Proces internacjonalizacji firmy na przykładzie LVMH

Autor

  • Karolina Płoneczka Wroclaw University of Economics, Faculty of Economic Sceinces, Department of International Economic Relations

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.21.02

Słowa kluczowe:

internationalization, international business, LVMH, luxury goods market

Abstrakt

Proces internacjonalizacji jest często stosowany przez firmy chcące zwiększyć obszar działalności. Może być rozumiany zarówno jako wejście na nowe rynki za pomocą np. jont-venture, jak i sprzedawanie produktów na rynkach zagranicznych. Istnieją dwa konwencjonalne modele internacjonalizacji: model uppsalski oraz modele oparte na innowacji. Oprócz nich możemy wyróżnić model sieciowy czy też born-global. LVMH jest międzynarodowym konglomeratem dóbr luksusowych, który od początku swojego istnienia wykorzystywał internacjonalizację do wchodzenia na nowe rynki i powiększania zakresu działalności. Teraz aktywność LVMH skupia się głównie na przejmowaniu nowych firm oraz na wchodzeniu na nowe rynki w Azji ze szczególnym uwzględnieniem rynku chińskiego. Dla firm z branży dóbr luksusowych internacjonalizacja jest czymś naturalnym, jednak w przypadku takich firm większy nacisk kładziony jest np. na lokalizację sklepów oraz ich wystrój czy na personalizację produktów, jak również na przystosowanie produktów do potrzeb lokalnego rynku. Artykuł przedstawia pokrótce proces internacjonalizacji na przykładzie LVMH na rynku azjatyckim, ze szczególnym uwzględnieniem chińskiego rynku dóbr luksusowych. Głównymi metodami badań użytymi na potrzeby artykułu są studia literaturowe oraz studium przypadku.

Bibliografia

Anderlini J. (2015), Louis Vuitton stung by China luxury woes, ft.com, https://www.ft.com/content/51e1dc9e-8c33-11e5-a549-b89a1dfede9b (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Atsmon Y., Dixit V., Wu C. (2011), Tapping China’s luxury-goods market, mckinsey.com, www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/ourinsights/tapping-chinas-luxury-goods-market (accessed: 14.11.2017).
Google Scholar

Bain M. (2016), The world’s biggest luxury company isn’t worried about China, qz.com, https://qz.com/608970/the-worlds-biggest-luxury-company-isntworried-about-china/ (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Beamish, P.W. (1990), The Internationalisation Process for Smaller Ontario Firms: A Research Agenda [in:] A.M. Rugman (ed.), Research in Global Strategic Management – International Business Research for the Twenty-First Century: Canada’s New Research Agenda, JAI Press Inc., Greenwich.
Google Scholar

Bell J., McNaughton R., Young S. (2001), Born-again global firms: an extension to the born global phenomenon, Journal of International Management, Vol. 7(3), pp. 173–190.
Google Scholar

Bloomberg, Company Overview of Asiaray Media Group Limited, www.bloomberg.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcapid=268053991 (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Buckley P.J., Ghauri P.N. (1998), The Internationalization of the Firm, 2nd Edition, Cengage Learning EMEA, Hampshire.
Google Scholar

Cavusgil S.T. (1984), Differences Among Exporting Firms Based on Their Degree of Internationalization, Journal of Business Research, Vol. 12 (2), pp. 195–208.
Google Scholar

Chan R. (2011), Charles & Keith Goes Global with LVMH Tie-Up, jakartaglobe.id, http://jakartaglobe.id/archive/charles-keith-goes-global-with-lvmh-tie-up/ (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Diderich J. (2013), Fashion Scoops, Women’s Wear Daily, 28.06.2013, p. 11–1.
Google Scholar

Forbes, Bernard Arnault & family, www.forbes.com/profile/bernard-arnault (accessed: 06.08.2017).
Google Scholar

Funding Universe, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA History, www.fundinguniverse.com/company-histories/lvmh-mo%C3%ABt-hennessy-louis-vuitton-sa-history (accessed: 06.08.2017).
Google Scholar

Fung Business Intelligence Centre (2015), Luxury market in China.
Google Scholar

Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Hollensen S. (2008), Essentials of Global Marketing, 1st edition, Pearson Education Limited, Essex.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The Internationalization Process of the firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments, Journal of International Business Studies, Vol. 8, pp. 23–32.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.E (1993), Management of Internationalization [in:] L. Zan, S. Zambon, A.M. Pettigrew (eds.), Perspectives on Strategic Change, Kluwer Academic Publishers, Boston/Dordrecht/London.
Google Scholar

Korth Ch.M. (1985) International Business. Environment and Management, 2nd edition, EnglewoodCliffs N.J. [in:] M. Gorynia (ed.), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, 2007, PWE, Warszawa.
Google Scholar

L Catterton Asia, http://lcattertonasia.com/ (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

LVMH (2016), Interim Financial Report
Google Scholar

LVMH (2017), Interim Financial Report
Google Scholar

LVMH, www.lvmh.com (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Oviatt B., McDougall P. (1994) Towards a theory of international new ventures, Journal of International Business Studies, Vol. 25(1), pp. 45–64.
Google Scholar

Passariello C. (2010), LVMH Extends Posh Label to New Luxury Resorts, www.wsj.com/articles/SB10001424052702304198004575171680599417158 (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Reference for Business, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton Sa – Company Profile, Information, Business Description, History, Background Information on LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton Sa, www.referenceforbusiness.com/history2/1/Lvmh-Mo-t-Hennessy-Louis-Vuitton-Sa.html (accessed: 06.08.2017).
Google Scholar

Rymarczyk J.(2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Statista, Sales of luxury goods in China from 2010 to 2020 ( in billion euros), www.statista.com/statistics/280369/projected-luxury-goods-revenue-in-china (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Sor O. (2014), 5 Singapore businesses acquired by French luxury group LVMH, www.herworldplus.com, www.herworldplus.com/shopping/updates/5-singapore-businesses-acquired-french-luxury-group-lvmh (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar

Walas-Trębacz J. (2006), Sposoby wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Vol. 700, pp. 181–198.
Google Scholar

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

Płoneczka, K. (2018). Proces internacjonalizacji firmy na przykładzie LVMH. Ekonomia Międzynarodowa, (21), 20–31. https://doi.org/10.18778/2082-4440.21.02

Numer

Dział

Articles