Postawy rodziców wobec dzieci z wrodzoną łamliwością kości
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-969X.23.04Słowa kluczowe:
postawy rodzicielskie, wrodzona łamliwość kości, dzieci przewlekle chore, niepełnosprawnośćAbstrakt
Wprowadzenie: Wrodzona łamliwość kości (osteogenesis imperfecta – OI) jest rzadką chorobą kości. Etiologia jej obejmuje defekt genów odpowiedzialnych za produkcję kolagenu typu I lub mutacji genów białek zaangażowanych w jego potranslacyjną obróbkę. Pacjenci doświadczają nawracających złamań kości długich i kręgów oraz trudności funkcjonalnych innych narządów.
Cel: Ocena postaw rodziców wobec pacjentów pediatrycznych z rozpoznaniem OI.
Materiał i metody: Przebadano 102 osoby (51 rodziców pacjentów z wrodzoną łamliwością kości oraz 51 opiekunów dzieci z rozpoznaniem nieprawidłowości gospodarki wapniowo-fosforanowej). Zastosowano Skalę Postaw Rodzicielskich M. Plopy oraz autorską ankietę socjometryczną.
Wyniki: Wykazano brak istotnych statystycznie różnic w ocenie nasilenia postaw rodziców wobec dzieci z OI (wrodzoną łamliwością kości) oraz z NG Ca-P (nieprawidłowościami gospodarki wapniowo-fosforanowej). Opiekunów charakteryzuje wysoki poziom akceptacji, przeciętne nasilenie wymagań, autonomii i ochrony oraz mała niekonsekwencja wobec chorych dzieci.
Wnioski: Rodzice dzieci z OI mają potencjał tworzenia dobrych warunków do rozwoju swoich chorych dzieci, a pozytywne postawy są korzystnym czynnikiem sprzyjającym prawidłowej adaptacji dzieci do życia.
Bibliografia
Ablon J. (2010). Brittle bones, stout hearts and minds: Adults with osteogenesis imperfecta. Sudbury: Jones and Barlett Publishers.
Google Scholar
Albińska P., Michałus I., Chlebna-Sokół D. (2018). Psychospołeczne problemy rodziców na wczesnych etapach diagnostyki i leczenia dzieci z wrodzoną łamliwością kości typu III. Społeczeństwo i Rodzina, 55(2), 118–137.
Google Scholar
Albińska P., Chlebna-Sokół D., Jakubowska-Pietkiewicz E. (2020). Ocena jakości życia związanej ze stanem zdrowia dzieci i młodzieży z rozpoznaną wrodzoną łamliwością kości. Przegląd Pediatryczny, 1, 65–74.
Google Scholar
Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Bereza B., Szymczuk D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Kwartalnik Naukowy, 4(28), 173–182.
Google Scholar
Bernat E., Mikulincer M., Shaver P. (2008). Mothers’ attachment style, their mental health, and their children’s emotional vulnerabilities. A 7-year study of children with cogenitial health disease. Journal of Personality, 76(1), 31–65. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2007.00479.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2007.00479.x
Bielawska-Batorowicz E. (1995). Determinanty spostrzegania dziecka przez rodziców w okresie poporodowym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Bochniarz A. (2010). Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne jedynaków. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Bowlby J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Braun-Gałkowska M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Google Scholar
Brock R. (1975). Multivariantive statistical methods in behavioral research. New York: McGraw-Hill.
Google Scholar
Cassidy J. (1999). The nature of child’s ties. W: J. Cassidy, P. Shaver (ed.), Handbook of attachment. Theory research and clinical applications (3–24). New York: The Guilford Press.
Google Scholar
Chiasson R.M. (2004). Living with child with osteogenesis imperfecta. W: R.M. Chiasson et al. (ed.), Interdisciplinary treatment approach of children with osteogenesis imperfecta (187–196). Montreal: Shriners Hospitals for Children.
Google Scholar
Chrzan-Dętkoś M. (2010). Psychodynamiczne rozumienie macierzyństwa – implikacje dla praktyki klinicznej. Psychoterapia, 1(52), 5–14.
Google Scholar
Cierpiałkowska L. (2020). Współczesna psychoanaliza i jej znaczenie dla psychologii klinicznej. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (101–126). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Cohen S., Biesacker B. (2010). Quality of life in rare genetic conditions: A systematics review of the Literature. American Journal of Medical Genetics, 152A, 5, 1136–1156. https://doi.org/10.1002/ajmg.a.33380
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/ajmg.a.33380
Ćwirynkało K., Włodarczyk-Dutka M., Arciszewska A. (2015). Postawy rodziców wobec dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Przegląd Badań Edukacyjnych, 21(2), 59–60. https://doi.org/10.12775/PBE.2015.047
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2015.047
Dahan-Oliel N., Oliel S., Tsimicalis A., Montpetit K., Rauch F., Dogba M. (2016). Quality of life in osteogenesis imperfecta: A mixed-methods systematic review, American Journal of Medical Genetics, Part A, 170A, 62–76. https://doi.org/10.1002/ajmg.a.37377
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/ajmg.a.37377
Dąbrowska-Wnuk M., Soroka J. (2017). Zaangażowanie mężczyzn – przyszłych ojców w proces oczekiwania narodzin dziecka a styl przywiązania do partnerki. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 25(2), 19–38.
