Kluczowe kompetencje pracowników w dobie transformacji cyfrowej na przykładzie województwa podkarpackiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.367.04

Słowa kluczowe:

kompetencje pracownika, kompetencje deficytowe, kluczowe kompetencje, cyfryzacja, województwo podkarpackie

Abstrakt

Cyfryzacja przedsiębiorstw jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian, jakie zachodzą w obecnych czasach. Z jednej strony otwiera ona nowe możliwości w tworzeniu modeli biznesowych, które mogą przełożyć się na wzrost konkurencyjności poszczególnych firm, jednak z drugiej strony niesie ze sobą pewne wyzwania, na przykład w postaci pojawiających się trudności w procesie poszukiwania pracowników o odpowiednich kompetencjach. Celem artykułu jest identyfikacja kluczowych kompetencji pracowników w dobie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw na przykładzie województwa podkarpackiego. W publikacji zastosowano triangulację metod badawczych na podstawie krytycznej analizy piśmiennictwa, badań jakościowych oraz ilościowych. Przeprowadzona analiza pokazuje, że do najważniejszych kluczowych kompetencji należą m.in. kreatywność oraz umiejętności komunikacji.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bombiak E. (2014), Kompetencje pracownicze – istota, pomiar i sprawozdawczość, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo Humanistycznego w Siedlcach”, nr 103, s. 173–191.
Google Scholar

Bughin J., Hazan E., Lund S., Dahlström P., Wiesinger A., Subramaniam A. (2018), Skill Shift: Automation and the Future of the Workforce, McKinsey Global Institute, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/public%20and%20social%20sector/our%20insights/skill%20shift%20automation%20and%20the%20future%20of%20the%20workforce/mgi-skill-shift-automation-and-future-of-the-workforce-may-2018.pdf [dostęp: 5.05.2023].
Google Scholar

Centrum Polityk Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Cyfryzacja i rynek pracy, Kraków 2021.
Google Scholar

Cyberpolicy NASK (2023), Polska w DESI 2022, https://cyberpolicy.nask.pl/desi-2022-wyniki-polski-w-indeksie-gospodarki-cyfrowej-i-spoleczenstwa-cyfrowego/ [dostęp: 3.05.2023].
Google Scholar

Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.) (2016), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa. Szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2022), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2022-roku,2,12.html [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar

Komisja Europejska (2022), Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) 2022, https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/library/digital-economy-and-society-index-desi-2022 [dostęp: 1.08.2024].
Google Scholar

Łobejko S., Nowicka K., Szpringer W. (2018), Biznes cyfrowy. Technologie. Modele. Regulacje, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

McKinsey & Company (2016), Cyfrowa Polska. Szansa na technologiczny skok do globalnej pierwszej ligi gospodarczej, Forbes Polska, Warszawa.
Google Scholar

Miśków D. (2022), Poziom cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce, [w:] M. Gasz, A. Politaj (red.), Ekonomia. Wybrane problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 102–111, http://fbc.pionier.net.pl/id/oai:dbc.wroc.pl:118066 [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar

Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Radomska E. (2019), Rozwój gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w aspekcie dynamicznych zmian w otoczeniu zewnętrznym na przykładzie Wielkiej Brytanii, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 1(64), s. 113–138, http://doi.org/10.26399/meip.1(64).2019.05/e.radomska
Google Scholar

Rojek M. (2016), Czym jest cyfryzacja?, https://ceo.com.pl/marcin-rojek-czym-jest-cyfryzacja-79635 [dostęp: 4.05.2023].
Google Scholar

Sidor Rządkowska M., Sienkiewicz Ł. (2023), Cyfrowy HR. Organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Wiśniewska S. (2021), Kompetencje pracowników – wyzwania przyszłości, [w:] M. Tyrańska (red.), Wybrane kompetencje zarządzania kompetencjami pracowników w organizacji, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 15–33.
Google Scholar

World Economic Forum (2020), The Future of Jobs. Report 2020, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf [dostęp: 2.05.2023].
Google Scholar

Woźniak J. (2011), O pojęciu kompetencji jako podstawie modelu kompetencyjnego, czyli cztery znaczenia terminu „kompetencje” w naukach o zarządzaniu, [w:] T. Leczykiewicz, A. Springer (red.), Kompetencje pracownika a funkcjonowanie współczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, nr 34, s. 11–21.
Google Scholar

Wziątek Staśko A. (2019), Era cyfryzacji – implikacje dla zarządzania kapitałem ludzkim, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XX, z. 6, cz. III, s. 239–251.
Google Scholar

Opublikowane

2024-09-18

Jak cytować

Buś, D. (2024). Kluczowe kompetencje pracowników w dobie transformacji cyfrowej na przykładzie województwa podkarpackiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(367), 62–82. https://doi.org/10.18778/0208-6018.367.04

Numer

Dział

Artykuł