Konfrontacja ze sobą, z wartościami czy ze zmianą? Przegląd badań na temat związków twórczości i wartości

Autor

  • Andrzej Sękowski Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Psychologii
  • Jakub Górecki
  • Martyna Płudowska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-969X.20.07

Słowa kluczowe:

wartości, wartościowanie, twórczość, kreatywność, innowacyjność, wymiary kultury

Abstrakt

Zależności między twórczością a wartościami można rozpatrywać na różnych poziomach. W niniejszym artykule skoncentrowano się na omówieniu tych związków z uwzględnieniem czterech wymiarów, w obrębie których przejawia się twórcza kompetencja człowieka. Przedstawione ujęcia teoretyczne i wyniki badań mają na celu wykazanie, że twórczość psychiczna (wewnętrzna) jednostki, indywidualna (uzewnętrzniona), grupowa (społeczna) i kulturowa oraz wartości, zarówno te przejawiające się w postaci indywidualnych wartościowań i hierarchii, jak i podzielane przez członków szerszej grupy wchodzą ze sobą w interakcje. W artykule wykazano znaczenie kreatywności w procesie uzgadniania zagadnień aksjologicznych, a także przedstawiono rolę, jaką odgrywają wartości w procesie twórczości jednostkowej oraz ich oddziaływanie na poziom i zasięg innowacji.

Bibliografia

Anderson N. R., West M. A. (1998). Measuring climate for work group innovation: Development and validation of the team climate inventory. Journal of Organizational Behavior, 19, 235–258.
Google Scholar

Andresson C. C., Cropley A. J. (1966). Some correlates of oryginality. Australian Journal of Psychology, 18, 218–227.
Google Scholar

Avolio B. J., Gardner W., Walumbwa F., Luthans F., May D. (2004). Unlocking the mask: look at the process by which authentic leaders impact follower attitudes and behaviors. The Leadership Quarterly, 15, 801–823.
Google Scholar

Barsalou L. W., Prinz J. J. (1997). Mundane Creativity in Perceptual Symbol System. [W:] T. B. Ward, S. M. Smith, J. Vaid (red.), Creative thought: An investigation of conceptual structures and processes (s. 267–307). Washington, DC: American Psychological Association.
Google Scholar

Boski P. (1999). Humanizm w kulturze i mentalności Polaków. [W:] B. Wojciszke, M. Jarymowicz (red.), Psychologia rozumienia zjawisk społecznych (s. 79–119). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Boski P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS.
Google Scholar

Brzozowski P. (2007). Wzorcowa hierarchia wartości – Polska, europejska czy uniwersalna? Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Cieciuch J. (2013). Kształtowanie się systemu wartości. Od dzieciństwa do wczesnej dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
Google Scholar

Cropley A. J. (2011). Moral Issues in Creativity. [W:] M. Runco, S. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (s. 140–146). Amsterdam: Elsevier.
Google Scholar

Cropley D. H., Cropley A. J., Kaufman J. C., Runco M. A. (2010). The Dark Side of Creativity. Cambirdge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Csikszentmihalyi M. (1988/2014). The Systems Model of Creativity. [W:] M. Csikszentmihalyi (red.), Collected works of Mihalyi Csikszentmihalyi (s. 47–62). Dordrecht: Springer Science + Business Media.
Google Scholar

Csikszentmihalyi M. (1996). Creativity Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perrenial.
Google Scholar

Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Diamond J. (2007). Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły, a innym się udało. Warszawa: Prószyński i S–ka.
Google Scholar

Dollinger S., Burke P., Gump N. (2007). Creativity and Values. Creativity Research Journal, 19 (2/3), 91–103.
Google Scholar

Epstein S. (1990). Wartości z perspektywy poznawczo-przeżyciowej teorii „ja”. [W:] J. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub (red.), Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania (s. 11–32). Wrocław: Polska Akademia Nauk, Instytut Psychologii.
Google Scholar

Feldman D. H. (1994). Beyond universals in cognitive development. Norwood, NJ: Ablex.
Google Scholar

Finke R. A., Ward T. B., Smith S. M. (1992). Creative cognition: Theory, research and applications. Cambridge, MA: MIT Press.
Google Scholar

Florida R. (2005). Cities and the creative class. New York, London: Routledge.
Google Scholar

Frick W. B. (1987). The Symbolic Growth Experience A Chronicle of Heuristic Inquiry and a Quest for Synthesis. Journal of Humanistic Psychology, 30 (1), 64–80.
Google Scholar

Gardner H. (1993). Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
Google Scholar

Gururaj B., Karami B. (2012). The Study of Relationship between Value Priorities and Creativity among Students of Yasuj University. Indian Streams Research Journal, 1 (12), 1–4.
Google Scholar

