Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.29Słowa kluczowe:
media edukacyjne, językowa edukacja medialna, pedagogika mediówAbstrakt
W artykule stawiam pytanie o miejsce i rolę środków masowego przekazu w nauczaniu języków obcych w epoce rewolucji językowej, wywołanej przez ekspansję mediów elektronicznych. Przedstawiam ważne głosy na ten temat ze specjalistycznych teoretycznych prac glottodydaktycznych, opublikowanych przez uznane wydawnictwa brytyjskie i amerykańskie, jak też wybrane pomysły z anglojęzycznych prac metodycznych, poświęconych użyciu technologii elektronicznych w nauczaniu języków obcych. Ważnym celem tego artykułu jest przybliżenie polskim glottodydaktykom nowych teorii, definicji i klasyfikacji mediów edukacyjnych oraz oczekiwań światowych badaczy i ich opinii (nieraz skrajnie od siebie różnych) na temat uwarunkowań dotyczących stosowania nowych mediów w pedagogice języków obcych, a także dylematów z tym związanych.
Bibliografia
Byram M. (red.), 2004, Routlege Encyklopedia of Language Teaching and Learning, London and New York.
Google Scholar
Clark R.E., 1983, Reconsidering research on learning from media, „Review of Educational Research”, 53 (4), 445–459.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3102/00346543053004445
Clark R.E., 1994, Media will never influence learning, „Educational Technology Research and Development”, 42 (2), 21–29.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02299088
Crystal D., 2001, Language and the Internet, Cambridge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139164771
Crystal D., 2004, The Language Revolution, Cambridge & Malden.
Google Scholar
Jonassen D.H., Campbell J.P., Davidson M.E., 1994, Learning with media. Reconstructing the debate, „Educational Technology Research and Development”, 42 (2), 31–39.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02299089
Laurillard, D., 2002, Rethinking university teaching. A framework for the effective use of technology (2nd ed.), London & New York.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203304846
Maley A., 2000, Wstęp do: Windeatt S. i in., 2008, The Internet. Resource Books for Teachers, Oxford & New York.
Google Scholar
Ohm, U., 2010, Medium, das/Medien, [w:] Fachlexicon Deutch als Fremd- und Zweitsprache, red. H. Barkowski & H-J Krumm, Tὒbingen.
Google Scholar
Chan W.M., Chin K.N., Nagami M., Suthiwan T, 2011, Media in foreign language teaching and learning: an introduction to the book, [w:] Media in Foreign Language Teaching and Learning. Studies in Second and Foreign Language Education 5, red. W.M. Chan, K.N. Chin, M. Nagami, T. Suthiwan, Boston.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9781614510208
Media in Foreign Language Teaching and Learning. Studies in Second and Foreign Language Education 5, 2011, red. W.M. Chan, K.N. Chin, M. Nagami, T. Suthiwan, Boston.
Google Scholar
Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning, 2004, red. M. Byram, London & New York.
Google Scholar
Windeatt S., Hardisty D., Eastment D., 2000, The Internet. Resource Books for Teachers, Oxford & New York.
Google Scholar
Zarzycka G., Język w stanie dyskursu jako efekt pracy z wieloma mediami, „Postscriptum”, nr 27–29, Jesień 1998–wiosna 1999, s. 108–119; wersja elektroniczna: http://www.postscriptum.us.edu.pl/pdf/ps_old_27-29.pdf [07.05.2014].
Google Scholar
http://en.wikibooks.org/wiki/ICT_In_Education/Definition_Of_Terms [20.04.2014].
Google Scholar
Resource Books for Teachers, red. A. Mayley, Oxford University Press: Oxford UK, http://elt.oup.com/catalogue/items/global/teacher_development/resource_books_for_teachers/?cc=global& selLanguage=en&mode=hub. [07.05.2014].
Google Scholar
Intertext, red. A. Beard, A. Goddard, Routledge Taylor & Francis Group, http://www.routledge.com/ books/series/se0313/ [07.05.2014].
Google Scholar
Pilgrims Longman Resource Books, red. S. Lindstromberg, Longman Group, http://www.amazon.com/Pilgrims-Training-Longman-Resource-Books/dp/0582064937 [07.05.2014].
Google Scholar
Cambridge Hanbooks for LanguageTeachers, red. P. Ur, Cambridge University Press, http://www.cambridge.org/fr/elt/catalogue/subject/item382380/Cambridge-Handbooks-for-Language-Teachers/?site_locale=fr_FR [07.05.2014].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

