Postrzeganie etnolingwistycznej żywotności języka Mapuche w kontekście szkolnictwa wyższego w Chile
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.31.01Słowa kluczowe:
Mapucze, język, szkolnictwo wyższe, witalność etnolingwistyczna, ChileAbstrakt
Niniejszy artykuł koncentruje się na postrzeganiu etnolingwistycznej żywotności języka Mapuche w kontekście szkolnictwa wyższego w Chile. Dane uzyskane podczas badania kwestionariuszowego rozpowszechnianego online i bezpośrednio wśród studentów dwóch prywatnych instytucji szkolnictwa wyższego zlokalizowanych w Temuco i Valdivia (n = 175) zostały przetworzone przy użyciu analizy chi-kwadrat Pearsona i współczynnika V Cramera. Ponadto do pełnego zestawu pytań z kwestionariusza zastosowano analizę czynnikową. Stwierdzono, że poglądy na temat języka Mapuche, w szczególności jego statusu, różniły się wśród studentów uniwersytetów. Największą zgodność zaobserwowano w odniesieniu do nauczania Mapudungun w szkołach. Jeśli chodzi o reprezentację Mapudungun w chilijskich mediach, stwierdzono statystycznie niemożliwą do udowodnienia różnicę w odpowiedziach, a opinie respondentów z obu grup były zgodne. Na podstawie zastosowanych metod możliwe było potwierdzenie hipotezy, że na postrzeganie języka i pochodzenia etnicznego Mapuczów wpływają poglądy na status i integrację grupy etnicznej w społeczeństwie.
Pobrania
Bibliografia
Alberti C., Luna J.P., Toro-Maureira S., Gayo E., “The Long Memory of the Land: Pre-colonial Origins of Mapuche Mobilization in Chile,” Political Geography 2023, vol. 103, no. 102890.
Google Scholar
Allard R., Landry R., “Subjective Ethnolinguistic Vitality: A Comparison of Two Measures,” International Journal of the Sociology of Language 1994, vol. 108.
Google Scholar
Bačová V., “Postavenie, vitalita a psychologické charakteristiky etnických minoritných spoločenstiev na Slovensku – pokus o porovnanie,” [in:] Národ a národnosti na Slovensku v transformujúcej sa spoločnosti – vzťahy a konflikty, ed. S. Sutaj, UNIVERSUM, Prešov 2005.
Google Scholar
Bourhis R.Y., Barrette G., “Ethnolinguistic Vitality,” [in:] Encyclopedia of Language and Linguistics, ed. K. Brown, Elsevier, Oxford 2006.
Google Scholar
Castillo J., Webb A., Biehl A., “Mapuche Transitions from Education to Work: Vulnerable,” Transitions and Unequal Outcomes. Journal of Developing Societies 2022, vol. 38, no. 1.
Google Scholar
Crow J., The Mapuche in Modern Chile: A Cultural History, University Press of Florida, Gainesville 2013.
Google Scholar
Di Giminiani P., “The Mapuche in Modern Chile: A Cultural History,” Mountain Research and Development 2015, vol. 35, no. 1.
Google Scholar
Ehala M., “Ethnolinguistic Vitality,” [in:] The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, eds. K. Tracy, C. Ilie, T. Sandel, John Wiley & Sons, Inc., Boston 2015.
Google Scholar
Garrido M.C., Alarcón A.M., “The Commoditization of Ecosystems within Chile’s Mapuche Territory: A Violation of the Human Right to Health,” Health and Human Rights Journal 2023, vol. 25, no. 1.
Google Scholar
Giles H., Bourhis R.Y., Taylor D.M., “Towards a Theory Language in Ethnic Group Relations,” [in:] Language, Ethnicity and Intergroup Relations, ed. H. Giles, Academic Press, New York–San Francisco 1977.
Google Scholar
Gomez V.N., “Lengua y territorio: relación estratégica para la revitalización del mapuzugun,” Caracol 2020, vol. 20.
Google Scholar
Juvin H., Lipovetsky G., El Occidente globalizado, un debate sobre la cultura planetaria, Anagrama, Barcelona 2011.
Google Scholar
Landry R., Allard R., “Introduction Ethnolinguistic Vitality: A Viable Construct,” International Journal of the Sociology of Language 1994, vol. 108.
Google Scholar
Nahuelpán H., Antimil J., Lehman K., “Mapuchezugun Ka Mapuche Kimün: Confronting Colonization in Chile (Nineteenth and Twentieth Centuries),” [in:] Handbook of Indigenous Education, eds. E.A. McKinley, L.T. Smith, Singapore 2019.
Google Scholar
Nanjarí Santos A., Cordero J., “Una aproximación al conflicto chileno-mapuche: una nomenclatura sobre conflictos intratables,” Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública 2024, vol. 22, no. 40.
Google Scholar
Quilaqueo R.D., Riquelme M.E., Paez D., Mera-Lemp M.J., “Dual Educational Rationality and Acculturation in Mapuche People in Chile,” Frontiers in Psychology 2023, vol. 4, no. 1112778.
Google Scholar
Ravyse E.N., Revisiting Ethnolinguistic Vitality: Language and Subcultural Repertoires, Routledge, New York 2022.
Google Scholar
Sepúlveda B., Zúñiga P., “Geografías indígenas urbanas: el caso mapuche en La Pintana, Santiago de Chile”, Revista de Geografía Norte Grande 2015, vol. 62.
Google Scholar
Huencho V.F., Mapuche Movements in Chile: From Resistance to Political Recognition, https://gjia.georgetown.edu/2021/05/21/mapuche-movements-in-chile-from-resistance-to-political-recognition/
Google Scholar
The Indigenous World 2023, ed. D. Mamo, The International Work Group for Indigenous Affairs, https://www.iwgia.org/en/resources/indigenous-world.html
Google Scholar
Ministerio de Dessarrollo Social y Familia, Pueblos indígenas. Síntesis de resultados, https://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/storage/docs/casen/2017/Casen_2017_Pueblos_Indigenas.pdf 2017
Google Scholar
National Museum of The American Indian, Mapuche Machi’s kultrung – Infinity of Nations: Art and History in the Collections of the National Museum of the American Indian – George Gustav Heye Center, New York, https://americanindian.si.edu/exhibitions/infinityofnations/patagonia/177322.html
Google Scholar
UN, International Mother Language Day 21 February, https://www.un.org/en/observances/mother-language-day
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
