Istotne obszary etycznego kontekstu firm w opinii młodzieży. Polsko-norweskie badania porównawcze

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.40.13

Abstrakt

The aim goal of this paper is presentation the analysis of Polish and Norwegian high school youths regarding the importance of company ethical areas, that can help to build its success. The analysis is based on author own comparative research. This survey was conducted by a questionnaire on a group of high school students in Poland and Norway. To judge the importance of ethical areas impacting on business growth the multidimmenional scaling method was used. This method allows to create cognitive maps showing functional similarities of the studied areas. The analyses performed clearly show that stakeholders care is the key to successful business growth. The second important success-building factor is acting in accordance with the principles of corporate social responsibility. Ethically problematic areas (eg: working for two competing companies, personal use of firms computer, invading employees privacy rights, or bribery) have been identified by youth as of no importance to business growth. The research also concludes that both groups (from Poland and Norway) recognize the active role of both employees and institutions in building the company axio-normative order. Neither nationality nor religion affected the data collected.

Bibliografia

Bauman Zygmunt, 1994, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa.
Google Scholar

Bauman Zygmunt, 1996, Etyka ponowoczesna, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Bauman Zygmunt, 2006, Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, WAM, Kraków.
Google Scholar

Boltanski Luc, Chiapello Eve, 2005, The New Spirit of Capitalism, „International Journal of Political and Cultural Sociology”, No. 18.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10767-006-9006-9

Filek Janina, 2002, O wolności i odpowiedzialności podmiotu gospodarującego, Wyd. Akademi Ekonomicznej, Kraków.
Google Scholar

Friedman Milton, Friedman Rose D., 1993, Kapitalizm i wolność, Centrum im. A. Smitha: Rzeczpospolita, Warszawa.
Google Scholar

Griffin Ricky W., 2002, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Gasparski Wojciech (red.), 2003, Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, Wyd. WSPiZ, Warszawa.
Google Scholar

Gasparski Wojciech, 2007, Wykłady z etyki biznesu, Wyd. WSPiZ, Warszawa.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka Anna, 1999, Etyczne standardy firm i pracowników, Wyd. IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka Anna, 1999, Etyka biznesu jako dyscyplina naukowa, [w:] J. Dietl, W. Gasparski (red.), Etyka biznesu, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka Anna, 2006, Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wyd. IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Mariański Janusz, 2004, Kryzys moralny czy transformacja wartości?, Wyd. KUL, Lublin.
Google Scholar

Maslow Abraham, 1987, Motivation and Personality, Addison-Wesley, Third Ed, New York.
Google Scholar

Morrison Ken, 2006, Marx, Durkheim, Weber – Formations of the Modern Social Thought, SAGE Publication, London.
Google Scholar

Norris Pippa, Inglehart Ronald, 2006, Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, NOMOS, Kraków.
Google Scholar

Podgórecki Adam, 1998, Socjologiczna teoria prawa, tłum. Kwaśniewska Ł., Smogor R., Interart TAL, IPSiR UW, Warszawa.
Google Scholar

Novak Michael, 1993, The Catholic Ethic and the Spirit of Capitalism, The Free Press, New York.
Google Scholar

Walczak-Duraj Danuta, 2002, Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wyd. UŁ, Łódź.
Google Scholar

Weber Max, 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wydawnictwo Test, Lublin.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-03-2012

Jak cytować

Ober-Domagalska, B. (2012). Istotne obszary etycznego kontekstu firm w opinii młodzieży. Polsko-norweskie badania porównawcze. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (40), 231–251. https://doi.org/10.18778/0208-600X.40.13