Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.07

Keywords:

teacher training, professionalization of teacher training, European standards of teacher training

Abstract

This article discusses the issues of academic education of foreign language teachers in three different educational systems. It presents them in the context of education culture and school culture, showing their influence on the way of organization and realization of education processes.

School and education in general, including university preparation for the teaching profession is a place of developing so-called social capital. Reflection on the way these processes operate plays a key role in the planning and implementation of effective educational activities, using the so-called good practices of each of the systems.

In the comparative research, the teacher training programmes in Iran, Germany and Poland are subject to comparative analysis against the framework of European standards for teacher education.

References

Attard-Tonna M., Madalińska-Michalak J., 2018, Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, Warszawa.
Google Scholar

Bruner J., 2006, Kultura edukacji, Kraków.
Google Scholar

Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2008, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Polish version). Warszawa.
Google Scholar

Dobrowolska B., 2015, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły, Studium społeczno-pedagogiczne, Kraków.
Google Scholar

Empfehlungen zur Aktualisierung der Lehrerbildung in Hessen. Bericht der Expertengruppe Lehrerausbildun, 2002, Wiesbaden.
Google Scholar

Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (Polish version), 2007, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P. E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar

Kelly M., Grenfell M., 2006, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy – zarys treści kształcenia (Polish version), Warszawa.
Google Scholar

Kutrowska B., 2016, Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej, Wrocław.
Google Scholar

Kwiatkowska H., 2012, Pedeutologia, Warszawa.
Google Scholar

Marek E., 2015, Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Piotrków Trybunalski.
Google Scholar

Schön A., 1996, Educating the reflective practitioner. Toward a new design for teaching and learning in the professions, San Francisco.
Google Scholar

Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków.
Google Scholar

Terhart E., Bennewitz H., Rothland M., 2014, Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster.
Google Scholar

Warneke D., 2007, Aktionsforschung und Praxisbezug in der DaF-Lehrerausbildung, Kassel.
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

Downloads

Published

2019-12-19

How to Cite

Gębal, P. E., & Nawracka, M. J. (2019). Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 121–137. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.07