The State of Competence and Language Proficiency of a 6‑Year‑Old Boy with Social Orphanhood. Comparative Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.11

Keywords:

language competence, language proficiency, socialization, social orphanage, maternal deprivation

Abstract

In the medical, psychological, and pedagogical literature it is emphasized that the lack of satisfying the basic psychological needs of a child affects its somatic development, causes disturbances in the emotional sphere, and delays psychomotor development. In various sci­entific fields, the effects of social orphanhood are already a marginalized topic and only dis­cussed in general terms regarding basic teachings – making these topics in speech therapy especially a novelty.

This article deals with the level of competence and language skills of a six‑year‑old boy with social orphan compared to a boy of the same age who is raised with his nuclear family – thus not deprived of his basic physical and emotional needs. A comparative – quantitative analy­sis based on the Linguistic Development Test and – qualitative analysis was performed, tak­ing into account all language subsystems.

The initiated research is includes a new perspective in speech therapy – taking into account the environmental effects on language development and in particular the impact of social orphanhood on the child’s linguistic development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gerhardt S., 2010, Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu, przeł. B. Radwan, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Grabias S., 1991, Kultura słowa a sprawności komunikacyjne, „Polonistyka”, nr 7, s. 419–429.
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, nr 10, s. 9–36.
Google Scholar

Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Holmes J., 2007, John Bowlby i teoria przywiązania, przekł. J. Łaszcz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Kania J.T., 2001, Szkice logopedyczne, Lublin: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Łukasiewicz A., 2003, Deprywacja sensoryczna i deprywacja środowiskowa. Ich wpływ na rozwój aktywności komunikacyjnej, [w:] A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, s. 187–206.
Google Scholar

Matejek J., 2014, Kompensacja sieroctwa społecznego w działalności Rodzinnych Domów Dziecka: wybrane aspekty metodyczne, „Labor et Educatio”, nr 2, s. 91–103.
Google Scholar

Obuchowska I., 2005, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia, [w:] H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 25–46.
Google Scholar

Ruszel M.E., 2011, Sieroctwo duchowe dziecka, „Studia Gdańskie”, t. XXVIII, s. 151–157.
Google Scholar

Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015, Test Rozwoju Językowego (TJR), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Szymborska A., 1969, Sieroctwo społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Published

2022-12-30

How to Cite

Małocha-Pytlak, K. (2022). The State of Competence and Language Proficiency of a 6‑Year‑Old Boy with Social Orphanhood. Comparative Study. Logopaedica Lodziensia, (6), 175–194. https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.11