Selected legal aspects of e-sports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2956-3747.3.07

Keywords:

e-sports, computer games, copyright, intellectual property law, sponsorship

Abstract

The article discusses the need for comprehensive legal regulations for E-sports, one of the fastest growing industries in the 21st century. The focus is on analyzing the laws in force in Poland, France, and South Korea, and comparing them. The article presents the importance of copyright laws in E-sports and analyzes whether it is possible and necessary to introduce a legal definition for computer games. E-sports is also compared to traditional sports in terms of the use of intellectual property.

In the context of sponsorship agreements, crucial for the development of E-sports, the article discusses the problem of their limited legal regulation, and consequently, the significant freedom of the parties in shaping the content of these agreements.

References

Barta J., Markiewicz R., [w:] System Prawa Prywatnego, t. 13, red. J. Barta, Warszawa 2017.
View in Google Scholar

Biliński M., Sport Elektroniczny. Charakter prawny, Warszawa 2021.
View in Google Scholar

Cajsel W., Problemy prawne zatrudnienia w e-sporcie, [w:] E-sport. Aspekty prawne, red. Ł. Klimczyk, M. Leciak, Warszawa 2020.
View in Google Scholar

Dąbrowski A., E-sport – przydawka czy coś więcej?, [w:] Społeczne zmagania ze sportem, red. Ł. Rogowski, R. Skrobacki, Poznań 2011.
View in Google Scholar

Kaczmarek-Templin B., Web 2.0 – treści cyfrowe a wirtualne światy gier. Wybrane problemy, „Wrocławskie Studia Sądowe” 2014, nr 4.
View in Google Scholar

Krześniak E.J., Kluby i organizacje sportowe w prawie polskim na tle rozwiązań zagranicznych, Warszawa 2016.
View in Google Scholar

Krześniak E.J., Ustawa o sporcie. Komentarz, Warszawa 2020.
View in Google Scholar

Kunc-Urbańczyk K., Analiza prawna regulacji e-sportowych we Francji, [w:] E-sport. Prawne aspekty, red. K. Grzybczyk, Warszawa 2021.
View in Google Scholar

Markowski J., Autorskie prawa osobiste twórców gier komputerowych, Warszawa 2020.
View in Google Scholar

Markowski J., Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów, red. E. Szatkowska, Warszawa 2022.
View in Google Scholar

Myrna S., E-sport w świetle nowelizacji ustawy o sporcie, „Prawo Mediów Elektronicznych” 2020, nr 1.
View in Google Scholar

Sobczyk J., Umowa sponsoringu w e-sporcie, [w:] E-sport. Prawne aspekty, red. K. Grzybczyk, Warszawa 2021.
View in Google Scholar

Stefanicka A., Stefanicki R., Wybrane prawne aspekty umowy sponsoringu, „Prawo Spółek” 2002, nr 3.
View in Google Scholar

Stępnik A., E-sport z perspektywy teorii sportu, „Homo Ludens” 2009, nr 1.
View in Google Scholar

Szatkowska E., Prawne aspekty e-sportu ze szczególnym uwzględnieniem prawa autorskiego, „Studia Prawnoustrojowe” 2021, nr 53.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31648/sp.6796

Wcisło T., Finansowanie organizacji e-sportowych przez jednostki samorządu terytorialnego ze środków przeznaczonych na rozwój sportu w świetle ustawy o sporcie, „Samorząd Terytorialny” 2019, nr 12.
View in Google Scholar

LOI n° 2016–1321 du 7 octobre 2016 pour une République numérique, nr NOR: ECFI1524250L, JORF n° 0235 du 8 octobre 2016 texte n° 1.
View in Google Scholar

Ustawa z 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 165 z późn. zm.).
View in Google Scholar

Ustawa z 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2509).
View in Google Scholar

Ustawa z 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 276 z późn. zm.).
View in Google Scholar

