Komunikacja mobilna w wymianie informacji o produktach – porównanie międzynarodowe

Autor

  • Małgorzata Bartosik-Purgat Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.334.07

Słowa kluczowe:

komunikacja mobilna, teoria komunikacji internetowej, serwisy społecznościowe

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest identyfikacja stopnia wykorzystania serwisów społecznościowych w komunikacji związanej z gromadzeniem informacji o produktach przy zastosowaniu urządzeń mobilnych (komunikacja mobilna). Problem badawczy został przedstawiony w świetle teorii komunikacji internetowej. W realizacji celu głównego dokonano próby odpowiedzi na dwa pytania badawcze: po pierwsze, czy istnieje związek między rodzajami produktów a częstotliwością gromadzenia i przekazywania informacji o produktach za pośrednictwem serwisów społecznościowych, po drugie, jaką rolę w tej komunikacji odgrywają urządzenia mobilne. Studia literaturowe zostały uzupełnione badaniami empirycznymi, które przeprowadzono w czterech krajach – Chinach, Polsce, Stanach Zjednoczonych oraz Turcji. W badaniach empirycznych wykorzystano dwie metody badawcze: PAPI (Paper and Pen Personal Interview) i CAWI (Computer Assisted Web Interview). Badania empiryczne pokazały duże wykorzystanie urządzeń mobilnych (tj. smartfonów oraz tabletów) w komunikacji (gromadzeniu i poszukiwaniu informacji o produktach) za pośrednictwem serwisów społecznościowych, szczególnie w odniesieniu do takich produktów jak urządzenia elektroniczne, a także odzież i obuwie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Andersen L.P., Tufte B., Rasmussen J., Chan K. (2007), Tweens and new media in Denmark and Hong Kong, “Journal of Consumer Marketing”, vol. 24, issue 6, pp. 340–350.
Google Scholar

Banerjee S., Dholakia R.R. (2012), Location‑based mobile advertisements and gender targeting, “Journal of Research in Interactive Marketing”, vol. 6, issue 3, pp. 198–214.
Google Scholar

Boateng R. (2011), Mobile phones and micro‑trading activities – conceptualizing the link, info, “Journal for Policy, Regulation and Strategy”, vol. 13, issue 5, pp. 48–62.
Google Scholar

Borrero J.D., Yousafzai S.Y., Javed U., Page K.L. (2014), Perceived value of social networking sites (SNS) in students’ expressive participation in social movements, “Journal of Research in Interactive Marketing”, vol. 8, issue 1, pp. 56–78.
Google Scholar

Carayannis E.G., Clark S.C., Valvi D.E. (2012), Smartphone affordance: achieving better business through innovation, “Journal of the Knowledge Economy”, vol. 22, no. 6, pp. 1–11.
Google Scholar

Davies J., Musango J.K., Brent A.C. (2016), A systems approach to understanding the effect of Facebook use on the quality of interpersonal communication, “Technology in Society”, no. 44, pp. 55–65.
Google Scholar

Erkan I., Evans Ch. (2016), The influence of eWOM in social media on consumers’ purchase intentions: An extended approach to information adoption, “Computers in Human Behavior”, no. 61, pp. 47–55.
Google Scholar

Fong J., Burton S. (2008), A cross cultural comparison of electronic word‑of‑mouth and country‑of‑origin effects, “Journal of Business Research”, no. 61, pp. 233–242.
Google Scholar

Geissinger A., Laurell Ch. (2016), User engagement in social media – an explorative study of Swedish fashion brands, “Journal of Fashion Marketing and Management”, vol. 20, issue 2, pp. 177–190.
Google Scholar

Habibi M.R., Laroche M., Richard M.O. (2016), Testing an extended model of consumer behavior in the context of social media‑based brand communities, “Computers in Human Behavior”, no. 62, pp. 292–302.
Google Scholar

Hansen T., Jensen J.M. (2009), Shopping orientation and online clothing purchases: the role of gender and purchase situation, “European Journal of Management”, vol. 43, no. 9/10, pp. 1154–1170.
Google Scholar

Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. (2010), Cultures and Organizations: Software of the Mind, McGraw‑Hill, New York.
Google Scholar

Hsu M.H., Tien S.W., Lin H.Ch., Chang Ch.M. (2015), Understanding the roles of cultural differences and socio‑economic status in social media continuance intention, “Information Technology & People”, vol. 28, no. 1, pp. 224–241.
Google Scholar

Kaplan A.M., Haenlein M. (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, “Business Horizons”, vol. 53, pp. 59–68.
Google Scholar

