Commentary on the project of the curriculum of basic philosophical education in secondary schools

Authors

  • Wiktor Figiel V Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
  • Katarzyna Kuczyńska Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
  • Wojciech Ostrowski Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii
  • Aldona Pobojewska Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii
  • Sebastian Wachowiak Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu, Mała Uczelnia we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.07

Keywords:

philosophy at school, core curriculum, secondary education in Poland

Abstract

The text is a critical commentary on the project of the curriculum of philosophical education in secondary schools. The authors – an interdisciplinary team of school and academic teachers – analyse the goals of the project and the programmed content of teaching. The conclusion of these analyses is that the new curriculum – overloaded with encyclopedic knowledge and based on inconsistent methodology of teaching – is maladjusted to the goals of introducing philosophy as a new subject in secondary schools.

Author Biographies

Wiktor Figiel, V Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu

Wiktor Figiel – nauczyciel przedmiotów filozoficznych w gimnazjum oraz liceum. Współpracuje przy filozoficznych inicjatywach edukacyjnych dla młodzieży (Anima(cje) Filozofii przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego: Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie). Trener programu Destination Imagination, opiekun gimnazjalnych i licealnych drużyn debatanckich.

Katarzyna Kuczyńska, Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Katarzyna Kuczyńska – konsultant we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, nauczycielka etyki i filozofii pracująca na wszystkich poziomach edukacyjnych. Pomysłodawczyni i inicjatorka różnorodnych przedsięwzięć z zakresu edukacji filozoficznej (np. Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie, Kącik Sokratesa). Autorka pracy doktorskiej z filozofii edukacji, swoje działania teoretyczne określa mianem budowania filozofii sytuacji dydaktycznej.

Wojciech Ostrowski, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii

Wojciech Ostrowski – doktor filozofii, kierownik Pracowni Dydaktyki Filozofii IF Uniwersytetu Wrocławskiego, współtwórca projektu Anima(cje) Filozofii oraz innych przedsięwzięć edukacyjnych, autor prac i programów dotyczących nauczania filozofii.

Aldona Pobojewska, Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii

Aldona Pobojewska – profesor doktor habilitowana filozofii, zatrudniona w Katedrze Etyki Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka licznych tekstów z zakresu epistemologii i filozofii edukacji, publikowanych w naukowych czasopismach polskich i niemieckich. Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Rzeczoznawczyni MEN ds. szkolnych podręczników filozofii i etyki. Prezes Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis”. Prowadzi zajęcia z dydaktyki filozofii dla studentów i nauczycieli.

Sebastian Wachowiak, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu, Mała Uczelnia we Wrocławiu

Sebastian Wachowiak – filozof i pedagog; nauczyciel etyki oraz filozofii w publicznej szkole podstawowej oraz niepublicznej wrocławskiej Małej Uczelni; zaangażowany w promowanie i rozwijanie edukacji filozoficznej we Wrocławiu. Dbałość o przedmiotową kulturę dydaktyczną pielęgnuje poprzez udział w rozmaitych projektach na obrzeżach edukacji publicznej (Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie).

Published

2018-06-30

How to Cite

Figiel, W., Kuczyńska, K., Ostrowski, W., Pobojewska, A., & Wachowiak, S. (2018). Commentary on the project of the curriculum of basic philosophical education in secondary schools. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (31), 103–108. https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.07