Hatter J. J., Bass B. M., (1988). Superiors’ Evaluations and Subordinates’ Perceptions of Transformational and Transactional Leadership. Journal of Applied Psychology, 4 (73), 695–702.
Google Scholar

Hermans H. J. M., Hermans-Jansen E. (2000). Autonarracje: Tworzenie znaczeń w psychoterapii. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Google Scholar

Hofstede G. (2001). Culture’s consequences: comparing, values, behaviors, institutions, and organizations across nations. Thousand Oaks: SAGE Publications.
Google Scholar

Karwowski M. (2009). Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania. Warszawa: Wydawnictwo Difi n.
Google Scholar

Kasof J., C hen C., Himsel A., Greenberger E. (2007). Values and Creativity. Creativity Research Journal, 19 (2/3), 105–122.
Google Scholar

Kharkhurin A. V. (2008). The eff ects of linguistic profi ciency, age of second language acquisition, and length of exposure to a new cultural environment on bilinguals’ divergent thinking. Bilingualism: Language and Cognition, 11 (2), 225–243.
Google Scholar

Kozielecki J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (1999). Zaduma nad możliwością ulepszenia człowieka. [W:] J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków (s. 115–127). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kożusznik B. (2010). Słowniczek najważniejszych pojęć. Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności. Chowanna, 2 (35), 13–18.
Google Scholar

Kwiatkowska-Tubulewicz B. (2014). Świat humanistyczny i humanistyczna edukacja według Bogdana Suchodolskiego. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 103–113.
Google Scholar

Li J. (1997). Creativity in horizontal and vertical domains. Creativity Research Journal, 10, 107–132.
Google Scholar

Li-fang Z., Sternberg R. J. (2011). Revisiting the Investment Theory of Creativity. Creativity Research Journal, 23 (3), 229–238.
Google Scholar

Lubart T. I. (1990). Creativity and Cross-Cultural Variation. International Journal of Psychology, 25 (1), 39–59.
Google Scholar

Lubart T. I. (1999). Creativity across cultures. [W:] R. J. Sternberg (red.), Handbook of creativity (s. 339–350). New York: Cambridge University Press.
Google Scholar

Lubart T. (2010). Cross-cultural perspectives on creativity. [W:] J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (red.), The Cambridge handbook of creativity (s. 265–278). New York: Cambridge University Press.
Google Scholar

Ludwig A. M. (1992). Culture and creativity. American Journal of Psychotherapy, 46 (3), 454–469.
Google Scholar

Lynn M. , Gelb B. D. (1996). Identifying innovative national markets for technical consumer goods. International Marketing Review, 13 (6), 43–57.
Google Scholar

Magyari-Beck I. (1999). Creatology. [W:] M. A. Runco, S. R. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (vol. 1, s. 433–442). San Diego: Academic Press.
Google Scholar

Majchert E. (1984). Postawy wobec sztuki a świat wartości młodzieży. [W:] M. Tyszkowa, B. Żurakowski (red.), Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka (s. 81–93). Warszawa, Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Martins E. C., Terblanche F. (2003). Building organisational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management, 6, 64–74.
Google Scholar

Matusewicz C. (1975). Psychologia wartości. Warszawa, Poznań: PWN.
Google Scholar

Mednick S. A. (1962). The associative basis of the creative process. Psychological Review, 69 (3), 220–232.
Google Scholar

Moran S., Cropley D., Kaufman J. C. (2014). The Ethics of Creativity. New York: Palgrave Macmillan.
Google Scholar

Moran S., John-Steiner V. (2003). Creativity in the Making: Vygotsky’s Contemporary Contribution to the Dialectic of Development and Creativity. [W:] R. K. Sawyer, V. John-Steiner, S. Moran, R. J. Sternberg, D. H. Feldman, J. Nakamura, M. Csikszentmihalyi (red.), Creativity and development (s. 61–91). New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Mpofu E., Myambo K., Mogaji A. A., Mashego T. A., Khaleefa O. H. (2006). African perspectives on creativity. [W:] J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (red.), The international handbook of creativity (s. 456–489). New York: Cambridge University Press.
Google Scholar

Mumford M. D., Barrett J. D. (2011). Leadership. [W:] M. A. Runco, S. M. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity. (s. 41–46). Amsterdam: Elsevier Academic Press.
Google Scholar

Nęcka E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Ofi cyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Nęcka E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Ng K., Ang R., Ooi L. B., Shin W. S., Oei T., Leng V. (2005). Do adaptors and innovators subscribe to opposing values? Creativity Research Journal, 17 (2/3), 273–281.
Google Scholar