Google Scholar
Dmitruk E., Kułak W. (2014). Jakość życia dzieci i młodzieży. W: W. Kułak, B. Okurowska-Zawada, D. Sienkiewicz, G. Poszko-Patej (red.), Współczesne metody rehabilitacji dzieci i młodzieży (8–23). Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku.
Google Scholar
Dogba M., Bedos Ch., Durigova M., Montpetit K., Wong T., Glorieux F., Rauch F. (2013). The impact of severe osteogenesis imperfecta on the lives young patients and their parents – a qualitative analysis. BMC Pediatrics, 13, 153–160. https://doi.org/10.1186/1471-2431-13-153
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1186/1471-2431-13-153
Dung V., Armstrong K., Ngoc C., Thao B., Khnah N., Trang N., Hoan N., Dat N., Munns C. (2013). Effects of osteogenesis imperfecta on children and their families. International Journal of Endocrinology, Suppl. 1, P169. https://doi.org/10.1186/1687-9856-2013-S1-P169
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1186/1687-9856-2013-S1-P169
Dyches T., Smith T., Korth B., Roper S., Mondleco B. (2012). Positive parenting of children with developmental disabilities: A meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 33, 2213–2220. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.06.015
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.06.015
Eiser Ch., Varni J. (2013). Health-related quality of life and symptom reporting: Similarities and differences between children and their parents. European Journal of Pediatrics, 10, 1299–1304. https://doi.org/10.1007/s00431-013-2049-9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s00431-013-2049-9
Fano V., del Pinto M., Rodriguez C., Buceta S., Obregon G. (2013). Osteogenesis imperfecta: Estudio de la calidad de vida en los ninos. Archivos Argentinos de Pediatria, 111(4), 328–331. https://doi.org/10.5546/aap.2013.328
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5546/aap.2013.328
Findler L., Jacoby A., Gabis L. (2016). Subjective happiness among mothers of children with disabilities. The role of stress, attachment, guilt and social support. Research of Developmental Disabilities, 55, 44–54. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.03.006
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.03.006
Forma P. (2013). Antynomia postaw rodzicielskich wobec niepełnosprawnego dziecka – diagnoza i wskazania pedagogiczne. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 3(4), 359–365.
Google Scholar
Gałęska U. (2015). Przeobrażenia więzi społecznych w rodzinie XXI wieku. Wychowanie w Rodzinie, 1, 27–41.
Google Scholar
Gracka-Tomaszewska M. (2006). Matczyna reprezentacja dziecka – modele teoretyczne i ich znaczenie dla praktyki klinicznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 6(4), 193–198.
Google Scholar
Gray D. (2010). Adopcja i przywiązanie: Praktyczny poradnik dla rodziców. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Hill C., Barid W., Walters S. (2014). Quality of life in children and adolescents with osteogenesis imperfecta: A qualitative interview-based study. Health and Quality of Life Outcomes, 12(54), 1–9. https://doi.org/10.1186/1477-7525-12-54
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1186/1477-7525-12-54
Hill M., Lewis C., Riddington M., Crowe B., DeVile C., Gotherstrom C., Chitty L. (2019). Exploring the impact of osteogenesis imperfecta on families: A mixed-methods systematic review. Disability and Health Journal, 12(3), 340–349. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2018.12.003
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2018.12.003
Howe D. (2006). Disabled children, parent-child interaction and attachment. Child and Family Social Work, 11, 95–106. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2006.00397.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2006.00397.x
Jakubowska-Pietkiewicz E., Graff K., Michałus I., Haładaj K., Jelonek E., Adamiecka P., Dziedzic K., Woźniak E., Orzechowska G., Porczyński M., Albińska P., Chlebna-Sokół D. (2017). Analiza wskaźników okołoporodowych i wybranych czynników środowiskowych u dzieci z wrodzoną łamliwością kości. Przegląd Pediatryczny, 46(3), 10–15.
