Metalinguistic awareness of public school teachers teaching people with a migratory background

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.05

Keywords:

metalinguistic awareness, functional grammar, education of Polish as a foreign language / second language teachers / lecturers, student with a migratory background, migration, refugee, public school, public education in Poland

Abstract

The Russian invasion of Ukraine in 2022 created a tremendous impact on the Polish education system. In 2023, Ukrainian refugees represent 4% of all students registered. The current study focused on metalinguistic awareness among 45 public school teachers who taught various subjects to students with a migratory background, mostly refugees from Ukraine. The sample included both elementary and secondary levels of education and the language in question was Polish, here understood as a foreign/second language. A questionnaire interview designed to check the informants’ understanding of Polish functional grammar at A1 level served as a tool for data collection. As it turned out, four out of ten answers were incorrect or there was no answer at all. Alarmingly, only 29% of the responses were accurate. The questions that posed the biggest challenge were the distribution of prepositions (both semantic and structural), as well as noun inflection. Verb conjugation, on the other hand, was among the topics that the teachers knew quite well. Concluding, the study revealed that the teachers were not familiar with the majority of grammar terms and processes traditionally introduced at the elementary level. To keep face, many would rather offer an incorrect answer than admit to not knowing the correct one. Among the solutions, the author of the study suggested raising the linguistic awareness of all teachers in training and sensitizing them to the glottodidactic aspects of the Polish language, making our schools an even more welcoming place for immigrant students.

References

Bakuła K., 2012, O świadomości językowej, krytycznej świadomości językowej i nauczaniu języka, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, nr 10(20), s. 9–20.
Google Scholar

Bugajski M., 2007, Język w komunikowaniu, Warszawa.
Google Scholar

Gaze M., Karasek M., 2019, Świadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 139–148. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.26.08
Google Scholar

Gębal P.E., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, „Lingwistyka Stosowana”, t. 10, s. 37–49.
Google Scholar

Gołąb Z., Heinz A., Polański K., 1968, Słownik terminologii językoznawczej [STJ], Warszawa.
Google Scholar

Grucza F., 1978, Glottodydaktyka, jej zakres i problemy, „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. 1, s. 3–35.
Google Scholar

Maćkowiak K., 2005, Historyczna świadomość językowa w badaniach lingwistycznych, „Język Polski”, z. 1, s. 1–7.
Google Scholar

Markowski A., 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.
Google Scholar

Mayntz R., Holm K., Hübner P., 1985, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa.
Google Scholar

Perużyńska I., 2005, Świadomość językowa studentów filologii polskiej Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska”, z. 4, s. 215–233.
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego [EJO], Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar

Słaby-Góral I., 2014, Nauczyciel uczy się przez całe życie, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 229–249.
Google Scholar

Szober S., 1937, Na straży języka. Szkice z zakresu poprawności i kultury języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Zgółka T., 1996, Warstwy świadomości językowej, w: E. Sękowska (red.), Świadomość językowa – kompetencja – dydaktyka, Warszawa, s. 13–19.
Google Scholar

https://300gospodarka.pl/news/uchodzcy-z-ukrainy-w-polsce-liczba [17.04.2023].
Google Scholar

https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/minister-edukacji-kolejne-200-300-tys-dzieci-ukrainskich-w-polskich-szkolach [17.04.2023].
Google Scholar

https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/mein-w-polskich-szkolach-i-przedszkolach-jest-1879-tys-dzieci-i-mlodziezy-z [17.04.2023].
Google Scholar

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/ [17.04.2023].
Google Scholar

Published

2023-12-07 — Updated on 2024-02-16

Versions

How to Cite

Gaze, M. (2024). Metalinguistic awareness of public school teachers teaching people with a migratory background. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 30, 71–87. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.05 (Original work published December 7, 2023)

Most read articles by the same author(s)