Autokorelacja przestrzenna dostępności transportowej w regionach wybranych krajów Unii Europejskiej
DOI:
https://doi.org/10.1515/cer-2016-0036Słowa kluczowe:
autokorelacja przestrzenna, dostępność transportowa, statystyka Morana IAbstrakt
W związku z istotnymi różnicami społeczno-gospodarczymi pomiędzy regionami, poziom rozwoju transportu jest niejednolity. Według prawa Toblera (1970 r.) wskazać można, iż wszystkie obiekty są ze sobą powiązane, jednak obiekty bliższe są bardziej uzależnione od siebie niż obiekty położone dalej. Wówczas zidentyfikować można występowanie autokorelacji przestrzennej. Na przykładzie regionów europejskich można przykładowo ocenić, czy regiony przygraniczne, leżące na obszarach różnych krajów, wykazują względem siebie podobieństwo.
Głównym celem niniejszego artykułu jest ocena oraz analiza występowania autokorelacji przestrzennej w ramach dostępności transportowej. Hipoteza ogólna brzmi następująco: pomiędzy regionami europejskimi występuje dodatnia autokorelacja przestrzenna w ramach problematyki dostępności transportowej. Podmiotami badania są wybrane regiony europejskie na poziomie NUTS 2. Do oceny występowania autokorelacji przestrzennej wykorzystano statystki klasyczne Morana.
Pobrania
Bibliografia
Black J., Conroy M. (1977), Accessibility Measures and the Social Evaluation of Urban Structure, ʻEnvironment and Planningʼ, A 9.
Google Scholar
Cocdeco-Melhorado A., Reggiani A., Gutierrez J. (2014), Accessibility and Spatial Interaction, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton.
Google Scholar
Dalvi M.Q., Martin K.M. (1976), The measurement of accessibility: some preliminary results, Transportation, 5.
Google Scholar
Geurs K.T., van Wee B. (2004), Accessibility evaluation of land-use and transport strategies: review and research directions, ʻJournal of Transport Geographyʼ, 12.
Google Scholar
Geurs K.T., Krizek K., Reggiani A. (2012), Accessibility analysis and transport planning. Challenges for Europe and North America (Nectar Series on Transportation and Communications Network Research). Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing Ltd.
Google Scholar
Guzik R. (2003), Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
Google Scholar
Hansen W. (1959), How Accessibility Shapes Land-use, ʻJournal of the American Institute of Plannersʼ, 25 (2).
Google Scholar
Ingram D.R. (1971), The concept of accessibility: a search for an operational form, ʻRegional Studiesʼ, 5.
Google Scholar
Kopczewska K. (2011), Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Koźlak A. (2012), Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce, Published by Uniwersytet Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Longman Dictionary of Contemporary English (2014), Longman.
Google Scholar
Rosik P. (2012), Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Instytut Gospodarki i Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa.
Google Scholar
Rosik P., Szuster M. (2008), Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Google Scholar
Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (2010), Transport, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Spiekermann K., Neubauer J. (2002), Accessibility and Peripherality: Concepts, Models and Indicator, Nordregio.
Google Scholar
Suchecki B. (2010), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Suchecka J. (2014), Statystyka przestrzenna. Metody analizy struktur przestrzennych, C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Vickerman R.W. (1974), Accessibility, Attraction and Potential: a Review of Some Concepts and Their Use in Determining Mobility, ʻEnvironment and Planningʼ, A 6.
Google Scholar
Załoga E. (2013), Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.