Google Scholar
Jankoniuk-Diallo A. (2006). Warunki zaspokojenia własnej wartości u dzieci z zaburzeniami rozwoju. W: A. Twardowski (red.), Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Poznań: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Google Scholar
Juroszek W. (2018). Znaczenie postaw rodzicielskich i stylów przywiązania dla funkcjonowania psychospołecznego dziecka w życiu dorosłym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Kościelska M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Krzywdzińska A., Radomyska B., Hozyasz K. (2015). Emocjonalno-społeczne problemy rodziny i dzieci chorych na galaktozemię. Przyczynek do dyskusji na temat roli wsparcia psychologicznego rodzin pacjentów dotkniętych wrodzonymi błędami metabolizmu. Higiena i Zdrowie Publiczne, 50(3), 514–520.
Google Scholar
Kulik M., Otrębski W. (2012). Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym w wyniku choroby genetycznej. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 91–104.
Google Scholar
Kulisiak-Kazimierczak J. (2010). „Grupa wsparcia” jako istotna forma pomocy dla rodzin z rzadkimi zespołami genetycznymi. W: J. Wyczesany (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami genetycznymi (161–168). Poznań: Stowarzyszenie GEN.
Google Scholar
Kwak A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Lewandowska-Kidoń T., Kozanecka-Kozerska A. (2015). Style wychowania i postawy rodzicielskie wobec dzieci z zaburzeniami oddawania moczu. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar
Liberska H., Matuszewska M. (2011). Model rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (41–66). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Ładyżewski A. (2011). Małżeństwo – związek rozwojowy (z) trudem budowany. W: W. Muszyński (red.), Więzi w małżeństwie i rodzinie – zaufanie – współdziałanie – zależności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Malina A. (2011). Sposoby adaptacji do choroby dziecka rodziców dzieci przewlekle chorych. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (217–233). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Malina A., Suwalska-Barancewicz D. (2017). Wzajemne przywiązanie partnerów i wsparcie a ich satysfakcja z życia na różnych etapach rozwoju rodziny. Psychologia Rozwojowa, 2, 55–69.
Google Scholar
Mandache R., Macovei S. (2014). The aquati environment – ways of improving the quality of life for children suffering of diagnosed imperfect osteogenesis (OI). Science, Movement and Health, 2 suppl., 14, 460–464.
Google Scholar
Marmola M. (2015). Relacje w małżeństwie a postawy rodziców wobec niepełnosprawnych dzieci. Kultura – Przemiany – Edukacja, 3, 132–143. https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/kpe.2015.3.9
Marody M. (1978). Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Marr C., Seasmann A., Bishop N. (2017). Managing the patient with osteogenesis imperfecta: A multidisciplinary approach. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 10, 145–155. https://doi.org/10.2147/JMDH.S113483
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2147/JMDH.S113483
Mazur J., Małkowska-Szatnik A., Dzielska A., Tabak I. (2008). Polska wersja kwestionariuszy do badania jakości życia związanej ze zdrowiem dzieci i młodzieży (KIDSCREEN). Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.
Google Scholar
Mika S. (1981). Psychologia społeczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Minczakiewicz E. (2003). Efekty stosowania programu wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko z zespołem Downa. W: I. Janicka, T. Rostowska (red.), Psychologia w służbie rodziny (297–311). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Minczakiewicz E. (2011). Rodzina jako środowisko wychowawcze dziecka z deficytami rozwoju. Społeczna rola ojca jako opiekuna i facylitatora. Wychowanie w Rodzinie, 4, 35–46.
Google Scholar
Monti E., Mottes M., Fraschini P., Brunelli P., Forlino A., Venturi G., Doro F., Perlini S., Caverzere P., Antoniazzi F. (2010). Current and emerging treatments for the management of osteogenesis imperfecta. Therapeutics and Clinical Risk Management, 6, 367–381. https://doi.org/10.2147/TCRM.S5932
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2147/TCRM.S5932
Pawelczak K., Buchnat M. (2013). Wsparcie rodziców małego dziecka z rzadkim zespołem genetycznym. W: M. Buchnat, K. Pawelczak (red.), Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi (307–325). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Pisula E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Pisula E. (2003). Autyzm i przywiązanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Plopa M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie: Metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Powell B., Cooper G., Hoffman K., Marvin B. (2015). Krąg ufności: Interwencja wzmacniająca przywiązanie we wczesnych relacjach rodzic-dziecko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Raby K., Dozier M. (2019). Attachment across the lifespan: Insights from adoptive families. Current Opinion in Psychology, 25, 81–85. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.03.011
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.03.011
Reber A., Reber E. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Reite M., Davis K., Solomons C., Ott J. (1972). Osteogenesis imperfecta: Psychological function. American Journal of Psychiatry, 128(12), 1540–1546. https://doi.org/10.1176/ajp.128.12.1540
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1176/ajp.128.12.1540
Rembowski J. (1972). Więzi uczuciowe w rodzinie: Studium psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Rembowski J. (1980). Rodzina jako system powiązań. W: M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko (127–142). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Rostowska T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Sadowska L., Skórczyńska M., Błażejczyk M., Choińska A., Górecka B., Bibrowska R., Przygoda L. (2010). Kształtowanie się więzi uczuciowej między matką a dzieckiem z niepełnosprawnością psychosomatyczną – cz. 1. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, 1, 21–29.
