Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej

Autor

  • Anna Józefczyk Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-9013-9318
  • Adrianna Kołakowska Przedszkole Miejskie nr 77 w Łodzi
  • Waldemar Świętochowski Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Osobowości i Różnic Indywidualnych image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-969X.19.07

Słowa kluczowe:

predyspozycje zawodowe, zawód psychologa, inteligencja emocjonalna

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest określenie poziomu predyspozycji studentów psychologii warunkujących ich zdolność do podjęcia zadań psychologa. Autorzy oparli się na teoretycznym modelu predyspozycji zawodowych J. Hollanda, zgodnie z którym określony rodzaj predyspozycji zawodowych determinuje sukces w konkretnym zawodzie; w tym przypadku w zawodzie psychologa. Celem badań było: 1) oszacowanie poziomu predyspozycji badawczych i społecznych u studentów oraz porównanie tego poziomu u studentów stacjonarnych i niestacjonarnych; 2) zidentyfikowanie czynników psychologicznych determinujących poziom predyspozycji. W badaniach wykorzystano test predyspozycji zawodowych J. Hollanda, Kwestionariusz do pomiaru inteligencji emocjonalnej INTE oraz Test Osobowości NEO-FFI. Wzięło w nich udział 133 studentów psychologii Uniwersytetu Łódzkiego. Wyniki wskazują m.in. na wyższy niż przeciętny poziom predyspozycji badawczych i społecznych u studentów oraz na szczególną rolę inteligencji emocjonalnej w kształtowaniu predyspozycji zawodowych przyszłych psychologów.

Bibliografia

Bańka A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Warszawa: Print-B.
Google Scholar

Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Konstrukcja itemów Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych. [W:] E. Kos, M. Kulesza (red.), Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Brzeziński J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Brzozowski P., Drwal R. (1995). Kwestionariusz osobowości Eysencka. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Centralny Instytut Ochrony Pracy (1998). Przewodnik po zawodach, t. I. Warszawa: MPiPS.
Google Scholar

Czabała Cz. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gladding S. T. (1994). Poradnictwo zawodowe. Zajęcie wszechstronne. Warszawa: Urząd Pracy.
Google Scholar

Heaton J. A. (2005). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Holland J. L. (1997). Making Vocational choices. Odessa: Psychological Assessment Resources.
Google Scholar

Jaworowska A., Matczak A. (2001). Kwestionariusz inteligencji emocjonalnej INTE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Juczyński Z. (1998). Informator – psychologia: studia, programy, specjalizacje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Koper M. (2008). Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 232–246). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kulesza M., Kos E. (2010). Kwestionariusz predyspozycji zawodowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Król-Korepta J. (2012). Wybrane teorie rozwoju zawodowego i planowania kariery. [W:] E. Bodzińska- Guzik, D. Szmigielska, Doradztwo zawodowe. Zarys problematyki i metod (s. 34–47). Kraków: Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera.
Google Scholar

McCrae R. R., Costa P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar

Nauta M. M. (2010). The development, evolution, and status of Holland’s theory of vocational personalities: Reflections and future directions for counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 57 (1), 11–22.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/a0018213

Paszkowska-Rogacz A., Goleniowska L., Grosjer A., Hauk M., Jarmakowski-Kostrzanowski T. (2013). Wieloaspektowa ocena preferencji zawodowych WOPZ. Częstochowa: Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe APUS Robert Meller.
Google Scholar

Prochaska J. O., Norcross J. C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Google Scholar

Rakowska M. J. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Google Scholar

Reidenberg D. J. (2009). Help: I need a great therapist! Annals of the American Psychotherapy Association, 12 (2), 67–69.
Google Scholar

Rodolfa E., Greenberg S., Hunsley J., Smith-Zoeller M., Cox D., Sammons M., Caro C., Spivak H. (2013). A competency model for the practice of psychology. Training and Education in Professional Psychology, 7 (2), 71–83.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/a0032415

Sobierajski T. (2013). Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja. Warszawa: ISNS UW.
Google Scholar

Szczygieł D. (2008). Inteligencja emocjonalna – więcej niż IQ i osobowość? O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną. [W:] M. Śmieja, J. Orzechowski (red.), Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje (s. 136–152). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Szybińska K., Mroczkowska D., Toeplitz Z. (2004). Obraz psychologa w oczach nie psychologów. Przegląd Psychologiczny, 47 (2), 191–219.
Google Scholar

Śmieja M., Orzechowski J. (red.) (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Świętochowski W. (2014). Czy istnieje psychoterapia doskonała, czyli rzecz o eklektyzmie w psychoterapii. Psychologia Wychowawcza, 48 (6), 139–145.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1140771

Ustawa o zawodzie psychologa (2001), Dz. U. 2001, nr 73, poz. 76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/top.076.0073

Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz osobowości Costy i McCrae. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Zimbardo P. G., Ruch F. L. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Józefczyk, A., Kołakowska, A., & Świętochowski, W. (2015). Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, (19), 125–140. https://doi.org/10.18778/1427-969X.19.07

Numer

Dział

Articles