W jaki sposób i z jakiej okazji świętują podręcznikowi i prawdziwi Polacy? Negocjowanie ważności świąt

Autor

  • Aneta Strzelecka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.16

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego, glottodydaktyka, polskie święta, wizerunek Polaków w podręcznikach

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione wyniki badań podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (A1–C2) pod kątem zawartości informacji dotyczących świąt obchodzonych przez Polaków. Wyekscerpowany materiał pozwolił odpowiedzieć m.in. na następujące pytania: jakie święta obchodzą podręcznikowi Polacy i jakie są zwyczaje związane z tymi świętami. Wyniki badań podręczników porównano z wynikami badań ankietowych CBOS i GUS, co umożliwiło zestawienie podręcznikowego obrazu Polaków z rzeczywistym. 

Bibliografia

Bajor E., Madej E., 2006, Wśród ludzi i ich spraw. Kurs języka polskiego jako obcego dla humanistów (poziom średnio zaawansowany), Warszawa–Łódź.
Google Scholar

Burkat A., Jasińska A., 2007, Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń, Kraków.
Google Scholar

Dąbrowska A., Łobodzińska R., 1998, Polski dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar

Kita M., Skudrzyk A., 2009, Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice.
Google Scholar

Kubiak B., 2009a, Na łamach prasy cz. I. Podręcznik do nauki języka polskiego. Rozumienie tekstu czytanego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Kubiak B., 2009b, Na łamach prasy cz. II. Podręcznik do nauki języka polskiego. Rozumienie tekstu czytanego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Ligara B., 1990, Rendez-vous z kulturą polską. Podręcznik języka polskiego dla humanistów. Kurs dla zaawansowanych, cz. II, Kraków.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2007, Kto czyta – nie błądzi, Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, Kraków.
Google Scholar

Szelc-Mays M., Rybicka E., 1997, Słowa i słówka. Podręcznik do nauczania słownictwa i gramatyki dla początkujących, Kraków.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2011, Polski, krok po kroku. Poziom A1,Kraków.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., 2012, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków.
Google Scholar

www.kng.uni.lodz.pl [20.04.2014]
Google Scholar

www.sjpik.uni.wroc.pl/index.php?id=53 [20.04.2014]
Google Scholar

http://kosciol.blox.pl/2009/07/Ile-jest-w-Polsce-katolikow.html [16.02.2014]
Google Scholar

http://polska.pl/polska/1,125331,11433359,Polska___tradycje_i_swieta.html [16.02.2014]
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_163_11.PDF [16.02.2014]
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_175_13.PDF [16.02.2014]
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_046_12.PDF [16.02.2014]
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2012/02/046

http://cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_019_13.PDF [16.02.2014]
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2013/02/019

http://wyborcza.pl/duzyformat/1,134720,14940484,9__Polakow_czci_niepodleglosc_uroczystym_obiadem.html [16.02.2014]
Google Scholar

Piekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego,[w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wrocław, s. 206–218.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Strzelecka, A. (2014). W jaki sposób i z jakiej okazji świętują podręcznikowi i prawdziwi Polacy? Negocjowanie ważności świąt. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 163–175. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.16