Moral condition of the Polish society in the context of demonstrative and compensative consumer behaviours

Authors

  • Grzegorz Adamczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.40.16

Abstract

Pursuant to the concept developed by Helmut Klages, five types of morality characteristic for contemporary societies with developed economic structures may be distinguished: conventional, realistic, idealistic, hedonistic-materialistic morality and morality of the resigned. In compliance with the thesis of this paper, the latter two types of morality should be significantly connected with irrational consumer behaviours – demonstrative consumption, compensative consumption and shopaholism. As our research conducted throughout Poland in August 2010 demonstrated, approximately 1/5 of Poles aged 15 and more are included in the segments of hedonisticmaterialistic morality and of morality of the resigned. As expected, the highest percentage of compensative shoppers was found in the segment of hedonistic materialists – 1/3 of them buy compensatively, whereas 1/3 of hedonistic materialists buying compensatively demonstrate inclinations to shopaholism. The idealists constitute the second most susceptible to compensation segment. Moreover, this segment leads as well in terms of demonstrative consumer behaviours.

References

Adamczyk Grzegorz, 2003, Wartości społeczne w świadomości młodzieży niemieckiej i polskiej. Studium socjologiczne, TN KUL, Lublin.
Google Scholar

Baumann Zygmunt, 2006, Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Google Scholar

Boss-Nünning Ursula, 1972, Dimensionen der Religiosität. Zur Operationalisierung und Messung religiöser Einstellungen, Chr. Kaiser Verlag, München–Mainz.
Google Scholar

Herbert Willi, 1992, Wertstrukturen 1979 und 1987: Ein Vergleich ihrer politischen Implikationen, [w]: H. Klages, H. J. Hippler, W. Herbert (red.), Werte und Wandel, Ergebnisse und Methoden einer Forschungstradition, Campus Verlag, Frankfurt am Main–New York.
Google Scholar

Inglehart Ronald, 1977, The Silent Revolution: Changing Values and Political Styles Among Western Publics, Princenton Univ Pr, Princeton.
Google Scholar

Kiciński Krzysztof, 2002, Orientacje moralne społeczeństwa polskiego, [w]: J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Google Scholar

Klages Helmut, 1985, Wertorientierung im Wandel. Rückblick, Gegenwartsanalyse, Prognosen, Campus Verlag, Frankfurt am Main–New York.
Google Scholar

Klages Helmut, 1988, Wertedynamik. Über die Wandelbarkeit des Selbstverständlichen, Edition Interfrom, Zürich–Osnabrück.
Google Scholar

Klages Helmut, 1993, Traditionsbruch als Herausforderung: Perspektiven der Wertewandelsgesellschaft, Campus Verlag, Frankfurt am Main–New York.
Google Scholar

Klages Helmut, Herbert Willi, 1983, Wertorientierung und Staatsbezug. Untersuchungenzur politischen Kultur in der Bundesrepublik Deutschland, Campus Verlag, Frankfurt am Main–New York.
Google Scholar

Lange Elmar, Choi Sungjong, Yoo Dojin, Adamczyk Grzegorz, 2005, Jugendkonsum im internationalen Vergleich. Eine Untersuchung der Einkommens-, Konsum- und Verschuldungsmuster der Jugendlichen in Deutschland, Korea und Polen, Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-322-80759-5_7

Mariański Janusz, 2000, Kondycja moralna społeczeństwa polskiego: hipotezy wstępne, „Społeczeństwo”, nr 1.
Google Scholar

Mariański Janusz, 2001, Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne, TN KUL, Lublin.
Google Scholar

Mariański Janusz, 2006, Socjologia moralności, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar

Mariański Janusz, 2008, Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii moralności, Wydawnictwo Biblos, Tarnów.
Google Scholar

Reisch A. Lucia, Neuner Michael, Raab Gerhard, 2004, Zur Entstehung und Verbreitung von Kaufsucht in Deutschland, „Aus Politik und Zeitgeschichte”, nr 1–2.
Google Scholar

Scherhorn Gerhard, Reisch A. Lucia, Raab Gerhard, 1992, Kaufsucht. Bericht über eine empirische Untersuchung, Arbeitspapier 50, Stuttgart.
Google Scholar

Sztompka Piotr, 2002, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar

www.unicef.pl
Google Scholar

Published

2012-03-30

How to Cite

Adamczyk, G. (2012). Moral condition of the Polish society in the context of demonstrative and compensative consumer behaviours. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (40), 299–315. https://doi.org/10.18778/0208-600X.40.16