„Nowa moralność” konsumentów we współczesnym świecie
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.48.07Słowa kluczowe:
konsumpcja, moralność, hedonizm, ekologiczna konsumpcjaAbstrakt
W artykule przedmiotem refleksji uczyniono kształtowanie się moralności konsumentów w społeczeństwie konsumpcyjnym. Autor omawia przesłanki rozwoju nowej moralności w konsumpcji. Skupia się na zmianach w systemach wartości w kierunku dominacji wartości konsumpcyjnych. Wskazuje na upowszechnianie się postaw hedonistycznych wśród konsumentów. Zastanawia się nad dwiema przeciwstawnymi moralnościami w konsumpcji, mianowicie moralnością hedonistyczną i moralnością społecznie odpowiedzialnego konsumenta. Omawia cechy charakteryzujące nową moralność hedonistyczną oraz przedstawia postulaty dotyczące moralności społecznie odpowiedzialnego konsumenta.
Bibliografia
Adamczyk G. (2013), Moralność i konsumpcja we współczesnym społeczeństwie polskim, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar
Barber R. B. (2008), Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawa.
Google Scholar
Bauman Z. (1994), Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa.
Google Scholar
Bauman Z. (2000), Globalizacja, PIW, Warszawa.
Google Scholar
Bauman Z. (2005), Konsumując życie, [w:] A. J a w ł o w s k a, M. K e m p n y (red.), Konsump- cja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, s. 17‒36.
Google Scholar
Bell D. (1994), Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bylok F. (2005), Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Google Scholar
Bylok F. (2013), Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Campbell C. (1987), The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, Basil Blac- kwell Publisher, London.
Google Scholar
Cortina A. (2006), Ein Ethik des Konsum. Die Bürgerschaft des Verbrauchers in einer globalen Welt, [w:] P. K o s l o w s k i, B. P. P r i d d a t (Hrsg.), Ethik des Konsum, Wilhelm Fink Verlag, München, s. 91‒104.
Google Scholar
Debord G. (2006), Społeczeństwo spektaklu oraz rozważania o społeczeństwie spektaklu, PIW, Warszawa.
Google Scholar
Faber R. J., O’Guinn Th. C. (1987), Compulsive Consumption, Advances in Consumer Re- search, Vol. 14, http://www. Acrwebsite.org/rearch/view – proceedings.aspx?Id=6670, 10.11.2013.
Google Scholar
Falkowski A., Tyszka T. (2001), Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydaw- nictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Featherstone M. (2001), Koncepcje kultury konsumenckiej, [w:] M. L a m b k i n, G. F o x a l, F. van R a a i j, B. H e i l b r u n n (red.), Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 305‒323.
Google Scholar
Górnik-Durose M. (2007), Ważność dóbr materialnych w kontekście indywidualnych wartości i orientacji społecznych, „Kolokwia Psychologiczne”, nr 16, s. 85‒102.
Google Scholar
Hellmann K.-U. (2008), Das konsumistische Syndrom, [w:] K.-U. H e l l m a n n, G. Z u r s t i e g e (Hrsg.), Räume des Konsums.über den Funktionswandel von Räumlichkeit im Zeitalter des Konsumismus, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, s. 19‒50.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90779-6_2
Holbrook M. B., Hirschaman E. C. (1982), The Experiential Aspects of Consumption; Consumer Fantasies, Feelings, and Fan, Consumer Fantasies, Feelings, and Fan, „Journal of Consumer Research”, Vol. 9, No. 2, s. 131‒142.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/208906
Ingelhart R. (1977), The Silent Revolution. Changing Values and Political Styles Among Western Publics, Princeton University Press, Princeton.
Google Scholar
Jarecka U. (2013), Luksus w szarej codzienności. Społeczno-moralne konteksty konsumpcji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Jastrzębska-Smolaga H. (2000), W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kiełczewski D. (2007), Struktura pojęcia konsumpcji zrównoważonej, „Ekonomia i Środowisko”, vol. 32, nr 2, s. 36‒50.
Google Scholar
Konert F. J. (1985), Vermittlung emotionaler Erlebniswerte. Eine Marketingstrategie für gesät- tigte Märkte, Physica-Verlag, Heilderberg
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-22592-9
Kramer R. (1996), Ethik des Geldes, Duncker und Humblot Verlag, Berlin.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3790/978-3-428-48644-1
Kroeber-Riel W. (1986), Erlebnisbetontes Marketing, [w:] Ch. B e l z (Hrsg.), Realisierung des Marketing – Marketing in unterschiedlichen Situationen von Markten und Unternehmen, Bd. 2, Verlag Auditorium AG, Savosa ‒ St. Gallen, s. 1137‒1151.
Google Scholar
Kryk B. (2011), Konsumpcja zrównoważona a proekologiczne style życia, „Studia i Materiały, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą”, nr 51, s. 206‒218.
Google Scholar
Lewicka-Strzałecka A. (2003), Konsumeryzm kontra konsumeryzm, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym”, nr 6, (Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi), s. 132‒137.
Google Scholar
Mariański J. (2008), Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii moralności, Wydawnictwo Biblios, Tarnów.
Google Scholar
Miles S. (1998), Consumerism – as a Way of Life, Sage Publications, London.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446217115
Mróz B. (2008), Zrównoważona konsumpcja jako wyzwanie rozwojowe polskiej gospodarki, [w:] R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.), O nowy ład gospodarczy w Polsce, SGH, Warszawa, s. 21‒30.
Google Scholar
Mróz B. (2013), Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
Schulze G. (1992), Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart, Verlag Campus, Frankfurt am Main
Google Scholar
Stihler A. (1998), Die Entstehung des modernen Konsum, Verlag Duncker und Humbold, Berlin.
Google Scholar
Voigt T. O. (2006), Die Guerillamethoden der Konsumkritiker im Kampf um die öffentliche Wah- rnehmung, [w:] P. K o s l o w s k i, B. P. P r i d d a t (Hrsg.), Ethik des Konsum, Wilhelm Fink Verlag, München, s. 59‒74.
Google Scholar
Weinberg P. (1986), Erlebnisorienterte Einkaufsstattengestaltung im Einzelhandel, „Marketing ZFP”, Nr. 8, s. 97‒102.
Google Scholar
Zdziech P. (2010), Ronalda Ingelharta teoria rozwoju ludzkiego, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

