Recenzja książki Justyny Janik Gra jako obiekt oporny. Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.10.05Słowa kluczowe:
intra-akcja, bio-obiekt, materialność, glitch, archiwizacja gierAbstrakt
Książka Justyny Janik podejmuje temat materialności gier wideo i proponuje jej analizę z posthumanistycznej perspektywy. Autorka prezentuje pojęcia intra-akcji (Karen Barad) i bio-obiektu (Tadeusz Kantor), które wykorzystuje jako narzędzia opisu specyfiki relacji człowiek – gra wideo, która jest formą ciągłej komunikacji i podziału sprawczości między graczem a elementami symulacji. Książka Janik jest interesującym studium autonomii obiektu gry i oporu, jaki on manifestuje. Publikacja stanowi też inspirującą podstawę dla refleksji nad materialnością oprogramowania, występowaniem błędów, archiwizacji gier, ich technicznym tłem i śladami pozostawionymi przez innych graczy.
Bibliografia
Eichner, S. (2014). Agency and Media Reception. Experiencing Video Games, Film, and Television. Wiesbaden: Springer.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-04673-6
Enfield, N.J., Kockelma, P. (2017). Editor’s preface. W: N.J. Enfield, P. Kockelman (red.), Distributed Agency (s. XI–XVI). Oxford University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190457204.001.0001
Janik, J. (2022). Gra jako obiekt oporny. Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/K7285.84/21.21.15591
Kubiński, P. (2016). Gry wideo. Zarys poetyki. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Newman, J. (2008). Playing with Videogames. New York–London: Routledge
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203892619
Newman, J. (2012). Best Before Videogames, Supersession and Obsolescence. Oxon–New York: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203144268
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


