszechnionego przekonania, że to po stronie polskich szkół wyższych leży „wina” za niewłaściwe zaspokajanie popytu generowanego przez rynek pracy. We współczesnym społeczeństwie relacje między systemem edukacji a jego otoczeniem kształtowane są intencjonalnie przez przyjmowanie – w makroskali – określonej strategii rozwoju społeczno-ekonomicznego oraz realizowanie wynikającej z takich strategicznych założeń polityki edukacyjnej państwa. Ponieważ jednak system edukacji na poziomie wyższym realizuje różne społeczne funkcje, nie tylko funkcję przygotowywania do życia zawodowego, popyt na studia wyższe kreowany jest nie tylko przez rynek pracy, ale również przez system uznawanych społecznie wartości kształtowany przez dominującą w danym okresie upolitycznioną ideologię edukacyjną.

Zawarta w artykule analiza danych statystycznych dotyczących szkolnictwa wyższego w kontekście zapotrzebowań rynku pracy prowadzi do wniosku, że w sytuacji kiedy ukończenie studiów w coraz mniejszym stopniu sprzyja pożądanemu przez absolwentów usytuowaniu na runku pracy, uczelnie należy uwolnić od przytłaczającego stereotypu „kształcenia na potrzeby rynku pracy” i stymulować je raczej do stosowania bardziej uniwersalnych kryteriów jakości kształcenia, niezależnych od technologicznej dynamiki sfery gospodarczej.

Bibliografia

Aktywność ekonomiczna ludności Polski w latach 1992–1998 (1999), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Aktywność ekonomiczna ludności Polski w IV kwartale 2005 r. (2006), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Aktywność ekonomiczna ludności Polski w IV kwartale 2011 r. (2011), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Bourdieu T., Passeron J. C. (2006), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Buchner-Jeziorska A., Minkiewicz B., Osterczuk-Kozińska A. (red.), (1998), Studia wyższe – szansa na sukces, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Google Scholar

Cieśla J. (2009), Samotność absolwenta, „Polityka”, nr 43.
Google Scholar

Constructing Knowledge Societies: New Challenges for Tertiary Education (2002), Word Bank Report, Washington.
Google Scholar

Demograficzne tsunami (2011), Raport Instytutu Socratesa na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 r., Warszawa: Instytut Sokratesa.
Google Scholar

Jeździmy i przekonujemy do studiowania w Łodzi (2011), „Polska The Times”, 08.09.
Google Scholar

Jeruszko U. (1999), Metody dostosowywania szkolnictwa do rynku pracy, [w:] Kryńska E. (red.), Rynek pracy w wybranych krajach, Warszawa: IPiSS.
Google Scholar

Kabaj M. (2004), Strategie i programy przeciwdziałania bezrobocia w Unii Europejskiej i w Polsce, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.
Google Scholar

Kwartalna informacja o rynku pracy (2011), Warszawa: GUS, 30.08.
Google Scholar

Monitoring rynku pracy (2011).
Google Scholar

Muszą śledzić absolwenta (2011), „Dziennik Łódzki. Polska The Times”, 18.08.
Google Scholar

Rocznik statystyczny województw 1996 (1997), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Rocznik statystyczny województw 2009 (2010), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Rusak P. (2011), Koniec świata prywatnych uczelni, Magazyn Studencki „Dlaczego” marzec (dodatek do „Wprost”).
Google Scholar

Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2005 (2006), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2010 (2011), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Węgleński P. (2010), Magister brojler, „Polityka”, nr 12.
Google Scholar

Wyścig po studenta przetrwają najwięksi (2007), „Dziennik Łódzki. Polska The Times” 10.12.
Google Scholar

Zatrudnienie w gospodarce narodowej 1994–1995 (1995), Warszawa: GUS.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-12-2011

Jak cytować

Buchner-Jeziorska, A. (2011). Studia wyższe – bez szans na sukces?!. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (39), 17–31. https://doi.org/10.18778/0208-600X.39.02