Konkurencyjność Polski na rynku towarów i usług środowiskowych

Autor

  • Zofia Wysokińska

DOI:

https://doi.org/10.2478/v10103-009-0019-2

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja głównych aspektów związanych z charakterystyką rynku towarów i usług środowiskowych, jako jednego z najszybciej rozwijających się rynków w gospodarce światowej (zbliżonego pod tym względem do rynku farmaceutycznego oraz rynku technologii informacyjnych i komunikacyjnych). W artykule analizowane są wybrane efekty mierników środowiskowych z punktu widzenia dostępu do rynku w ramach ponadnarodowych procesów liberalizacyjnych Pozytywnym zjawiskiem jest przywiązywanie coraz większej uwagi do kwestii zrównoważonego rozwoju jak również dążenie do zmniejszenia wysokości barier ograniczających dostęp do rynków w krajach rozwijających się. Stopniowa eliminacja barier na towary i usługi środowiskowe w handlu zagranicznym zwiększa efektywność światowego systemu ekonomicznego pozwala na specjalizację w tych sektorach, w których osiągania jest przewaga konkurencyjna i w których posiadane są naturalne sprzyjające warunki do rozwoju. Analiza towarów i usług środowiskowych odnosi się do regulacji rekomendowanych przez Komitet Handlu i Środowiska Światowej Organizacji Handlu (WTO), ze szczególnym uwzględnieniem postanowień IV I V Międzynarodowej Konferencji Ministerialnej w Doha i Cancum. Polska ma stosunkowo niewielką, ale rosnącą pozycję w analizowanym rynku. Jako kraj członkowski Unii Europejskiej, powinna być zainteresowana szybkim otwarciem rynku usług środowiskowych w ramach Rundy Doha.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Environment Business International, Inc., in Environmental Benefits of Removing Trade Restrictions and Distortions, Note by the Secretariat, Addendum, Committee on Trade and Environment. WT/CTE/W/67/ADD.1, March 13, 1998; “Implications of WTO Agreements for International Trade in Environmental Industries,” ITC, 1999, in Trade and Environment Review 2003, United Nations, Geneva, New York, 2004
Google Scholar

Vikhlyaev A., (2004), Environmental Goods and Services: Defining Negotiations or Negotiating Definitions? in Trade and Environment Review 2003, United Nations, New York, Geneva, article 2., pp. 36–39
Google Scholar

Wysokińska Z., Foreign Trade in Environmental Products; The WTO Regulation and Environmental Programs, Global Economy Journal, Volume 5, Issue 3, Article 5, US 2005, http://www.bepress.com/gej/vol5/iss3/5
Google Scholar

Wysokińska Z., (2009), The International Environmental Goods and Services Market: An Opportunity for Poland, Polish Journal of Environmental Studies, Vol. 18. No 5 (2009), pp. 941–948
Google Scholar

Opublikowane

2010-06-07

Jak cytować

Wysokińska, Z. (2010). Konkurencyjność Polski na rynku towarów i usług środowiskowych . Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 12(4), 23–33. https://doi.org/10.2478/v10103-009-0019-2

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>