Rola nauczyciela jako przewodnika po wymowie polskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.07Słowa kluczowe:
nauczyciel, wymowa, nauczanie języka polskiego jako obcegoAbstrakt
Celem artykułu jest przyjrzenie się roli, którą odgrywa lektor języka polskiego jako obcego podczas nauczania wymowy polskiej. Poruszone zostały zagadnienia dotyczące podstawowych zasad nauczania fonetyki, reakcji na błędy uczących się, sposobów korekty czy normy językowej. Osobno uwydatnione zostały cechy, które powinien prezentować nauczyciel w trakcie dyskursu dydaktycznego, by zachęcać, a nie zniechęcać do ćwiczeń fonetycznych.
Bibliografia
Arabski J., 1997, Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice.
Google Scholar
Biernacka M., 2011, Ćwiczenia komunikacyjne a nauczanie fonetyki języka polskiego jako obcego, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 3, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź, s. 253–259.
Google Scholar
Grucza F. (red.), 1978, Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa.
Google Scholar
Karczmarczuk B., 2012, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Posłuchaj, jak mówię (Podręcznik ucznia; Poradnik dla rodziców i nauczycieli; Film dydaktyczny). Materiały do ćwiczenia słuchu i wymowy dla dzieci oraz dla dorosłych, uczących się języka polskiego jako obcego, Wiedeń.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Markowski A., Puzynina J., 2001, Kultura języka, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 53–72.
Google Scholar
Michońska-Stadnik A., 2009, Przetwarzanie informacji w języku pierwszym i drugim – perspektywa neurobiologiczna, [w:] Język. Poznanie. Zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, red. J. Nijakowska, Łódź, s. 1–12.
Google Scholar
Miodek J., 2001, O normie językowej, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 73–83.
Google Scholar
Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Pietrzykowska A. (red.), 2009, Nauczyciel języków obcych. Dziś i jutro, Poznań–Kalisz.
Google Scholar
Pösingerová K., 2001, Interferencja i nauczanie języka polskiego, [w:] Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice, s. 258–262.
Google Scholar
Rojczyk A., 2009, Modele percepcji systemu dźwiękowego języka obcego, [w:] Język. Poznanie. Zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego, red. J. Nijakowska, Łódź, s. 120–135.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Słownik języka polskiego, 2005, oprac. E. Sobol, Warszawa.
Google Scholar
Trendak O., 2013, Dobry nauczyciel, czyli kto?, „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 59–64.
Google Scholar
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, 2006, red. A. Markowski, Warszawa.
Google Scholar
Wójtowicz J., 1980, Wymowa polska a nauczanie cudzoziemców, [w:] Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Wybór artykułów, red. J. Lewandowski, Warszawa, s. 96–106.
Google Scholar
Zielińska H., 2002, Kształcenie głosu, Lublin.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

