Flâneur w piaskownicy – o doświadczeniu nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.07Słowa kluczowe:
pleasure in video games, spatial navigation, flâneur, reactivityAbstrakt
Spatiality of computer games is one of the most important features that affect the way they are received by the players. That is why it becomes a common subject of discussion among researchers involved in analyzing the properties of the medium. In this essay I will describe some aspects that may affect the player’s experience of being in an interactive environment. I will consider if it is possible to find joy in navigation through open world games and try to answer the question of whether the definition of flâneur can be applied to characterize the role of the player focused on strolling along the game world.
Bibliografia
Brzozowska, Blanka, 2009, Spadkobiercy Flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Dovey, Jon, Helen, W., Kennedy, 2011, Kultura gier komputerowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Flynn, Bernadette, 2000, Towards an Aesthetics of Navigation – Spatial Organisation in the Cosmology of the Adventure Game, http://journal.media-culture.org.au/0010/navigation.php [Data dostępu: 10.07.2013].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5204/mcj.1875
Jenkins, Henry, 2006, Complete Freedom of Movement: Video Games as Gendered Play Spaces, [w:] Katie Salen, Eric Zimmerman (red.), The Game Design Reader. A rules of Play Anthology, London: The MIT Press.
Google Scholar
Juul, Jesper, 2010, A Casual Revolution. Reinventing Video Games and Their Players, London: The MIT Press.
Google Scholar
Prajzner, Katarzyna, 2009, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Travinor, Grant, 2009, The Art Of Video Games, Chichester: John Wiley & Sons.
Google Scholar
Rockstar Games, 2005, Grand Theft Auto: San Andreas [PC], Polska: Cenega Poland.
Google Scholar
RockSteady Studios, 2011, Batman: Arkham City [PC], Polska: Cenega Poland.
Google Scholar
Strangelite, 2002, Crazy Taxi [PC], Polska: Cenega Poland.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


