Journalistic texts in developing communicative competence at the C2 level. Feature s of public and political di scour se in media

Authors

  • Edyta Pałuszyńska Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0003-3036-0827

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.21

Keywords:

teaching Polish as a foreign language, communicative competence, discourse, political communication, media

Abstract

The main purpose of this article is to discuss the features of a selected type of didactic material, which is a spoken dialogic journalistic text from the media (in short: SDJTM). I assume that the proposed text type fulfils such curricular requirements at the C2 level as authenticity, topicality, interactivity, mediality, and discursivity, and in a special way serves the development of comprehension and speaking skills. The potential of the selected type of text is planned as the topic of a series of articles. The first one is devoted to the features of public and political discourse in the media. This article is divided into three parts: the first discusses how to prepare the didactic material, the benefits and problems associated with its use; the second introduces selected features of public and political discourse that allow more accurate interpretation of the meaning of interaction; the third contains a transcript of a 10-minute long journalistic dialogic text downloaded as a podcast from TOK FM Radio with exercises. 

References

Adamik-Szysiak M. (red.), 2015, Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych, Lublin.
Google Scholar

Adamik-Szysiak M. (red.), 2016, Polityka w zmediatyzowanym świecie. Perspektywa politologiczna i medioznawcza, Lublin.
Google Scholar

Balkowska G., 2013, Teksty publicystyczne w programie kursu języka polskiego dla grupy ekonomicznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, s. 281–292.
Google Scholar

Bucko D., 2017, Jak efektywnie wykorzystać teksty internetowe podczas lekcji języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 84–89.
Google Scholar

Data K., 2000, Teksty mówione w nauczaniu na poziomie zaawansowanym, w: J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin, s. 157–161.
Google Scholar

Data K., 2001, Struktura tekstu w nauczaniu języka polskiego, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 119–124.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska B., 2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa.
Google Scholar

Fras J., 2010, Tabloidyzacja a mediatyzacja i logika mediów – wzajemne relacje pojęć, w: Współczesne media. Wolne media? t.2, I. Hoffman, D. Kępa-Figura (red.), Lublin, s. 59–72.
Google Scholar

Kron F.W., Sofos A., 2008, Dydaktyka mediów, Gdańsk.
Google Scholar

Kubiak B., 2009, 2012, Na łamach prasy. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania (C2), cz. I, cz. 2, Kraków.
Google Scholar

Molęda-Zdziech M., 2013, Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa.
Google Scholar

Mrozowski M., 2001, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa.
Google Scholar

Ogonowska A., 2013, Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków.
Google Scholar

Oniszczuk Z., 2011, Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji, „Studia Medioznawcze” nr 47, s. 11–23.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Przybylska R., 2008, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 31–34.
Google Scholar

Rabiej A., 2010, Teksty użytkowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 293–302.
Google Scholar

Skarżyńska K. (red.), 2002, Podstawy psychologii politycznej, Poznań.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2014, Tekst medialny w edukacji glottodydaktycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 335–344.
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Pałuszyńska, E. (2021). Journalistic texts in developing communicative competence at the C2 level. Feature s of public and political di scour se in media. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 309–322. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.21

Most read articles by the same author(s)