Genres of written statements in glottodidactics vs. certificate exams in Polish as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.08Keywords:
genre of speech, genre pattern, teaching Polish as a foreign language, form of speech, certificate exams in Polish as a foreign languageAbstract
The article aims to identify Polish speech genres, recommended for active or passive mastery by learners of Polish, the knowledge of which is required for state certificate examinations in Polish as a foreign language. In Standardy wymagań egzaminacyjnych, which are annexed to the regulation of the Ministry of Education and Science of 2016, the Legislator specifies genre envisaged to be mastered at each level of language proficiency. The repertoire of forms of speech provided for each level of teaching is presented in Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 (Janowska et al. 2011). The article presents the repertoire of genres required by the legislation in reference to the concept of genre and genre pattern in Maria Wojtakʼs theory, as well as the frequency of individual forms of utterances in the 2016–2024 exam sheets at B1–C2 levels. The issue of evaluating the various aspects of the genre pattern at the analyzed levels in the context of the elements of the genre pattern is also addressed.
References
Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar
Ciesielska-Musameh R., Guziuk-Świca B., Przechodzka G., 2022, Z polskim w świat, cz. 1, Lublin.
Google Scholar
Ciesielska-Musameh R., Guziuk-Świca B., Przechodzka G., 2023, Z polskim w świat, cz. 2, Lublin.
Google Scholar
Dąmbska E., Lipińska E., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania dla obcokrajowców na poziomie B1+/ B2, Kraków.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2019, The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 231–244.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.16
Dunin-Dudkowska A., 2021a, Gatunki akademickie w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 285–295.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19
Dunin-Dudkowska A., 2021b, Życzenia jako gatunek wypowiedzi w ujęciu glottodydaktycznym, w: A. Roter-Bourkane, I. Wieczorek (red.), Glottodydaktyka polonistyczna: strategie – wartości – wyzwania, Poznań, s. 179–194.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2022a, Dziennik jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej, w: A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), Współczesny dyskurs glottodydaktyczny, Lublin, s. 105–118.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2022b, Reportaż jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie reportaży Ryszarda Kapuścińskiego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 29, s. 365–381.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.08
Dunin-Dudkowska A., 2023a, Gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej (na przykładzie blogu), w: M. Piasecka, M. Wojtyńska-Nowotko (red.), Poradnik Językowy. Horyzonty polszczyzny. Prace ofiarowane Profesorowi Stanisławowi Dubiszowi w pięćdziesiątą rocznicę Jego pracy naukowej i dydaktycznej, Warszawa, s. 261–272.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2023b, Streszczenie jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 149–162.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.10
Frukacz K., 2018, Reportaż literacki w glottodydaktyce polonistycznej – prolegomena, „Kwartalnik Polonicum”, t. 28/29.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268.
Google Scholar
Grochala B., 2019, O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 221–229.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15
Grochala B., 2021, Teksty sportowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 297–307.
Google Scholar
Grochala B., 2022, Wzorce gatunkowe a kształcenie w zakresie form wypowiedzi pisemnych w wybranych pomocach dydaktycznych przygotowujących do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 29, s. 179–189.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.12
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., 2023, Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., 2013a, Innowacje w glottodydaktyce polonistycznej, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 23–40.
Google Scholar
Miodunka W., 2013b, Glottodydaktyka polonistyczna w rozwoju nauczania i badań polszczyzny w latach 1950–2012, w: A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska (red.), 70 lat współczesnej polszczyzny. Zjawiska, procesy, tendencje, Lublin, s. 681–710.
Google Scholar
Prążyńska D., 2022, Czarno na białym, Kraków.
Google Scholar
Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar
Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu, w: S. Skwarczyńska, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa.
Google Scholar
Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, 2003, będące załącznikiem do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r.
Google Scholar
Witosz B., 1997, Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji, Katowice.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar
Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar
Zbiory zadań, https://certyfikatpolski.pl/o-egzaminie/zbiory-zadan/ [24.09.2024].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