Ustawa z 19.11.2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 227).
View in Google Scholar

Ustawa z 25.06.2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1599 ze zm.).
View in Google Scholar

Ustawa z 20.07.2017 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz.U. z 2017 r., poz. 1600).
View in Google Scholar

Ustawa z 16.10.2019 r. o zmianie ustawy o sporcie (Dz.U. z 2019 r., poz. 2251).
View in Google Scholar

Uzasadnienie projektu ustawy z 20.07.2017 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Druk sejmowy nr 1410, s. 3).
View in Google Scholar

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 23.01.2014 r., C-355/112, Nintendo Co. Ltd v. PC Box Srl i 9Net Srl 5.
View in Google Scholar

Wyrok WSA w Warszawie z 20.02.2015 r.; III SA/Wa 1078/14, POP 2015, nr 3, poz. 255–258.
View in Google Scholar

Wyrok WSA w Warszawie z 27.03.2019 r.; III SA/Wa 1079/18, LEX nr 2691347.
View in Google Scholar

About Esports Europe – The Official Website of Esports Europe, https://eef.gg/about/ (dostęp: 23.03.2023).
View in Google Scholar

Bevan J., League of Legends Revenue and User Stats (2023), https://mobilemarketingreads.com/league-of-legends-revenue-and-user-stats/ (dostęp: 29.03.2023).
View in Google Scholar

The Digital Republic bill – Overview, https://www.republique-numerique.fr/pages/in-english/ (dostęp: 10.04.2023).
View in Google Scholar

eSports market revenue worldwide in 2022, by segment, https://www.statista.com/statistics/490358/esports-revenue-worldwide-by-segment/ (dostęp: 29.03.2023).
View in Google Scholar

Explanatory Memorandum, https://www.republique-numerique.fr/pages/digital-republic-bill-rationale/ (dostęp: 10.04.2023).
View in Google Scholar

Global Esports & Live Streaming Market Report, Newzoo 2022, https://newzoo.com/resources/trend-reports/newzoo-global-esports-live-streaming-market-report-2022-free-version (dostęp: 10.04.2023).
View in Google Scholar

Kakade J., Dota 2 reportedly Generated $293 Million from Battle Pass, https://diredota.com/2023/01/18/dota-2-reportedly-generated-300-million-battle-pass/ (dostęp: 29.03.2023).
View in Google Scholar

Popova V., Esports and Gaming Culture in South Korea: A „National Pastime” or Addictive Disease?, „NOWAsia”, 13.11.2018 r., http://novasiagsis.com/esports-gaming-culture-south-korea-national-pastime-addictive-disease (dostęp: 8.04.2023).
View in Google Scholar

Sejm przyjął nowelizację ustawy o sporcie, do definicji włączono sport elektroniczny. „Symboliczne otwarcie na środowisku esportu”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sejm-przyjal-nowelizacje-ustawy-o-sporcie-do-definicji-wlaczono-sport-elektroniczny-symboliczne-otwarcie-na-srodowisko-esportu/ (dostęp: 19.02.2023).
View in Google Scholar

Tong-hyung K., Blizzard przysięga wystąpić do sądu przeciwko MBC, https://www.koreatimes.co.kr/www/news/tech/2010/12/133_77381.html (dostęp: 28.05.2023).
View in Google Scholar

Zonars F., Five Important Legal Issues For Esports Organizations in 2021, LinkedIn, 26.01.2021 r., https://www.linkedin.com/pulse/five-important-legal-issues-esports-organizations-2021-frank-zonars (dostęp: 17.02.2023).
View in Google Scholar

Published

2023-09-29

How to Cite

Kmiecik, R., Kosiński-Wajcht, P., & Nowak, M. (2023). Selected legal aspects of e-sports. Paragraf. Studia Z Prawa I Administracji, (3), 83–95. https://doi.org/10.18778/2956-3747.3.07

Issue

Section

Articles