Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne

Autor

  • Grażyna Zarzycka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.29

Słowa kluczowe:

media edukacyjne, językowa edukacja medialna, pedagogika mediów

Abstrakt

W artykule stawiam pytanie o miejsce i rolę środków masowego przekazu w nauczaniu języków obcych w epoce rewolucji językowej, wywołanej przez ekspansję mediów elektronicznych. Przedstawiam ważne głosy na ten temat ze specjalistycznych teoretycznych prac glottodydaktycznych, opublikowanych przez uznane wydawnictwa brytyjskie i amerykańskie, jak też wybrane pomysły z anglojęzycznych prac metodycznych, poświęconych użyciu technologii elektronicznych w nauczaniu języków obcych. Ważnym celem tego artykułu jest przybliżenie polskim glottodydaktykom nowych teorii, definicji i klasyfikacji mediów edukacyjnych oraz oczekiwań światowych badaczy i ich opinii (nieraz skrajnie od siebie różnych) na temat uwarunkowań dotyczących stosowania nowych mediów w pedagogice języków obcych, a także dylematów z tym związanych.

Bibliografia

Byram M. (red.), 2004, Routlege Encyklopedia of Language Teaching and Learning, London and New York.
Google Scholar

Clark R.E., 1983, Reconsidering research on learning from media, „Review of Educational Research”, 53 (4), 445–459.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3102/00346543053004445

Clark R.E., 1994, Media will never influence learning, „Educational Technology Research and Development”, 42 (2), 21–29.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF02299088

Crystal D., 2001, Language and the Internet, Cambridge.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139164771

Crystal D., 2004, The Language Revolution, Cambridge & Malden.
Google Scholar

Jonassen D.H., Campbell J.P., Davidson M.E., 1994, Learning with media. Reconstructing the debate, „Educational Technology Research and Development”, 42 (2), 31–39.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF02299089

Laurillard, D., 2002, Rethinking university teaching. A framework for the effective use of technology (2nd ed.), London & New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203304846

Maley A., 2000, Wstęp do: Windeatt S. i in., 2008, The Internet. Resource Books for Teachers, Oxford & New York.
Google Scholar

Ohm, U., 2010, Medium, das/Medien, [w:] Fachlexicon Deutch als Fremd- und Zweitsprache, red. H. Barkowski & H-J Krumm, Tὒbingen.
Google Scholar

Chan W.M., Chin K.N., Nagami M., Suthiwan T, 2011, Media in foreign language teaching and learning: an introduction to the book, [w:] Media in Foreign Language Teaching and Learning. Studies in Second and Foreign Language Education 5, red. W.M. Chan, K.N. Chin, M. Nagami, T. Suthiwan, Boston.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9781614510208

Media in Foreign Language Teaching and Learning. Studies in Second and Foreign Language Education 5, 2011, red. W.M. Chan, K.N. Chin, M. Nagami, T. Suthiwan, Boston.
Google Scholar

Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning, 2004, red. M. Byram, London & New York.
Google Scholar

Windeatt S., Hardisty D., Eastment D., 2000, The Internet. Resource Books for Teachers, Oxford & New York.
Google Scholar

Zarzycka G., Język w stanie dyskursu jako efekt pracy z wieloma mediami, „Postscriptum”, nr 27–29, Jesień 1998–wiosna 1999, s. 108–119; wersja elektroniczna: http://www.postscriptum.us.edu.pl/pdf/ps_old_27-29.pdf [07.05.2014].
Google Scholar

http://en.wikibooks.org/wiki/ICT_In_Education/Definition_Of_Terms [20.04.2014].
Google Scholar

Resource Books for Teachers, red. A. Mayley, Oxford University Press: Oxford UK, http://elt.oup.com/catalogue/items/global/teacher_development/resource_books_for_teachers/?cc=global& selLanguage=en&mode=hub. [07.05.2014].
Google Scholar

Intertext, red. A. Beard, A. Goddard, Routledge Taylor & Francis Group, http://www.routledge.com/ books/series/se0313/ [07.05.2014].
Google Scholar

Pilgrims Longman Resource Books, red. S. Lindstromberg, Longman Group, http://www.amazon.com/Pilgrims-Training-Longman-Resource-Books/dp/0582064937 [07.05.2014].
Google Scholar

Cambridge Hanbooks for LanguageTeachers, red. P. Ur, Cambridge University Press, http://www.cambridge.org/fr/elt/catalogue/subject/item382380/Cambridge-Handbooks-for-Language-Teachers/?site_locale=fr_FR [07.05.2014].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Zarzycka, G. (2014). Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 321–333. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.29

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >>