Wprowadzanie nowych treści a strategie negocjacyjne na lekcji języka polskiego jako obcego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.08Słowa kluczowe:
komunikacja pedagogiczna, komunikacja werbalna, negocjowanie znaczeniaAbstrakt
Tematem referatu jest komunikacja werbalna na lekcji JPJO ze szczególnym uwzględnieniem roli lektora w dyskursie dydaktycznym. Analiza transkrypcji 13 lekcji języka polskiego w SJPdC UŁ dała podstawy do wyodrębnienia różnych, ale i powtarzających się u wielu lektorów, strategii negocjacyjnych obecnych przy wprowadzaniu nowych treści. Wśród nich pojawiły się m.in.: negocjowanie znaczenia przy zastosowaniu języka pośredniczącego, pytań, elementów dyskusji, potwierdzenia czy negacji. Strategie te miały na celu przede wszystkim ustalenie znaczeń semantycznych i kulturowych poszczególnych wyrazów, właściwych form gramatycznych, ale również zaktywizowanie i zachęcenie studentów do czynnego udziału w lekcji JPJO.
Bibliografia
Koć-Seniuch G., 1997, Nauczyciel w perspektywie dyskursywnej – kilka refleksji o edukacji nauczycielskiej [w:] Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej , red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, Warszawa.
Google Scholar
Komorowska H., 2001, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Komorowska H., 2011, Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, Warszawa.
Google Scholar
Rancew-Sikora D., 2007, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa.
Google Scholar
Szymankiewicz K., 2007, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, http://frantice.interklasa.pl/frantice/index/dokumenty/languages/2002_04_2.pdf?page=info&action=showdoc&oid=3458 [08.05.2013].
Google Scholar
Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.
Google Scholar
Wysocka M., 2003, Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych, Katowice.
Google Scholar
Zarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.
Google Scholar
Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