Google Scholar
Song Y., Zhao D., Li L., Lv F., Wang O., Jiang Y., Xia W., Xing X., Li M. (2019). Health-related quality of life in children with osteogenesis imperfecta: A large sample study. Osteoporosis International, 30(2), 461–468. https://doi.org/10.1007/s00198-018-4801-5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s00198-018-4801-5
Sowa E., Włodarczyk E. (2017). Doświadczenie macierzyństwa przez kobiety mające dzieci z niepełnosprawnością. W: E. Włodarczyk (red.), W trosce o macierzyństwo (95–108). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Stahecker J., Cohen M. (1985). Application of the strange situation attachment paradigm to a neurologically impaired population. Child Development, 56, 1184–1199. https://doi.org/10.2307/1129737
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1129737
Stawicka M. (2008). Autodestruktywność dziecięca w świetle teorii przywiązania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Stelter Ż. (2011). Realizacja ról rodzinnych w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (67–94). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar
Stelter Ż. (2012). Osoba niepełnosprawna – inne rodzicielstwo, inne ojcostwo? Polskie Forum Psychologiczne, 1, 105–138.
Google Scholar
Suskauer S., Cintas H., Marini J., Gerber L. (2003). Temperament and physical performance in children with osteogenesis imperfecta. Pediatrics, 111(2), 153–161. https://doi.org/10.1542/peds.111.2.e153
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1542/peds.111.2.e153
Szczepaniak R. (2000). Rodzina wobec dziecka chorego. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 35–38.
Google Scholar
Szczepaniak-Kubat A., Kurnatowska O., Jakubowska-Pietkiewicz E., Chlebna-Sokół D. (2012). Assessment of quality of life of patients with osteogenesis imperfecta. Advances in Clinical and Experimental Medicine, 21(1), 99–104.
Google Scholar
Szymczak W. (2018). Praktyka wnioskowania statystycznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Tsimicalis A., Denis-Larocque G., Michalowic A., Lepage C., Williams K., Yao T., Palomo T., Dahan-Oliel N., la May S., Rauch F. (2016). The psychosocial experience of individuals living with osteogenesis imperfecta: A mixed-methods systematics review. Quality of Life Research, 25, 1877–1896. https://doi.org/10.1007/s11136-016-1247-0
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11136-016-1247-0
Tyszka Z. (1993). Rodzina. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Google Scholar
Urmańska W. (2007). Wczesna interwencja psychologiczna w procesie uczenia się rodzicielstwa. W: G. Kwaśniewska (red.), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny (68–77). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
van Dijk F., Sillence D. (2014). Osteogenesis imperfecta: Clinical diagnosis, nomenclature and severity assessment. American Journal of Medical Genetics, Part A, 164A, 1470–1481. https://doi.org/10.1002/ajmg.a.36545
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/ajmg.a.36545
Vanz A., Felix T., da Rocha N., Schwartz I. (2015). Quality of life in caregivers of children and adolescents with osteogenesis imperfecta. Health and Quality of Life Outcomes, 13, 41–45. https://doi.org/10.1186/s12955-015-0226-4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1186/s12955-015-0226-4
Wallin D. (2011). Przywiązanie w psychoterapii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Wiliński M. (2009). Wspomaganie rozwoju nastolatka z ograniczoną sprawnością. W: A. Brzezińska, M. Ohme, A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński (red.), Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczoną sprawnością (193–245). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Wojaczek M. (2014). Dialog dziewięciu miesięcy – wybrane aspekty budowania więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia. W: E. Lichtenberg-Kokoszka, E. Janiuk, P. Kierpal (red.), Prenatalny okres życia: Zagadnienia interdyscyplinarne (55–64). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Wojciszke B. (2003). Postawy i ich zmiana. W: J. Strelau (red.), Psychologia, t. 3 (79–106). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Wójcik-Olszewska G. (2002). Postawy rodzicielskie. Kurier Pedagogiczny, 12, 10.
Google Scholar
Wyczesany J. (2010). Rodzaje wsparcia udzielanego rodzicom przez terapeutów w świetle ich wypowiedzi. W: J. Wyczesany (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami genetycznymi (133–139). Poznań: Stowarzyszenie GEN.
Google Scholar
Young J., Kłosko J., Weishaar M. (2010). Terapia schematów: Przewodnik praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Ziemska M. (1977). Rodzina a osobowość. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Ziemska M. (2009). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.