W jaki sposób i z jakiej okazji świętują podręcznikowi i prawdziwi Polacy? Negocjowanie ważności świąt
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.16Słowa kluczowe:
język polski jako obcy, podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego, glottodydaktyka, polskie święta, wizerunek Polaków w podręcznikachAbstrakt
W artykule zostały przedstawione wyniki badań podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (A1–C2) pod kątem zawartości informacji dotyczących świąt obchodzonych przez Polaków. Wyekscerpowany materiał pozwolił odpowiedzieć m.in. na następujące pytania: jakie święta obchodzą podręcznikowi Polacy i jakie są zwyczaje związane z tymi świętami. Wyniki badań podręczników porównano z wynikami badań ankietowych CBOS i GUS, co umożliwiło zestawienie podręcznikowego obrazu Polaków z rzeczywistym.
Bibliografia
Bajor E., Madej E., 2006, Wśród ludzi i ich spraw. Kurs języka polskiego jako obcego dla humanistów (poziom średnio zaawansowany), Warszawa–Łódź.
Google Scholar
Burkat A., Jasińska A., 2007, Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń, Kraków.
Google Scholar
Dąbrowska A., Łobodzińska R., 1998, Polski dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Kita M., Skudrzyk A., 2009, Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice.
Google Scholar
Kubiak B., 2009a, Na łamach prasy cz. I. Podręcznik do nauki języka polskiego. Rozumienie tekstu czytanego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar
Kubiak B., 2009b, Na łamach prasy cz. II. Podręcznik do nauki języka polskiego. Rozumienie tekstu czytanego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar
Ligara B., 1990, Rendez-vous z kulturą polską. Podręcznik języka polskiego dla humanistów. Kurs dla zaawansowanych, cz. II, Kraków.
Google Scholar
Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., 2007, Kto czyta – nie błądzi, Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, Kraków.
Google Scholar
Szelc-Mays M., Rybicka E., 1997, Słowa i słówka. Podręcznik do nauczania słownictwa i gramatyki dla początkujących, Kraków.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2011, Polski, krok po kroku. Poziom A1,Kraków.
Google Scholar
Stempek I., Stelmach A., 2012, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków.
Google Scholar
www.kng.uni.lodz.pl [20.04.2014]
Google Scholar
www.sjpik.uni.wroc.pl/index.php?id=53 [20.04.2014]
Google Scholar
http://kosciol.blox.pl/2009/07/Ile-jest-w-Polsce-katolikow.html [16.02.2014]
Google Scholar
http://polska.pl/polska/1,125331,11433359,Polska___tradycje_i_swieta.html [16.02.2014]
Google Scholar
http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_163_11.PDF [16.02.2014]
Google Scholar
http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_175_13.PDF [16.02.2014]
Google Scholar
http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_046_12.PDF [16.02.2014]
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2012/02/046
http://cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_019_13.PDF [16.02.2014]
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2013/02/019
http://wyborcza.pl/duzyformat/1,134720,14940484,9__Polakow_czci_niepodleglosc_uroczystym_obiadem.html [16.02.2014]
Google Scholar
Piekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego,[w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wrocław, s. 206–218.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

