Państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego – perspektywa egzaminatorów pracujących w Łodzi

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.15

Słowa kluczowe:

certyfikacja języka polskiego jako obcego, państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego, egzaminator, badania ankietowe

Abstrakt

Tekst poświęcony jest wynikom badania ankietowego przeprowadzonego w grupie osób pełniących funkcję egzaminatorów podczas państwowych egzaminów certyfikatowych, organizowanych w łódzkich podmiotach uprawnionych. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące godzenia roli egzaminatora z obowiązkami zawodowymi i życiem rodzinnym; wpływu doświadczenia egzaminacyjnego na działalność dydaktyczną i naukową; źródeł radości i satysfakcji oraz stresu i trudności w czasie egzaminów; swoich preferencji dotyczących zadań egzaminatorów; mocnych i słabych stron zespołów, w których pracują. Wypowiadali się na temat przepisów regulujących system certyfikacji, wewnętrznych instrukcji dla egzaminatorów oraz samych testów. Część ankiety była skierowana do przewodniczących komisji egzaminacyjnych i była poświęcona ich widzeniu systemu certyfikacji i swojej w nim roli. Wyniki badania przynoszą obraz środowiska łódzkich egzaminatorów jako grupy zaangażowanej, podchodzącej do swojej pracy entuzjastycznie i odpowiedzialnie, czerpiącej z niej korzyści zawodowe, towarzyskie i emocjonalne.

Bibliografia

Banach M., 2018, Rozumienie tekstu pisanego przez zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, „Język Polski”, nr 2, s. 61–80.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.2.4

Banach M., 2019, Certyfikatowe testy z języka polskiego i angielskiego na poziomie C2 w ujęciu porównawczym, „Neofilolog”, nr 53/1, s. 71–88.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.5

Banach M., 2022, Egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego na poziomie B1. Analiza materiałów przygotowawczych, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 45–53.
Google Scholar

Burzyńska-Kamieniecka A., 2020, Problem autentyczności tekstów w testowaniu sprawności czytania ze zrozumieniem na egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, „Oblicza Komunikacji”, nr 12, s. 285–302.
Google Scholar

Dembowska-Wosik I., 2017, Sprawozdanie z przebiegu państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego organizowanych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 291–294.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.23

Domańska A., 2020, Poziom efektywnej biegłości użytkowej – kto mierzy się z poziomem C1 na państwowym egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego?, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 60–68.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.3.4

Domańska A., Kajak P., 2019, Państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Warszawskim (po 2015 roku), „Poradnik Językowy”, nr 6, s. 7–18.
Google Scholar

Fiema M., 2020, Egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego w świetle badań statystycznych, w: I. Janowska, M. Biernacka (red.), Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, s. 73–110.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/9788381384117.04

Janowska I., 2015, Certyfikacja języka polskiego jako obcego: problemy i wyzwania. Bilans dziesięciolecia, w: J. Sujecka-Zając (red.), Ewaluacja biegłości językowej: od pomiaru do sztuki pomiaru, Warszawa, s. 83–95.
Google Scholar

Janowska I., 2022, „Zaanektowany” system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2022.4.1

Janowska I., 2023, Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 217–231.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.14

Janowska I., Stolarczyk B., 2016, Certyfikacja znajomości języka polskiego w Niemczech, „Polski w Niemczech. Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego”, nr 4, s. 20–32.
Google Scholar

Kajak P., 2018, System certyfikacji języka polskiego jako obcego po 2015 roku: doświadczenia Podmiotu Uprawnionego Uniwersytet Warszawski, w: Y. Kim (red.), Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia, rocznik 2018/2019, Seul, s. 389–397.
Google Scholar

Karasek M., 2022, Wykładniki spójności w tekstach pisanych przez obcokrajowców. Materiał egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego, Łódź.
Google Scholar

Liczba zdających w latach 2016–2023, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji/statystyki/ [10.02.2025].
Google Scholar

Lista egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczących komisji egzaminacyjnych, https://www.gov.pl/web/nauka/lista-egzaminatorow-jezyka-polskiego-jako- -obcego [12.12.2024].
Google Scholar

Marzec M., 2019, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego we Włoszech: problemy, wyzwania, postulaty, „Neofilolog”, nr 53/1, s. 89–103.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.6

Miodunka W.T., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 16–22.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Prizel-Kania A., 2022, Studium porównawcze testów biegłości językowej w części Rozumienia ze słuchu (poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 29, s. 261–278.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.17

Przechodzka G., Hudy V., 2020, Pułapki w aspekcie strukturalnym i językowym wzorców gatunkowych dla Słowian ze wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 209–224.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.11

Przechodzka G., Hudy W., 2021, Interferencje leksykalne w wypowiedziach pisemnych Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 133–143.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.09

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie organizacji egzaminów z języka polskiego jako obcego (Dz.U. z 2016 r., poz. 405).
Google Scholar

Terka B., 2021, Sposób testowania znajomości aspektu w państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na poziomie B1 w świetle nowych badań nad dokonanością/niedokonanością czasownika, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 47–58.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.03

Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie Ustawy o języku polskim oraz Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1132).
Google Scholar

Zarzycka G., 2016, Wpływ egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego na status polszczyzny w świecie oraz na zmiany w glottodydaktyce polonistycznej, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”, t. LXII, s. 223–227.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-08-22

Jak cytować

Dembowska-Wosik, I. (2025). Państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego – perspektywa egzaminatorów pracujących w Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 169–188. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.15

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>