Nietzsche F. (2009) Wola Mocy. Kraków: Wydawnictwo “Vis-à-vis/Etiuda”.
Google Scholar

Niu, W., Sternberg R. J. (2001). Cultural infl uences on artistic creativity and its evaluation. International Journal of Psychology, 36 (4), 225–241.
Google Scholar

Nogalski B. (1998). Kultura organizacyjna. Duch organizacji. Bydgoszcz: Ofi cyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego.
Google Scholar

Oleś P. (1989). Wartościowanie a osobowość. Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Google Scholar

Oleś P. (2002). Z badań nad wartościami i wartościowaniem: niektóre kwestie metodologiczne. Roczniki Psychologii KUL, 5, 53–75.
Google Scholar

O’Quin K., Besemer S. (1999). Creative Products. [W:] M. A.Runco, S. R. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (s. 413-422), San Diego: Academic Papers.
Google Scholar

Pankiewicz M. (2010). Co cenią sobie „zwyczajnie twórcze” osoby? Zdolności twórcze a preferencje wartości. [W:] A. E. Sękowski, W. Klinkosz (red.), Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii (s. 216–234). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Google Scholar

Paramesh C. R (1971). Value orientation of creative high school students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 8 (1–2), 46–49.
Google Scholar

Parsons T. (1951/1991) The social system. London: Routledge.
Google Scholar

Piechowski M. M. (1993). Is inner transformation a creative process? Creativity Research Journal, 6 (1–2), 89–98.
Google Scholar

Pieter J. (1973). Oceny i wartości. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Google Scholar

Piirto J. ( 2005). I live in my own bubble. The values of Talented Adolescents. The Journal of Secondary Gifted Education, 2/3, 106–118.
Google Scholar

Popielski K. (2008). Psychologia egzystencji. Wartości w życiu. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Puccio G. J., Cabra J. (2010). Organizational creativity. [W:] J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (red.), The Cambridge handbook of creativity (s. 145–173). New York: Cambridge University Press.
Google Scholar

Pufal-Struzik I. (2002). Twórczość jako wartość w hierarchii wartości osób aktywnych twórczo. [W:] M. K. Stasiak (red.), Twórczość i wartości w działaniach praktycznych (s. 95–116). Łódź: Wydawnictwo WSHE.
Google Scholar

Reiter Palmon R. (2011). Problem fi nding. [W:] M. A. Runco, S. M. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (vol. 2, s. 250–253). Amsterdam: Elsavier Academic Press.
Google Scholar

Rice G. (2006). Individual values, Organizational Context, and self-perceptions of employee creativity: Evidence from Egyptian organizations. Journal of Business Research, 59 (2), 233–241.
Google Scholar

Rinne T., Steel D. G., Fairweather J. (2012). Hofstede and Shane revisited: The role of power distance and individualism in national-level innovation success. The Journal of Comparative Social Science, 46 (2), 91–108.
Google Scholar

Ritchie G. (2004). The linguistics analysis of jokes. London, New York: Routledge.
Google Scholar

Rossberger R. J. (2014). National Personality Profi les and Innovation: The Role of Cultural Practices. Creativity and Innovation Management, 23 (3), 331–348.
Google Scholar

Rossberger R. J., Krause D. E. (2012). National Culture, Heterogeneity and Innovation New Insights into the Relationship between the GLOBE Dimensions and National Level Innovation. GSTF International Journal of Law and Social Sciences, 2 (1), 84–89.
Google Scholar

Rudowicz E. (2003). Creativity and culture: A two-way interaction. Scandinavian Journal of Educational Research, 47 (3), 273–290.
Google Scholar

Runco M. A. (1994). Conclusions concerning problem fi nding, problem solving, and creativity. [W:] M. A. Runco (red.), Problem fi nding, problem solving and creativity (s. 272–290). Norwood New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
Google Scholar

Runco M. A. (2014). Creativity Theories and Themes: Research, Development, and Practice. Amsterdam: Academic Press.
Google Scholar

Saeki N., Fan X., Van L. (2001). A comparative study of creative thinking of American and Japanese college students. The Journal of Creative Behaviour, 35 (1), 24–36.
Google Scholar

Sagiv L. (2002). Vocational interests and basic values. Journal of Career Assessment, Special issue: Exploring interests, self-effi cacy, and career goals, 10 (2), 233–257.
Google Scholar

Schwartz S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1–65.
Google Scholar

Schwartz S. H. (1994/2013). A study of the values of schoolteachers and university students. [W:] M. Minkov, G. Hofsteede (red.), Cross Cultural Analysis. The Science and Art Comparing the World’s Modern Societies and Their Cultures (s. 224–232). Los Angeles: Sage Publications.
Google Scholar

