Nauczyciel uczy się przez całe życie

Autor

  • Iwona Słaby-Góral Uniwersytet Łódzki, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.21

Słowa kluczowe:

dydaktyka, metodyka nauczania, nauczyciel JPJO, dyskurs glottodydaktyczny, gramatyka pedagogiczna a naukowa, doświadczenie dydaktyczne

Abstrakt

W artykule przedstawiono miejsce glottodydaktyki w obrębie dydaktyki i innych nauk, a w ramach samej glottodydaktyki omówiono nauczanie JPJO: teorię – w części Badania i lektury, i praktykę – w części Zachowania językowe studentów. 

Bibliografia

Bartnicka B., Satkiewicz H., 1990, Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa. Bielec D., 1998, Polish. An Essential Grammar, London and New York.
Google Scholar

Encyklopedia języka polskiego, 1999, red. S. Urbańczyk, M. Kucała, Wrocław.
Google Scholar

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, 1993, red. K. Polański, Wrocław.
Google Scholar

Foland-Kugler M., 2006, Zwięzła gramatyka polska dla cudzoziemców, Warszawa.
Google Scholar

Garncarek P., 2002, Czas na czasownik, Kraków.
Google Scholar

Inny słownik języka polskiego, 2000, red. M. Bańko, Warszawa.
Google Scholar

Jakobson R., 1989, W poszukiwaniu istoty języka, Warszawa.
Google Scholar

Janaszek K., 2001, Nauczanie języków obcych w świetle aspiracji i potrzeb życiowych studentów niefilologów, Szczecin.
Google Scholar

Janecki K., 2000, 301 Polish Verbs, New York.
Google Scholar

Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Kita M., 1998, Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce, Katowice.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A. (red.), 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Komorowska H., 1988, Ćwiczenia przedkomunikacyjne: dryl gramatyczny, [w:] Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, red. H. Komorowska, Warszawa.
Google Scholar

Kozak K., Pyzik J., 1994, Ćwiczenia z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Markowski A., 2006, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.
Google Scholar

Mędak S., 2004, Liczebnik też się liczy. Gramatyka liczebnika z ćwiczeniami, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 1992, Programy nauczania polszczyzny. Próba syntezy badań z zakresu językoznawstwa stosowanego do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, red. W. Miodunka, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2006, Wprowadzenie. Metodyka, dydaktyka i pedagogika a nauczanie języka polskiego jako obcego, [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków.
Google Scholar

Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Popularna Encyklopedia Powszechna, 1994, red. L. Czopek, Kraków, t. 4.
Google Scholar

Przybylska R., 2003, Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2006, Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys, [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków.
Google Scholar

Słownik języka polskiego, 1979, red. M. Szymczak, Warszawa.
Google Scholar

Słownik współczesnego języka polskiego, 2001, red. B. Dunaj, Warszawa.
Google Scholar

Swan O. E., 1983, First year Polish, Ohio.
Google Scholar

Szulc A., 1994, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Wielka Encyklopedia PWN, 2002, t. VII, Warszawa.
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Słaby-Góral, I. (2014). Nauczyciel uczy się przez całe życie. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 229–249. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.21