Kaplan A.M., Haenlein M. (2011), Two hearts in three‑quarter time: How to waltz the social media/viral marketing dance, “Business Horizons”, vol. 54, pp. 253–263.
Google Scholar

Kemp S. (2016), Digital in 2016 report: We Are Social’s, 27 January 2016, http://wearesocial.com/uk/special‑reports/digital‑in–2016 [accessed: 3.12.2016].
Google Scholar

Kim S., Baek T.H., Kim Y.K., Yoo K. (2016), Factors affecting stickiness and word of mouth in mobile applications, “Journal of Research in Interactive Marketing”, vol. 10, issue 3, pp. 177–192.
Google Scholar

Lin K.Y., Lu H.P. (2015), Predicting mobile social network acceptance based on mobile value and social influence, “Internet Research”, vol. 25, issue 1, pp. 107–130.
Google Scholar

Nwagwu W.E., Famiyesin B. (2016), Acceptance of mobile advertising by consumers in public service institutions in Lagos, Nigeria, “The Electronic Library”, vol. 34, issue 2, pp. 265–288.
Google Scholar

Okazaki S., Mendez F. (2013), Perceived ubiquity in mobile services, “Journal of Interactive Marketing”, vol. 27, no. 2, pp. 98–111.
Google Scholar

Persaud A., Azhar I. (2012), Innovative mobile marketing via smartphones: are consumers ready?, “Marketing Intelligence and Planning”, vol. 30, no. 4, pp. 3–36.
Google Scholar

Ray D. (2014), Overcoming cross‑cultural barriers to knowledge management using social media, “Journal of Enterprise Information Management”, vol. 27, no. 1, pp. 45–55.
Google Scholar

Ryan T., Xenos S. (2011), Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage, “Computers in Human Behavior”, vol. 27, no. 5, pp. 1658–1664.
Google Scholar

Shephard A., Pookulangara S., Kinley T.R., Josiam B.M. (2016), Media influence, fashion, and shopping: a gender perspective, “Journal of Fashion Marketing and Management”, vol. 20, issue 1, pp. 4–18.
Google Scholar

Skokan I. (2016), Jak zmierzyć ruch z urządzeń mobilnych, “Nowy Marketing”, 30.08.2016, http://nowymarketing.pl/a/10684,jak‑zmierzyc‑ruch‑z‑urzadzen‑mobilnych?h=112524 [accessed: 23.01.2017].
Google Scholar

Smith P.R., Zook Z. (2011), Marketing Communications: Integrating Offline and Online with Social Media, Kogan Page Publ., London.
Google Scholar

Statista.com (2012), Most popular categories purchased on Pinterest in March 2012, http://www.statista.com/statistics/251053/most‑popular‑categories‑purchased‑on‑pinterest [accessed: 20.01.2017].
Google Scholar

Suki N.M. (2013), Students’ dependence on smart phones, “Campus‑Wide Information Systems”, vol. 30, issue 2, pp. 124–134.
Google Scholar

Tan E.M.Y., Goh D.H.L. (2015), Presenting social media information on mobile devices using multiple contexts, “Aslib Journal of Information Management”, vol. 67, issue 2, pp. 18–202.
Google Scholar

Tojib D., Tsarenko Y. (2012), Post‑adoption modelling of advanced mobile service use, “Journal of Business Research”, vol. 62, no. 7, pp. 922–928.
Google Scholar

Tsai W.H., Men L.R. (2012), Cultural values reflected in corporate pages on popular social network sites in China and the United States, “Journal of Research in Interactive Marketing”, vol. 6, issue 1, pp. 42–58.
Google Scholar

Wallace E., Buil E., De Chernatony L. (2014), Consumer engagement with self‑expressive brands: brand love and WOM outcomes, “Journal of Product & Brand Management”, vol. 23, no. 1, pp. 33–42.
Google Scholar

Walther J.B. (1996), Computer‑Mediated Communication. Impersonal, Interpersonal, and Hyperpersonal Interaction, “Communication Research”, vol. 23, no. 1, pp. 3–43.
Google Scholar

Wong S.H.R. (2011), Which platform do our users prefer: website or mobile app?, “Journal of Reference Services Review”, vol. 40, no. 1, pp. 103–115.
Google Scholar

Opublikowane

2018-02-28

Jak cytować

Bartosik-Purgat, M. (2018). Komunikacja mobilna w wymianie informacji o produktach – porównanie międzynarodowe. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(334), [97]–113. https://doi.org/10.18778/0208-6018.334.07

Numer

Dział

Artykuł