Nieśmiałość a kompetencje temporalne młodzieży

Autor

  • Kinga Tucholska Katedra Psychologii, Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu
  • Stanisława Tucholska Katedra Psychologii, Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-969X.15.04

Słowa kluczowe:

shyness, temporal competence

Abstrakt

The study refers to a problem of temporal competence in shy youth. The research question was: Whether and what differences in the level and the structure of temporal competences are in the group of young people with various level of shyness? The group of 286 (F–178, M–108) aged 15–18 years was tested. The Shyness Questionnaire by W. R. Crozier and The Temporal Competences Questionnaire by Z. Uchnast and K. Tucholska were applied. The analysis of results obtained allows to state that the shy youth has significantly lower level of temporal competence in general. They suffer from the lack of acceptance of their past and present situation, and deficit in prospective approach. The results of conducted research may direct the therapeutic work with shy people on the issues of their openness to various dimensions of psychological time. It should be noticed that the essence of shyness is not only in the lack of social or communicative competences but also it is connected with the lack of basic competences in psychological time experience.

Bibliografia

Beer J. (2002), Implicite Self-Theories of Shyness, „Journal of Personality and Social Psychology”, 83(4), 1009–1024.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.4.1009

Borecka-Biernat D. (1996), Lęk a zachowanie nieśmiałe nastolatków w sytuacji ekspozycji społecznej, „Psychologia Wychowawcza”, 5, 418–426.
Google Scholar

Borecka-Biernat D. (1998), Poziom samooceny a zachowanie nieśmiałe młodzieży w sytuacji ekspozycji społecznej, „Zdrowie Psychiczne”, 1–2, 66–83.
Google Scholar

Borecka-Biernat D. (2001), Zachowanie nieśmiałe młodzieży, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Google Scholar

Carducci B. (2008), Nieśmiałość. Nowe odważne podejście, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar

Cheek J., Buss A. (1981), Shyness and Sociability, „Journal of Personality and Social Psychology”, 41 (2), 330–339.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.2.330

Crozier W. R. (1995), Shyness and Self-esteem in Middle Childhood, „British Journal of Educational Psychology”, 65, 85–95.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1995.tb01133.x

Crozier W. R. (2000), Shyness and Relationships: Continuity and Change, [w:] Shyness. Development, Consolidation and Change, ed. W. R. Crozier, Routledge, Londyn, 1–21.
Google Scholar

Crozier W. R., Birdsey N. (2002), Shyness, Sensation Seeking and Birth-order Position, „Personality and Individual Differences”, 35, 127–134.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00146-0

Dzwonkowska I. (2002), Relation of Shyness and Sociability to Self-Esteem and Loneliness, „Polish Psychological Bulletin”, 33, 39–42.
Google Scholar

Dzwonkowska I. (2003), Nieśmiałość i jej korelaty, „Przegląd Psychologiczny”, 46(3), 307–322.
Google Scholar

Harwas-Napierała B. (1979), Nieśmiałość dziecka, Wydawnictwo UAM, Poznań.
Google Scholar

Harwas-Napierała B. (1982), Nieśmiałość a funkcjonowanie młodzieży szkolnej w różnym wieku, „Problemy Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne”, 3–4, 3–4.
Google Scholar

Harwas-Napierała B. (1995), Nieśmiałość dorosłych: geneza – diagnostyka – terapia, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.
Google Scholar

Januszewsk a E. (2000), Nieśmiałość a poziom lęku u dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Przegląd Psychologiczny”, 43(4), 481–496.
Google Scholar

Koydemir S., Demir A. (2008), Shyness and Cognitions: An Examination of Turkish University Students, „Journal of Psychology”, 142(6), 633–644.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3200/JRLP.142.6.633-644

Kulik A., Kulik A. (2003), Obraz siebie nieśmiałych nastolatków na tle przemian w Polsce, [w:] Studia z psychologii w KUL, red. P. Francuz, M. Grygielski, W. Otrębski, 11, Wyd. KUL, Lublin, 263–277.
Google Scholar

Kulik A., Szewczyk L. (2003), Temperamentalne aspekty nieśmiałości nastolatków, „Roczniki Psychologiczne”, 6, 59–75.
Google Scholar

Monroe A., Gorsky J., Collins T., Berger P. (1989), Shyness and Sociability Reexamined: A Multicomponent Analysis, „Journal of Personality and Social Psychology”, 57(5), 904–915.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.5.904

Mounts N. S., Valentiner D. P., Anderson K. L., Boswell M. K. (2006), Shyness, Sociability, and Parental Support for the College Transition: Relation to Adolescents’ Adjustment, „Journal of Youth and Adolescence”, 35(1), 1–10.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10964-005-9002-9

Muris P., Rassin E., Franken I., Leemreis W. (2007), Psychometric Properties of the Behavioral Inhibition Scale in Young Adults, „Journal of Individual Differences”, 28(4), 219–226.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1027/1614-0001.28.4.219

Paulsen E., Bru E., Murberg T. A. (2006), Passive Students in Junior High School: The Associations with Shyness, Perceived Competence and Social Support, „Social Psychology of Education”, 9, 67–81.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11218-005-1365-y

Pilkonis P. (1977a), Shyness, Public and Private, and Its Relationship to Other Measures of Social Behavior, „Journal of Personality”, 45, 585–595.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1977.tb00173.x

Pilkonis P. (1977b), The Behavioral Consequences of Shyness, „Journal of Personality”, 45, 596–611.
Google Scholar

Pilkonis P. (1977b), The Behavioral Consequences of Shyness, „Journal of Personality”, 45, 596–611.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1977.tb00174.x

Skorny Z. (1965), Dziecko jest nieśmiałe, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 10, 6.
Google Scholar

Tucholska K. (2007b), Kompetencje temporalne jako wyznacznik dobrego funkcjonowania. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
Google Scholar

Tucholska S. (2007a), Kwestionariusz N autorstwa W. Ray Croziera do badania młodzieży, Katedra Psychologii Ogólnej KUL [maszynopis].
Google Scholar

Tyszkowa M. (1978), Osobowościowe podstawy syndromu nieśmiałości, „Psychologia Wychowawcza”, 3, 230–242.
Google Scholar

Tyszkowa M. (1993), Nieśmiałość i zahamowanie, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa, 457–459.
Google Scholar

Uchnast Z., Tucholska K. (2003), Kompetencje temporalne – metoda pomiaru, „Roczniki Psychologiczne”, 6, 131–150.
Google Scholar

Umecka M., Tucholska S. (2009), Zachowania zaradcze młodzieży nieśmiałej, „Przegląd Psychologiczny”, 52(3), 263–276.
Google Scholar

Zimbard o P. G. (2002), Nieśmiałość. Co to jest i jak sobie z nią radzić?, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Zinczuk J. (2003), Nieśmiałość dziecka jako czynnik zagrażający rozwojowi kompetencji emocjonalnej, [w:] Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, red. A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchew, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 133–147.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Tucholska, K., & Tucholska, S. (2011). Nieśmiałość a kompetencje temporalne młodzieży. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, (15), 45–64. https://doi.org/10.18778/1427-969X.15.04

Numer

Dział

Articles