Starsi konsumenci na rynku dóbr i usług turystycznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.291.13Słowa kluczowe:
starsi konsumenci, zachowania konsumpcyjne, produkty i usługi turystyczne, rynek turystycznyAbstrakt
Celem niniejszego opracowania jest analiza wpływu procesów demograficznych na kierunek i tempo zmian w funkcjonowaniu rynku dóbr i usług turystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu starzenia się konsumentów.
Najistotniejsze zależności omówione zostały w dwóch wymiarach. Sektor turystyki podlega stałym przekształceniom w kierunku rozwoju, wprowadzania nowych produktów oraz potęgowania konkurencji na poziomie lokalnym i międzynarodowym. Stanowi to istotne wyzwanie dla całego sektora, jak i działających na nim podmiotów. Z kolei zmieniające się zachowania konsumpcyjne starzejących się społeczeństw, w połączeniu z rosnącym znaczeniem osób starszych jako nabywcom produktów i usług turystycznych, dodatkowo wpływają na konieczność prowadzenia intensywnych procesów dostosowawczych omawianego rynku. Przeprowadzone badania literatury przedmiotu oraz analiza danych statystycznych potwierdziły rosnącą rolę starszych konsumentów na rynku turystycznym. Cechami charakterystycznymi są tu przede wszystkim: rosnąca siła nabywcza, jak i większa świadomość własnych potrzeb konsumpcyjnych. Są to elementy istotnie wpływające na funkcjonowanie rynku turystycznego, głównie w zakresie tworzenia nowych produktów i dostosowania asortymentu usług do zmian, zachodzących po stronie popytowej rynku turystycznego.
Artykuł ma stanowić przyczynek do dalszych rozważań nad "wrażliwością" poszczególnych sektorów gospodarki w odniesieniu do zachodzących procesów demograficznych i zmieniających się zachowań konsumpcyjnych starzejących się społeczeństw.
Pobrania
Bibliografia
Abdallat M. M.A, El-Sayed El-Emam H., 2011, Consumer Behavior Models in Tourism, artykuł dostępny na stronie internetowej http://tands-journal-publications.com/?s=Abdallat w dniu 10.03.2012
Google Scholar
Eurostat, 2011, dane dostępne na stronie http://epp.eurostat.ec.europa.eu w dniu 14.03.2012
Google Scholar
Jönsson C., Devonish D., 2008, Does Nationality, Gender, and Age Affect Travel Motivation? A Case of Visitors to the Caribbean Island of Barbados, "Journal of Travel & Tourism Marketing", Vol. 25(3-4) 2008, 398-408
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10548400802508499
Keller P., 2004, Conclusions of the Conference on Innovation and Growth in Tourism, referat prezentowany na konferencji "Innovation and Growth in Tourism", 18-19.09.2003, Lugano referat dostępny na stronie internetowej: Innovation and Growth in Tourism, http://www.oecd.org/dataoecd/55/48/34267885.pdf
Google Scholar
Nimrod G., Rotem A., 2010, Between Relaxation and Excitement: Activities and Benefits Gained in Retirees' Tourism, "International Journal of Tourism Research", 12 (2010), 65-78
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.739
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), 2006, Innovation and Growth in Tourism, OECD Publishing, Paryż, 148 s.
Google Scholar
Patterson I., 2007, Changing Technological Trends in the Travel Behaviour of Older Tourists, [w:] Pease W., Rowe M., Cooper M., Information and Communication Technologies in Support of the Tourism Industry, IGI Publishing, Hershey, 394 s.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-59904-159-9.ch014
Sagan A., 2011, Modele zachowań konsumenta, CEM - Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej, artykuł dostępny na stronie internetowej http://www.cem.pl/?a=pages&id=42 w dniu 15.03.2012
Google Scholar
Sangpikul A., 2008, Travel Motivations of Japanese Senior Travelers to Thailand, "International Journal of Tourism Research", 10 (2008), 81-94
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.643
Śniadek J., 2007, Konsumpcja turystyczna polskich seniorów na tle globalnych tendencji w turystyce, "Gerontologia Polska", tom 15, nr 1-2, 21-30
Google Scholar
UNWTO (World Tourism Organization), ETC (European Travel Commission), 2011, Handbook on Tourism Product Development, Centro Espanol de Derechos Reprograficos, Madryt, 153 s.
Google Scholar





