Included as consumers – excluded as citizens. The teenagers in urban space

Authors

  • Marta Smagacz-Poziemska Uniwersytet Jagielloński, Wydział Filozoficzny, Instytut Socjologii, Zakład Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.49.03

Keywords:

teenagers, citizenship, management of urban space, neighborhood, city center, commercial center (mall)

Abstract

This article discusses the teenagers’ social exclusion in the urban space, defined in the context of the citizenship what refers to the possibility to make use of the urban space and the impact on it. The empirical data on the young’s’ attitudes toward the three types of the urban space (the neighbourhood, city centre and the mall) had been analyzed in the terms of citizenship and the constructivist theories of space. The research sample were the 838 gymnasium students in Krakow and Katowice ‒ the cities comparable in terms of their scale and metropolitan functions, but different structurally and symbolically. Concluding, the specificity of the urban space correlates with the perception of the places and their valorization but it doesn’t correlates with the teenagers’ sense of agency. The city is the mechanism which generates the consumer attitudes but the city doesn’t stimulate the agency and the activity oriented to the public sphere.

References

Anthony K. H. (1985), The Shopping Mall: A Teenage Hangout, „Adolescence”, Summer, Vol. XX, No. 78, (Libra Publishers, San Diego (CA)), s. 307‒311.
Google Scholar

Barber B. (2008), Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Muza, Warszawa.
Google Scholar

Bauman Z. (2007), Płynne życie, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar

Bauman Z. (2009), Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Benjamin W. (2005), Pasaże, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar

Bierwiaczonek K., Lewicka B., Nawrocki T. (2012), Rynki, malle i cmentarze. Przestrzeń publiczna miast śląskich w ujęciu socjologicznym, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
Google Scholar

Biuletyn Statystyczny Miasta Krakowa. Informacje i opracowania statystyczne (2013), Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków.
Google Scholar

Bourdieu P. (2009), Rozum praktyczny. O teorii działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Brzozowska-Brywczyńska M. (2013), Partycypacja publiczna dzieci, ser. „Analizy i Opinie”, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar

Frysztacki K., Nóżka M., Smagacz-Poziemska M. (2011), Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Hobin E. P., Leatherdale S., Manske S., Dubin J. A., Elliott S., Veugelers P. (2013), Are Environmental Influences on Physical Activity Distinct for Urban, Suburban, and Rural Schools? A Multilevel Study Among Secondary School Students in Ontario, Canada, „Journal of School Health”, Vol. 83, No. 5, s. 357‒367.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12039

Lewis G. H. (1989), Rats and Bunnies: Core Kids in an American Mall, „Adolescence”, No. 24, s. 881‒889.
Google Scholar

Lister R. (2007), Inclusive Citizenship: Realizing the Potential, „Citizenship Studies”, Vol. 11, Issue 1, pp. 49‒61; Special Issue: Celebrating Ten Years of Citizenship Studies, Engin F. Isin, Peter Nyers, Bryan S. Turner (eds.), DOI: 10.1080/13621020601099856.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13621020601099856

Lofland L. H. (1998), The Public Realm. Exploring the City’s Quintessential Social Territory, Aldine de Gruyter, New York.
Google Scholar

Makowski G. (2004), Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
Google Scholar

Makowski G. (2009), Cetrum handlowe ‒ przestrzeń aktywna czy reaktywna?, [w:] Społeczeństwo i codzienność, S. Rudnicki, J. Stypińska, K. Wojnicka (red.), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 163‒182.
Google Scholar

Matthiews M. H., Taylor M., Percy-Smith B., Limb M. (2000), The Unacceptable Flaneur: The Shopping Malls as a Teenage Hangout, „Childhood”, No. 6, s. 279‒294.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0907568200007003003

Miś L., Nóżka M., Smagacz-Poziemska M. (2011), Nasze problemy. Bezrobocie i bieda we współczesnym społeczeństwie polskim, Universitas, Kraków.
Google Scholar

Nawrocki T. (2011), Przestrzeń publiczna w krajobrazie śląskich miast, „Przegląd Socjologiczny”, vol. LX, nr 2-3, s. 229‒254.
Google Scholar

Oldenburg R. (1997), The great good place: Cafes, coffee shops, bookstores, bars, hair salons, and other hangouts at the heart of a community, Da Capo Press, Chicago.
Google Scholar

Pluta J. (2011), Jakość życia a kwestia społecznej partycypacji mieszkańców w sferze publicznej miasta, [w:] M. Nowak, P. Pluciński (red.), O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń, Korporacja Ha!art, Kraków, s. 223‒237.
Google Scholar

Rocznik Statystyczny Województwa Śląskiego (2013), Urząd Statystyczny w Katowicach, Katowice, http://www.stat.gov.pl/katow/69_848_PLK_HTML.htm, 20.01.2014.
Google Scholar

Röhrborn B., Żylicz P. (2013), Dziecko ma głos! Raport z badań, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, Warszawa.
Google Scholar

Romaniszyn K. (red.) (2011), Nowa droga do zniewolenia? O życiu w społeczeństwie konsumpcyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Sennett R. (2009), Upadek człowieka publicznego, Wydawnictwo MUZA, Warszawa.
Google Scholar

Simmel G. (2006), Mentalność mieszkańców wielkich miast, [w:] Idem, Most i drzwi. Wybór esejów, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 114‒134.
Google Scholar

Smagacz M. (2009), Upublicznianie komercyjnej przestrzeni miejskiej, [w:] M. Dymnicka, A. Majer (red.), Współczesne miasta. Szkice socjologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 91‒102.
Google Scholar

Stillerman J., Salcedo R. (2010), Es mucho más que comprar... Discursos y prácticas espaciales cotidianas en Malls de Santiago, „Estudios Avanzados”, nú. 13, s. 79‒103.
Google Scholar

Stillerman J., Salcedo R. (2012), Transposing the Urban to the Mall: Routes, Relationships, Resistance in Two Santiago, Chile, Shopping Centers, „Journal of Contemporary Ethnography”, Vol. 41, No. 3, DOI: 10.1177/0891241611434551, s. 309‒336.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0891241611434551

Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Google Scholar

Szlendak T. (2008), Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar

Ubóstwo dzieci. Najnowsze dane dotyczące ubóstwa dzieci w krajach rozwiniętych (2012), UNICEF, http://www.unicef.pl/Co-robimy/Prawa-dziecka/Biezace-dzialania/Biezace-dzialania/Ubostwo-Dzieci-Raport-UNICEF, 10.04.2014.
Google Scholar

Vanderbeck R. M., Johnson J. H., Jr. (2000), That’s the only place where you can hang out: Urban young people and the space of the mall, „Urban Geography”, Vol. 21, No. 1. s. 5‒25.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2747/0272-3638.21.1.5

Warunki życia rodzin w Polsce (2014), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Google Scholar

Zukin S. (2010), Naked City. The Death and Life of Authentic Urban Places, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195382853.001.0001

Published

2014-06-30

How to Cite

Smagacz-Poziemska, M. (2014). Included as consumers – excluded as citizens. The teenagers in urban space. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (49), 29–44. https://doi.org/10.18778/0208-600X.49.03