Codes of Ethics and their Influence on Moral Perspectives of Polish Managers
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.48.10Keywords:
kodeksy etyczne, postawy moralne menedżerów, moralne pespektywy, etyczne zarządzanie, analiza jakościowa, etyka biznesuAbstract
This article presents the exploratory qualitative analysis of moral perspectives, as constructed in the group of Polish managers, especially concentrating on the question how formal codes of ethics influence moral consciousness. The typology of moral perspectives is elaborated using a sample of individual in-depth interviews with CEOs, who manage middle and large sized companies located in different regions of Poland. Basing on their perceptions of the relationship between ethics and management, five types of perspectives were distinguished. It stems from the overview of these perspectives that the formal codes of ethics have restricted effect on the patterns of moral perception of Polish CEOs. The effects of the formal ethical standards on moral perspectives were confirmed only in one case. The presented typology shows a fragmented picture, which is the result of multifarious factors and procesess. Some of the presented moral perspectives can be interpreted as evidence of the relativization of moral norms, especially in the context of the discourse on moral crisis in the society of late modernity.
References
Barcik A. (2000), Etyka biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem w polskiej gospodarce rynkowej, Agencja Wydawnicza „TRIO”, Katowice.
Google Scholar
Bauman Z. (1996), Etyka ponowoczesna, [przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bokszańska G. (2011), Etyka ‒ biznes ‒ zarządzanie, Monografie Politechniki Łódzkiej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Google Scholar
Carroll A. B. (1987), In Search of the Moral Manager, „Business Horizons”, March‒April, Vol. 30, No. 2, s. 7‒15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0007-6813(87)90002-4
Ciulla J. B. (2004), Leadership Ethics: Mapping the Territory, [w:] J. B. C i u l l a (ed.), Ethics, the Heart of Leadership, Praeger, Westport‒Connecticut‒London, s. 3‒24.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5040/9798216967286.0006
Crane A., Matten D. (2007), Business Ethics. Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the age of Globalization, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar
CSR w Polsce – badanie GoodBrand oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2010), M. Dudkiewicz (przygotowanie raportu), B. Szczęsna (red.), Warszawa, http://odpowie dzialnybiznes.pl/pl/o-nas/nasze-dzialania/aktualne-projekty/badanie-menedzerowie-500lider-csr.html, 10.05.2012
Google Scholar
Dylus A. (2002), Erozja standardów etycznych w biznesie, [w:] J. M a r i a ń s k i (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Polska Akademia Nauk, Komitet Socjologii, Kraków, s. 271‒297.
Google Scholar
Fassin Y., Van Rossem A., Buelens M. (2011), Small-Business Owner-Managers’ Perceptions of Business Ethics and CSR-Related Concepts, „Journal of Business Ethics”, Vol. 98, s. 425‒453.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-010-0586-y
Filek J. (2008), Przyczyny małego zainteresowania ideą CSR w Polsce, [w:] M. B ą k, P. K u - l a w c z u k (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Uniwersytet Gdański, Warszawa, s. 62‒70.
Google Scholar
Flick U. (2000), Qualitative Inquiries into Social Representation of Health, „Journal of Health Psychology”, No. 5, s. 315‒324.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/135910530000500303
Flick U. (2006), An introduction to qualitative research, SAGE Publications, London.
Google Scholar
Gardawski J. (2001), Powracająca klasa. Sektor prywatny w II Rzeczpospolitej, IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Glinka B. (2008), Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce, Polskie Wydawnic- two Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Haidt J. (2001), The Emotional Dog and Its Rational Tail: A Social Intuitionist Approach to Mo- ral Judgment, „Psychological Review”, Vol. 108, No. 4, s. 814‒834.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037//0033-295X.108.4.814
Jasiecki K. (2002), Elita biznesu w Polsce. Drugie narodziny kapitalizmu, IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Lewicka-Strzałecka A. (1999), Etyczne standardy firm i pracowników, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Lewicka-Strzałecka A. (2006), Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wy- dawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Long B. S., Driscoll C. (2008), Codes of Ethics and the Pursuit of Organizational Legitimacy: Theoretical and Empirical Contributions, „Journal of Business Ethics”, Vol. 77, s. 173‒189.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-006-9307-y
Mariański J. (2006), Socjologia moralności, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar
Powell W. W., DiMaggio P. J. (2006), Nowe spojrzenie na „żelazną klatkę”: instytucjonal- ny izomorfizm i racjonalność zbiorowa w polach organizacyjnych, [przeł. A. Lompart], [w:] A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne, t. 1, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 600‒612.
Google Scholar
Scott W. R. (2003), Organizations. Rational, Natural, and Open Systems, Prentice‒Hall, New Jersey.
Google Scholar
Skarga B. (1995), Usankcjonowanie niecnoty (wystąpienie w dyskusji redakcyjnej: wokół etyki zawodowej), „Etyka”, nr 27, s. 169‒171.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.1112
Skąpska G. (2002), Kultura prawna w procesie tworzenia wolnej gospodarki, [w:] G. S k ą p s k a (red.), Buddenbrookowie czy piraci. Polscy przedsiębiorcy okresu głębokich przemian, Universitas, Kraków, s. 97‒128.
Google Scholar
Skąpska G. (2009), Prawo i etyka w teorii i w opiniach polskich przedsiębiorców, [w:] W. Gasparski, J. Jabłońska-Bonca (red.), Biznes, prawo, etyka, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 48‒67.
Google Scholar
Szczupaczyński J. (2013), Władza a moralny wymiar przywództwa, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.
Google Scholar
Trutkowski C. (2002), Teoria społecznych reprezentacji i jej zastosowanie, [w:] M. M a r o d y (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 327‒355.
Google Scholar
Tyszka T., Macko A. (2012), Oceny i decyzje moralne, [w:] W. G a s p a r s k i (red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa, s. 319‒339.
Google Scholar
Walczak-Duraj D. (2002), Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Williams C. A., Aguilera R. V. (2008), Corporate Social Responsibility in a Comparative Perspective, [w:] A. Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon, D. Siegel (eds.), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, Oxford ‒ New York, s. 452‒472.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0020
Williams O. E. (2004), The UN Global Compact: The Challenge and the Promise, „Business Ethics Quarterly”, Vol. 14, No. 4, s. 755‒774.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5840/beq200414432
Ziółkowski M. (2006), Zmiany systemu wartości, [w:] J. W a s i l e w s k i (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 145‒174.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

