Studia wyższe – bez szans na sukces?!
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.39.02Słowa kluczowe:
rynek pracy, szkolnictwo wyższe, zatrudnienie absolwentów szkół wyższych, system edukacjiAbstrakt
Rozważania zawarte w artykule dotyczą, z jednej strony, sytuacji na rynku pracy osób z wyższym wykształceniem (ze szczególnym uwzględnieniem problemów z zatrudnianiem absolwentów szkół wyższych), z drugiej zaś – sposobu realizacji przez polskie szkoły wyższe jednej z ich społecznych funkcji edukacyjnych, a mianowicie kształcenia na potrzeby rynku pracy. W artykule postawione są i udokumentowane dwie tezy. Pierwsza z nich zwraca uwagę na to, że w dyskursie publicznym w Polsce dominuje uproszczona wizja wzajemnych relacji między systemem edukacji (w szczególności szkolnictwem wyższym) a gospodarką (rynkiem pracy). Druga teza mówi o braku uzasadnienia dla rozpowszechnionego przekonania, że to po stronie polskich szkół wyższych leży „wina” za niewłaściwe zaspokajanie popytu generowanego przez rynek pracy. We współczesnym społeczeństwie relacje między systemem edukacji a jego otoczeniem kształtowane są intencjonalnie przez przyjmowanie – w makroskali – określonej strategii rozwoju społeczno-ekonomicznego oraz realizowanie wynikającej z takich strategicznych założeń polityki edukacyjnej państwa. Ponieważ jednak system edukacji na poziomie wyższym realizuje różne społeczne funkcje, nie tylko funkcję przygotowywania do życia zawodowego, popyt na studia wyższe kreowany jest nie tylko przez rynek pracy, ale również przez system uznawanych społecznie wartości kształtowany przez dominującą w danym okresie upolitycznioną ideologię edukacyjną.
Zawarta w artykule analiza danych statystycznych dotyczących szkolnictwa wyższego w kontekście zapotrzebowań rynku pracy prowadzi do wniosku, że w sytuacji kiedy ukończenie studiów w coraz mniejszym stopniu sprzyja pożądanemu przez absolwentów usytuowaniu na runku pracy, uczelnie należy uwolnić od przytłaczającego stereotypu „kształcenia na potrzeby rynku pracy” i stymulować je raczej do stosowania bardziej uniwersalnych kryteriów jakości kształcenia, niezależnych od technologicznej dynamiki sfery gospodarczej.
Bibliografia
Aktywność ekonomiczna ludności Polski w latach 1992–1998 (1999), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Aktywność ekonomiczna ludności Polski w IV kwartale 2005 r. (2006), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Aktywność ekonomiczna ludności Polski w IV kwartale 2011 r. (2011), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Bourdieu T., Passeron J. C. (2006), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Buchner-Jeziorska A., Minkiewicz B., Osterczuk-Kozińska A. (red.), (1998), Studia wyższe – szansa na sukces, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Google Scholar
Cieśla J. (2009), Samotność absolwenta, „Polityka”, nr 43.
Google Scholar
Constructing Knowledge Societies: New Challenges for Tertiary Education (2002), Word Bank Report, Washington.
Google Scholar
Demograficzne tsunami (2011), Raport Instytutu Socratesa na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 r., Warszawa: Instytut Sokratesa.
Google Scholar
Jeździmy i przekonujemy do studiowania w Łodzi (2011), „Polska The Times”, 08.09.
Google Scholar
Jeruszko U. (1999), Metody dostosowywania szkolnictwa do rynku pracy, [w:] Kryńska E. (red.), Rynek pracy w wybranych krajach, Warszawa: IPiSS.
Google Scholar
Kabaj M. (2004), Strategie i programy przeciwdziałania bezrobocia w Unii Europejskiej i w Polsce, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.
Google Scholar
Kwartalna informacja o rynku pracy (2011), Warszawa: GUS, 30.08.
Google Scholar
Monitoring rynku pracy (2011).
Google Scholar
Muszą śledzić absolwenta (2011), „Dziennik Łódzki. Polska The Times”, 18.08.
Google Scholar
Rocznik statystyczny województw 1996 (1997), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Rocznik statystyczny województw 2009 (2010), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Rusak P. (2011), Koniec świata prywatnych uczelni, Magazyn Studencki „Dlaczego” marzec (dodatek do „Wprost”).
Google Scholar
Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2005 (2006), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2010 (2011), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Węgleński P. (2010), Magister brojler, „Polityka”, nr 12.
Google Scholar
Wyścig po studenta przetrwają najwięksi (2007), „Dziennik Łódzki. Polska The Times” 10.12.
Google Scholar
Zatrudnienie w gospodarce narodowej 1994–1995 (1995), Warszawa: GUS.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

