Środowiskowe i społeczne aspekty zarządzania relacjami z dostawcą
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.331.07Słowa kluczowe:
środowisko, zarządzanie relacjami z dostawcą, zarządzanie zakupami, zielony łańcuch dostaw, zrównoważony rozwójAbstrakt
W związku z dynamiczną popularyzacją w ostatnich latach znaczenia zrównoważonego rozwoju pojawiło się wiele idei związanych z praktycznym zastosowaniem koncepcji środowiskowych i społecznych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wiele z nich uwzględnia problematykę zarządzania łańcuchem dostaw, który jest również bardzo rozwojowy. Jednym z głównych obszarów zarządzania łańcuchem dostaw jest zarządzanie relacjami z dostawcami. Celem artykułu jest przedstawienie środowiskowych i społecznych aspektów zarządzania relacjami z dostawcami przy uwzględnieniu indywidualnego podejścia poszczególnych badaczy do tej kwestii oraz agregacja zebranych informacji. Jako narzędzie naukowe wykorzystano analizę literatury.
Pobrania
Bibliografia
Akhavan R.M., Beckmann M. (2017), A configuration of sustainable sourcing and supply management strategies, “Journal of Purchasing & Supply Management”, vol. 23, pp. 137–151, http://dx.doi.org/10.1016/j.pursup.
Google Scholar
Adrien‑Kirby A.J., Hoejmose S.U. (2012), Socially and environmentally responsible procurement: A literature review and future research agenda of a managerial issue in the 21st century, “Journal of Purchasing & Supply Management”, vol. 18, pp. 232–242, http://dx.doi.org/10.1016/j.pursup.
Google Scholar
Barnes D., Wu Ch. (2016), An integrated model for green partner selection and supply chain construction, “Journal of Cleaner Production”, vol. 112, pp. 2114–2132, http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.
Google Scholar
Dooley K.J., Ellram L.M., Tate W.L. (2012), Environmental purchasing and supplier management (EPSM): theory and practice, “Journal of Purchasing and Supply Management”, vol. 18, pp. 173–188, http://dx.doi.org/10.1016/j.pursup.
Google Scholar
Elkington J. (1997), Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business, Capstone, Oxford.
Google Scholar
Gupta S., Palsule‑Desai O.D. (2011), Sustainable supply chain management: review and research opportunities, “IIMB Management Review”, vol. 23, pp. 234–245, http://dx.doi.org/10.1016/j.iimb.
Google Scholar
Hassini E., Searcy C., Surti Ch. (2012), A literature review and a case study of sustainable supply chains with a focus on metrics, “Int. J. Production Economics”, vol. 140, pp. 69–82, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.
Google Scholar
Kasturiratne D., Liu S., Moizer J. (2012), A hub‑and‑spoke model for multi‑dimensional integration of green marketing and sustainable chain management, “Industrial Marketing Management”, vol. 41, pp. 581–588, http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.
Google Scholar
Kumar D., Rahman Z. (2016), Buyer supplier relationship and supply chain sustainability: empirical study of Indian automobile industry, “Journal of Cleaner Production”, vol. 131, pp. 836–848, http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.
Google Scholar
Lasch R., Winter S. (2016), Environmental and social criteria in supplier evaluation – lessons from the fashion and apparel industry, “Journal of Cleaner Production”, vol. 139, pp. 175–190, http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.
Google Scholar
Masoumik S.M. et al. (2015), A Strategic Approach to Develop Green Supply Chains, “Procedia CIRP 26”, p. 670–676, http://dx.doi.org/10.1016/j.procir.
Google Scholar
Müller M., Seuring S. (2008), From a literature review to a conceptual framework for sustainable supply chain management, “Journal of Cleaner Production”, vol. 16, pp. 1699–1710, http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.
Google Scholar
Seuring S. (2013), A review of modelling approaches for sustainable supply chain management, “Decision Support Systems”, vol. 54, p. 1513–1520, http://dx.doi.org/10.1016/j.dss.
Google Scholar
Sousa Jabbour A.B.L. de, Jabbour Ch.J.Ch. (2016), Green Human Resource Management and Green Supply Chain Management: linking two emerging agendas, “Journal of Cleaner Production”, vol. 112, pp. 1824–1833, http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.
Google Scholar
Urbaniak M. (2016), Rola społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w budowaniu relacji z dostawcami, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, vol. 149, pp. 237–247, http://dx.doi.org/10.15611/pn.
Google Scholar