Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.07Keywords:
teacher training, professionalization of teacher training, European standards of teacher trainingAbstract
This article discusses the issues of academic education of foreign language teachers in three different educational systems. It presents them in the context of education culture and school culture, showing their influence on the way of organization and realization of education processes.
School and education in general, including university preparation for the teaching profession is a place of developing so-called social capital. Reflection on the way these processes operate plays a key role in the planning and implementation of effective educational activities, using the so-called good practices of each of the systems.
In the comparative research, the teacher training programmes in Iran, Germany and Poland are subject to comparative analysis against the framework of European standards for teacher education.
References
Attard-Tonna M., Madalińska-Michalak J., 2018, Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, Warszawa.
Google Scholar
Bruner J., 2006, Kultura edukacji, Kraków.
Google Scholar
Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2008, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Polish version). Warszawa.
Google Scholar
Dobrowolska B., 2015, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły, Studium społeczno-pedagogiczne, Kraków.
Google Scholar
Empfehlungen zur Aktualisierung der Lehrerbildung in Hessen. Bericht der Expertengruppe Lehrerausbildun, 2002, Wiesbaden.
Google Scholar
Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (Polish version), 2007, Warszawa.
Google Scholar
Gębal P. E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar
Kelly M., Grenfell M., 2006, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy – zarys treści kształcenia (Polish version), Warszawa.
Google Scholar
Kutrowska B., 2016, Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej, Wrocław.
Google Scholar
Kwiatkowska H., 2012, Pedeutologia, Warszawa.
Google Scholar
Marek E., 2015, Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Piotrków Trybunalski.
Google Scholar
Schön A., 1996, Educating the reflective practitioner. Toward a new design for teaching and learning in the professions, San Francisco.
Google Scholar
Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków.
Google Scholar
Terhart E., Bennewitz H., Rothland M., 2014, Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster.
Google Scholar
Warneke D., 2007, Aktionsforschung und Praxisbezug in der DaF-Lehrerausbildung, Kassel.
Google Scholar
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.