Flâneur w piaskownicy – o doświadczeniu nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.07

Słowa kluczowe:

pleasure in video games, spatial navigation, flâneur, reactivity

Abstrakt

Spatiality of computer games is one of the most important features that affect the way they are received by the players. That is why it becomes a common subject of discussion among researchers involved in analyzing the properties of the medium. In this essay I will describe some aspects that may affect the player’s experience of being in an interactive environment. I will consider if it is possible to find joy in navigation through open world games and try to answer the question of whether the definition of flâneur can be applied to characterize the role of the player focused on strolling along the game world.

Biogram autora

Marcin M. Chojnacki - Uniwersytet Łódzki

mgr Marcin M.Chojnacki – doktorant w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; założyciel projektu Grakademia, poświęconego naukowemu oraz publicystycznemu spojrzeniu na gry komputerowe; od sierpnia 2011 jest członkiem redakcji portalu ŚwiatGry.pl.

Bibliografia

Brzozowska, Blanka, 2009, Spadkobiercy Flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dovey, Jon, Helen, W., Kennedy, 2011, Kultura gier komputerowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Flynn, Bernadette, 2000, Towards an Aesthetics of Navigation – Spatial Organisation in the Cosmology of the Adventure Game, http://journal.media-culture.org.au/0010/navigation.php [Data dostępu: 10.07.2013].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5204/mcj.1875

Jenkins, Henry, 2006, Complete Freedom of Movement: Video Games as Gendered Play Spaces, [w:] Katie Salen, Eric Zimmerman (red.), The Game Design Reader. A rules of Play Anthology, London: The MIT Press.
Google Scholar

Juul, Jesper, 2010, A Casual Revolution. Reinventing Video Games and Their Players, London: The MIT Press.
Google Scholar

Prajzner, Katarzyna, 2009, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Travinor, Grant, 2009, The Art Of Video Games, Chichester: John Wiley & Sons.
Google Scholar

Rockstar Games, 2005, Grand Theft Auto: San Andreas [PC], Polska: Cenega Poland.
Google Scholar

RockSteady Studios, 2011, Batman: Arkham City [PC], Polska: Cenega Poland.
Google Scholar

Strangelite, 2002, Crazy Taxi [PC], Polska: Cenega Poland.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Chojnacki, M. M. (2014). Flâneur w piaskownicy – o doświadczeniu nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 1(1), 59–68. https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.07

Numer

Dział

Articles