Biedny w przestrzeni publicznej – praktyki nakazane, praktyki zakazane

Autor

  • Katarzyna Górniak Politechnika Warszawska, Wydział Administracji i Nauk Społecznych, Zakład Filozofii Nauki, Socjologii i Podstaw Techniki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.50.02

Słowa kluczowe:

ubóstwo i wykluczenie społeczne, przestrzeń publiczna, dyskurs, reguły wykluczania, reguły dostosowywania, praktyki zakazane, praktyki nakazane

Abstrakt

W jednej ze swoich książek Erving Goffman pisze, że „w wielu sytuacjach niektóre kategorie ludzi nie mają prawa znajdować się w określonych miejscach i sama ich obecność stanowi naruszenie normy” i bez wątpienia stwierdzenie to można odnieść do osób biednych. Analizy przeprowadzone w ramach projektu badawczego „Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego” pokazały m.in., że tematyka obecności lub jej odmowy w przestrzeniach i miejscach publicznych stanowi kategorię, która często przenika sposoby konstruowania i przedstawiania biedy oraz ludzi biednych. Dyskursywnie wyznaczane są zatem miejsca właściwe dla biednych, jak i takie, do których dostęp jest ograniczony lub zakazany.

Interesujące jest zatem zarówno to, w jakich warunkach sytuacyjnych biedni otrzymują zakaz wstępu, jak i kiedy zostaje on zniesiony. W niniejszym artykule, odwołując się do siatki pojęciowej zaproponowanej właśnie przez Goffmana, chciałabym dokonać rekonstrukcji sposobów lokowania biednych w przestrzeniach publicznych i pozycji, które mogą w nich zajmować – warunków przyzwalających na ich przebywanie, powodów wykluczania, jak również praktyk dostosowywania się. Głos w tej analizie zostanie oddany nie-biednym (głównie przedstawicielom instytucji społecznych), czyli tym, którzy w owych dyskursach dominują i mają wpływ na wyznaczanie obszarów wstępu i obszarów niedostępności.

Bibliografia

Auge M (2012), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar

Certeau M. (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Goffman E. (2006), Rytuał interakcyjny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Goffman E. (2008), Zachowanie w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Goffman E. (2011), Relacje w przestrzeni publicznej. Mikrostudia porządku publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Hanerz U. (2006), Odkrywanie miasta. Antropologia obszarów miejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Jałowiecki B., Szczepański S. M. (2006), Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Krajewski M. (2003), Zakazy! Przestrzeń publiczna, „Czas Kultury”, vol. 113/114, nr 2/3, s. 5–22.
Google Scholar

Sennett R. (2009), Upadek człowieka publicznego, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawa.
Google Scholar

Tarkowska E. (red.) (2013), Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar

Tuan Y. (1987), Miejsce i przestrzeń, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W. (red.) (1999), (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W. (red.) (2001), Żyć i pracować w enklawach biedy. [Klimaty łódzkie], Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Warzywoda-Kruszyńska W., Jankowski B. (2013), Ciągłość i zmiana w łódzkich enklawach biedy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-09-2014

Jak cytować

Górniak, K. (2014). Biedny w przestrzeni publicznej – praktyki nakazane, praktyki zakazane. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (50), 27–41. https://doi.org/10.18778/0208-600X.50.02