Current Theoretical, Methodological, and Thematic Approaches in Childhood and Youth Studies in Qualitative Perspective

Authors

  • Paulina Bunio-Mroczek Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01

Keywords:

children, childhood, sociology, qualitative research

Abstract

The last decades witnessed the beginnings of interdisciplinary studies on children and childhood and new children and childhood sociology. They were started out of a belief that the until-then definitions of “child” and “childhood” in scientific disciplines, such as sociology, psychology, anthropology, history, geography, law, economy, and others, were too narrow. New children and childhood studies opened new geographical, cultural, and thematic areas of research. New studies on children and childhood are based on presumptions that childhood is a social construct and that children are important social actors. Interpretative sociology and symbolic interactionism are important theoretical frames for new children and childhood studies. Development of new sociology of children and childhood is reflected in research networks and committees being set up in sociological associations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulina Bunio-Mroczek, Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej

Pracuje jako adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Jest magistrem stosunków międzynarodowych i doktorem socjologii. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki biedy, wykluczenia społecznego, pracy socjalnej, płci kulturowej, procesów miejskiej odnowy i nierówności społecznych w miastach poprzemysłowych.

References

Kehily Mary Jane (2009) Understanding childhood. An introduction to some key themes and issues [w:] Mary Jane Kehily, ed., Introduction to childhood studies. New York: Open University Press, s. 1–16.
Google Scholar

Kolankiewicz Maria (2005) Dzieci cudzoziemskie bez opieki w Polsce. „Dziecko Krzywdzone. Teorie, badania, praktyka”, t. 4, nr 3, s. 69-92.
Google Scholar

Moran-Ellis Jo (2010) Reflections on the Sociology of Childhood in the UK. „Current Sociology”, vol. 58, no. 2, s. 186–205.
Google Scholar

Ornacka Katarzyna (2013) Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pine Barbara A., Drachman Diane (2005) Effective Child Welfare Practice with Immigrant and Refugee Children and Their Families. „Child Welfare”, vol. 84, no. 5, s. 537–562.
Google Scholar

Walker Marion i in. (2012) ‘It came up to here’: learning from children’s flood narratives. „Children’s Geographies”, vol. 10, no. 2 ”Children as Knowledge Producers”, s. 135–150.
Google Scholar

Woodheart Martin (2009) Children studies. Past, present, future [w:] Mary Jane Kehily, ed., Introduction to childhood studies. New York: Open University Press, s. 17–34.
Google Scholar

Published

2017-12-28

How to Cite

Bunio-Mroczek, P. (2017). Current Theoretical, Methodological, and Thematic Approaches in Childhood and Youth Studies in Qualitative Perspective. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(4), 8–13. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01