Schwartz S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology, 48 (1), 23–47.
Google Scholar

Schwartz S. H. (2006). A Theory of value culture orientation. Explication and applications. Comparative Sociology, 5 (2–3), 137–182.
Google Scholar

Schwartz S. H., Bardi A. (2001). Value hierarchies across cultures: Taking a similarities perspective. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32, 268–290.
Google Scholar

Schwartz S. H., Bilsky W. (1987). Toward A Universal Psychological Structure of Human Values. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 879–891.
Google Scholar

Sękowski A. E.( 1989). Osobowość a osiągnięcia artystyczne uczniów szkół muzycznych. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Sękowski A. E. (2001). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar

Sękowski A. E., Łubianka B. (2014). Education of gifted students – an axiological perspective. Gifted Education International, 30 (1), 58–73.
Google Scholar

Sen A. K., Hagtvet K. (1993). Correlations among creativity, intelligence, personality, and academic achievement. Perceptual and Motor Skills, 77 (2), 497–498.
Google Scholar

Shane S. (1993). Cultural infl uences on national rates of innovation. Journal of Business Venturing, 8 (1), 59–73.
Google Scholar

Simonton D. K. (1999). Origins of Genius. New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Simonton D. K. (2011). Historiometry. [W:] M. A. Runco, S. R. Pritzker (red.), Encyclopedia of creativity (s. 617–622). Amsterdam: Elsevier.
Google Scholar

Stasiakiewicz M. (1999). Twórczość i interakcja. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Stein M. (1953). Creativity and culture. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 36, 311–322.
Google Scholar

Sternberg R. J. (2010). The Dark Side of Creativity and How to Combat It. [W:] D. H. Cropley, A. J. Cropley, M. A. Runco, J. C Kaufman (red.), The Dark Side of Creativity (s. 316–329). Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Sternberg R., Lubart T. (1992). Buy Low and Sell High: An Investment Approach to Creativity. Current Directions in Psychological Science, 1 (1), 1–5.
Google Scholar

Strelau J. (1997). Inteligencja człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Stróżewski W. (1981). Istnienie i wartość. Kraków: Znak.
Google Scholar

Sun H. (2009). A meta-analysis on the infl uence of national culture on innovation capability. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 10 (3/4), 353–360.
Google Scholar

Tatarkiewicz W. (1982). Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Taylor M. Z., Wilson S. (2012). Does culture still matter?: The eff ects of individualism on national innovation rates. Journal of Business Venturing, 27, 234–247.
Google Scholar

Törnqvist G. (2004). Creativity in Time and Space. Geografi ska Annaler, Series B: Human Geography, 86 (4), 227–243.
Google Scholar

Tychmanowicz A. (2004). Postawa twórcza a hierarchia wartości. [W:] S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce (s. 191–197). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Urban K. K. (2002). From Creativity to Responsible Createlligence as Future Competence. Journal of Educational Sciences, 1 (2), 169–200.
Google Scholar

Van Everdingen M., Waarts E. (2003). The Eff ect of National Culture on the Adoption of Innovations. Marketing Letters, 14 (3), 217–232.
Google Scholar

Vygotksy L. (1978/1979). Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar

Waarts E., Everdingen Van, Y. (2005). The Infl uence of National Culture on the Adoption Status of Innovations. An Empirical Study of Firms Across Europe. European Management Journal, 23 (6), 601–610.
Google Scholar

West M. A. (2012). Eff ective teamwork. Practical lessons from organizational research. London: BPS Blackwell.
Google Scholar

Wojciszke B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Zaccaro S. J., Heinen B., Shuffl er M. (2009). Team leadership and team eff ectiveness. [W:] E. Salas, G. F. Goodwin, C. S. Burke (red.), Team Eff ectiveness in Complex Organizations: Crossdisciplinary Perspectives and Approaches. (s. 83–111). London: Routledge.
Google Scholar

Zhang L, Sternberg R. J. (2011). Revisiting the Investment Theory of Creativity. Creativity Research Journal, 23, 229-238.
Google Scholar

Zhou J. Brass D. J., Shin S. J., Choi J., Zang, Z. X. (2009). Social networks, personal values and creativity: evidence for curvilinear and interaction eff ects. Journal of Applied Psychology, 94 (6), 1544–1552.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-05-31

Jak cytować

Sękowski, A., Górecki, J., & Płudowska, M. (2017). Konfrontacja ze sobą, z wartościami czy ze zmianą? Przegląd badań na temat związków twórczości i wartości. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, (20), 105–129. https://doi.org/10.18778/1427-969X.20.07

Numer

Dział

Articles