Wprowadzanie nowych treści a strategie negocjacyjne na lekcji języka polskiego jako obcego

Autor

  • Kamila Kubacka Katedra Lingwistyki Stosowanej iKulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.08

Słowa kluczowe:

komunikacja pedagogiczna, komunikacja werbalna, negocjowanie znaczenia

Abstrakt

Tematem referatu jest komunikacja werbalna na lekcji JPJO ze szczególnym uwzględnieniem roli lektora w dyskursie dydaktycznym. Analiza transkrypcji 13 lekcji języka polskiego w SJPdC UŁ dała podstawy do wyodrębnienia różnych, ale i powtarzających się u wielu lektorów, strategii negocjacyjnych obecnych przy wprowadzaniu nowych treści. Wśród nich pojawiły się m.in.: negocjowanie znaczenia przy zastosowaniu języka pośredniczącego, pytań, elementów dyskusji, potwierdzenia czy negacji. Strategie te miały na celu przede wszystkim ustalenie znaczeń semantycznych i kulturowych poszczególnych wyrazów, właściwych form gramatycznych, ale również zaktywizowanie i zachęcenie studentów do czynnego udziału w lekcji JPJO.

Bibliografia

Koć-Seniuch G., 1997, Nauczyciel w perspektywie dyskursywnej – kilka refleksji o edukacji nauczycielskiej [w:] Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej , red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, Warszawa.
Google Scholar

Komorowska H., 2001, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Komorowska H., 2011, Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, Warszawa.
Google Scholar

Rancew-Sikora D., 2007, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa.
Google Scholar

Szymankiewicz K., 2007, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, http://frantice.interklasa.pl/frantice/index/dokumenty/languages/2002_04_2.pdf?page=info&action=showdoc&oid=3458 [08.05.2013].
Google Scholar

Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.
Google Scholar

Wysocka M., 2003, Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych, Katowice.
Google Scholar

Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Kubacka, K. (2014). Wprowadzanie nowych treści a strategie negocjacyjne na lekcji języka polskiego jako obcego. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 85–97. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.08