Codes of Ethics and their Influence on Moral Perspectives of Polish Managers

Authors

  • Jerzy Szczupaczyński Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Instytut Nauk Politycznych, Zakład Socjologii i Psychologii Polityki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.48.10

Keywords:

kodeksy etyczne, postawy moralne menedżerów, moralne pespektywy, etyczne zarządzanie, analiza jakościowa, etyka biznesu

Abstract

This article presents the exploratory qualitative analysis of moral perspectives, as constructed in the group of Polish managers, especially concentrating on the question how formal codes of ethics influence moral consciousness. The typology of moral perspectives is elaborated using a sample of individual in-depth interviews with CEOs, who manage middle and large sized companies located in different regions of Poland. Basing on their perceptions of the relationship between ethics and management, five types of perspectives were distinguished. It stems from the overview of these perspectives that the formal codes of ethics have restricted effect on the patterns of moral perception of Polish CEOs. The effects of the formal ethical standards on moral perspectives were confirmed only in one case. The presented typology shows a fragmented picture, which is the result of multifarious factors and procesess. Some of the presented moral perspectives can be interpreted as evidence of the relativization of moral norms, especially in the context of the discourse on moral crisis in the society of late modernity.

References

Barcik A. (2000), Etyka biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem w polskiej gospodarce rynkowej, Agencja Wydawnicza „TRIO”, Katowice.
Google Scholar

Bauman Z. (1996), Etyka ponowoczesna, [przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Bokszańska G. (2011), Etyka ‒ biznes ‒ zarządzanie, Monografie Politechniki Łódzkiej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Google Scholar

Carroll A. B. (1987), In Search of the Moral Manager, „Business Horizons”, March‒April, Vol. 30, No. 2, s. 7‒15.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0007-6813(87)90002-4

Ciulla J. B. (2004), Leadership Ethics: Mapping the Territory, [w:] J. B. C i u l l a (ed.), Ethics, the Heart of Leadership, Praeger, Westport‒Connecticut‒London, s. 3‒24.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5040/9798216967286.0006

Crane A., Matten D. (2007), Business Ethics. Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the age of Globalization, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar

CSR w Polsce – badanie GoodBrand oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2010), M. Dudkiewicz (przygotowanie raportu), B. Szczęsna (red.), Warszawa, http://odpowie dzialnybiznes.pl/pl/o-nas/nasze-dzialania/aktualne-projekty/badanie-menedzerowie-500lider-csr.html, 10.05.2012
Google Scholar

Dylus A. (2002), Erozja standardów etycznych w biznesie, [w:] J. M a r i a ń s k i (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Polska Akademia Nauk, Komitet Socjologii, Kraków, s. 271‒297.
Google Scholar

Fassin Y., Van Rossem A., Buelens M. (2011), Small-Business Owner-Managers’ Perceptions of Business Ethics and CSR-Related Concepts, „Journal of Business Ethics”, Vol. 98, s. 425‒453.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-010-0586-y

Filek J. (2008), Przyczyny małego zainteresowania ideą CSR w Polsce, [w:] M. B ą k, P. K u - l a w c z u k (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Uniwersytet Gdański, Warszawa, s. 62‒70.
Google Scholar

Flick U. (2000), Qualitative Inquiries into Social Representation of Health, „Journal of Health Psychology”, No. 5, s. 315‒324.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/135910530000500303

Flick U. (2006), An introduction to qualitative research, SAGE Publications, London.
Google Scholar

Gardawski J. (2001), Powracająca klasa. Sektor prywatny w II Rzeczpospolitej, IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Glinka B. (2008), Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Polskie Wydawnic- two Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Haidt J. (2001), The Emotional Dog and Its Rational Tail: A Social Intuitionist Approach to Mo- ral Judgment, „Psychological Review”, Vol. 108, No. 4, s. 814‒834.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037//0033-295X.108.4.814

Jasiecki K. (2002), Elita biznesu w Polsce. Drugie narodziny kapitalizmu, IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A. (1999), Etyczne standardy firm i pracowników, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A. (2006), Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wy- dawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Long B. S., Driscoll C. (2008), Codes of Ethics and the Pursuit of Organizational Legitimacy: Theoretical and Empirical Contributions, „Journal of Business Ethics”, Vol. 77, s. 173‒189.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-006-9307-y

Mariański J. (2006), Socjologia moralności, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar

Powell W. W., DiMaggio P. J. (2006), Nowe spojrzenie na „żelazną klatkę”: instytucjonal- ny izomorfizm i racjonalność zbiorowa w polach organizacyjnych, [przeł. A. Lompart], [w:] A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, t. 1, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 600‒612.
Google Scholar

Scott W. R. (2003), Organizations. Rational, Natural, and Open Systems, Prentice‒Hall, New Jersey.
Google Scholar

Skarga B. (1995), Usankcjonowanie niecnoty (wystąpienie w dyskusji redakcyjnej: wokół etyki zawodowej), „Etyka”, nr 27, s. 169‒171.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.1112

Skąpska G. (2002), Kultura prawna w procesie tworzenia wolnej gospodarki, [w:] G. S k ą p s k a (red.), Buddenbrookowie czy piraci. Polscy przedsiębiorcy okresu głębokich przemian, Universitas, Kraków, s. 97‒128.
Google Scholar

Skąpska G. (2009), Prawo i etyka w teorii i w opiniach polskich przedsiębiorców, [w:] W. Gasparski, J. Jabłońska-Bonca (red.), Biznes, prawo, etyka, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 48‒67.
Google Scholar

Szczupaczyński J. (2013), Władza a moralny wymiar przywództwa, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.
Google Scholar

Trutkowski C. (2002), Teoria społecznych reprezentacji i jej zastosowanie, [w:] M. M a r o d y (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 327‒355.
Google Scholar

Tyszka T., Macko A. (2012), Oceny i decyzje moralne, [w:] W. G a s p a r s k i (red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa, s. 319‒339.
Google Scholar

Walczak-Duraj D. (2002), Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Williams C. A., Aguilera R. V. (2008), Corporate Social Responsibility in a Comparative Perspective, [w:] A. Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon, D. Siegel (eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, Oxford ‒ New York, s. 452‒472.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0020

Williams O. E. (2004), The UN Global Compact: The Challenge and the Promise, „Business Ethics Quarterly”, Vol. 14, No. 4, s. 755‒774.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5840/beq200414432

Ziółkowski M. (2006), Zmiany systemu wartości, [w:] J. W a s i l e w s k i (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 145‒174.
Google Scholar

Published

2014-03-30

How to Cite

Szczupaczyński, J. (2014). Codes of Ethics and their Influence on Moral Perspectives of Polish Managers. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (48), 147–163. https://doi.org/10.18778/0208-600X.48.10