Category of grammatical gender in the Polish language system, discourse and glottodidactics

Authors

  • Edyta Pałuszyńska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0003-3036-0827

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.28

Keywords:

linguistics, grammatical gender, glottodidactics, methodology

Abstract

The aim of the article is to describe the category of gender in Polish from three perspectives: the perspective of the grammatical system, of discourse and of glottodidactics. In the grammatical description, the author emphasizes the syntactic function and the rules for dividing Polish nouns into genders. She draws attention to different ways of linguistic symbolization of gender in a discourse, which may be divergent from the grammatical gender. She notices differences between the acquisition of the category in question by native and non-native users. From the perspective of pedagogical grammar, she analyzes the mistakes of foreigners in terms of gender and proposes general principles of teaching this category.

References

Bobrowski I., 2005, Rodzaj gramatyczny rzeczownika a jego liczba, „Język Polski”, z. 2, s. 83–89.
Google Scholar

Brzozowska D., 2005, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, „Język Polski”, z. 1, s. 36–42.
Google Scholar

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia (GWJP), 1998, R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Warszawa.
Google Scholar

Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Google Scholar

Kita M., 1998, Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice.
Google Scholar

Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Google Scholar

Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2013, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html [20.03.2018].
Google Scholar

Stefańczyk W. T., 2007, Kategoria rodzaju i przypadka polskiego rzeczownika. Próba synchronicznej analizy morfologicznej, Kraków.
Google Scholar

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Google Scholar

Published

2019-12-20

How to Cite

Pałuszyńska, E. (2019). Category of grammatical gender in the Polish language system, discourse and glottodidactics. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 413–423. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.28

Most read articles by the same author(s)