Żyć sztuką? Rola instytucji i trajektorii życia prywatnego w karierach tkaczek artystycznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.04Słowa kluczowe:
socjologia sztuki, tkanina artystyczna, feminizm, autobiograficzny wywiad narracyjnyAbstrakt
Artykuł analizuje autobiograficzne narracje dwóch tkaczek artystycznych, kobiet aktywnych w Pracowni Doświadczalnej Tkactwa Artystycznego ZPAP od lat 70. XX wieku. Opierając się na wywiadach biograficznych przeprowadzonych metodą Fritza Schützego, autor bada, jak patriarchalne mechanizmy pola sztuki wpłynęły na kariery kobiet łączących macierzyństwo z ambicjami twórczymi. Kategoria „dobrego życia” pozwala zrozumieć znaczenie wspólnego warsztatu wykraczające poza rynkowy sukces – od możliwości „wyjścia z domu” po krótkotrwałe wsparcie finansowe w systemie państwowego mecenatu.
Bibliografia
Banasiak, J. (2020). Proteuszowe czasy: Rozpad państwowego systemu sztuki 1982–1993: stan wojenny, druga odwilż, transformacja ustrojowa (Wydanie I). Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie : Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Zobacz w Google Scholar
Bryan-Wilson, J. (2017). Fray: Art + textile politics. Chicago ; London: The University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226369822.001.0001
Główny Urząd Statystyczny. (2015). Dzieci w Polsce w 2014 roku. Charakterystyka demograficzna. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Hammersley, M., & Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych (S. Dymczyk, Tłum.). Poznań: Zysk i S-ka. Wydaw.
Zobacz w Google Scholar
Huml, I. (1989). Współczesna tkanina polska (Wyd. 1). Warszawa: Arkady.
Zobacz w Google Scholar
Jakubowska, A. (1999). „I po co ten feminizm?” O feministycznej historii sztuki, Biuletyn Historii Sztuki, (3–4), 293–304.
Zobacz w Google Scholar
Jakubowska, A. (2009). Feminizm i współczesna historia sztuki, Artum Quaestiones, XX, 103–114.
Zobacz w Google Scholar
Kaźmierska, K., & Waniek, K. (2020). Autobiograficzny wywiad narracyjny: Metoda, technika, analiza (Wydanie I). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-868-2
Kościelniak, M. (2018). Egoiści: Trzecia droga w kulturze polskiej lat 80 (Wydanie I). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.2.14
Kozłowski, M., Sowa, J., & Szreder, K. (Red.). (2014). Fabryka sztuki. Raport z badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Mikołajczyk, M., & Stankowska, M. (Red.). (2021). Aktywność zawodowa a macierzyństwo: Perspektywa matek małych dzieci (Wydanie pierwsze). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Zobacz w Google Scholar
Nochlin, L. (1999). Dlaczego nie było wielkich artystek? (Limanowska, Tłum.). Ośka, (3), 52–56.
Zobacz w Google Scholar
Riemann, G., & Schütze, F. (2012). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. W: K. Kaźmierska (Red.), & Z. Bokszański & A. Piotrowski (Tłum.), Metoda biograficzna w socjologii: Antologia tekstów (s. 389–414). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Zobacz w Google Scholar
Rottenberg, A. (2005). Sztuka w Polsce 1945–2005. Warszawa: Wydawn. Piotra Marciszuka „Stentor”.
Zobacz w Google Scholar
Schütze, F. (2012). Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne. W: K. Kaźmierska (Red.), & K. Waniek (Tłum.), Metoda biograficzna w socjologii: Antologia tekstów (s. 141–278). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Zobacz w Google Scholar
Sholette, G. (2011). Dark matter: Art and politics in the age of enterprise culture (1. publ). London: Pluto Press.
Zobacz w Google Scholar
Sikorska, K. (2016). Artystki w pracy i o pracy: Poznawcze wymiary sztuki, Sztuka i Dokumentacja, (14), 74–83.
Zobacz w Google Scholar
Sikorska, K. (2018). Potrzeba widoczności. Tryby pracy współczesnych artystek wizualnych. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, 21.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2018.21.495
Stańczak-Wiślicz, K., Perkowski, P., Fidelis, M., & Klich-Kluczewska, B. (Red.). (2020). Kobiety w Polsce 1945–1989: Nowoczesność–równouprawnienie–komunizm. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Zobacz w Google Scholar
Szenajch, P. (2022). Odczarowanie talentu: Socjografia stawania się uznanym artystą (Wydanie I). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-866-5
Tracz, B. (2019). O związkach Kościoła katolickiego z twórcami kultury w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Zapis wykładu Eryka Sztekkera wygłoszonego 24 października 1985 roku na kursie dla dyrektorów wydziałów do spraw wyznań. Pamięć i Sprawiedliwość, 33(1), 494–521.
Zobacz w Google Scholar
Wolff, J. (1990). Feminine sentences: Essays on women and culture. Berkeley, Calif.: Univ. of California Press.
Zobacz w Google Scholar
Wolff, J. (1993). The Social Production of Art. London: Macmillan Education UK. https://doi.org/10.1007/978-1-349-23041-9
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-23041-9_3
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
