Problems of dyslexia or specific reading difficulties – reflections based on book series written by Anna Radwańska

Authors

  • Małgorzata Rocławska‑Daniluk Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Katedra Logopedii, ul. Bażyńskiego 8, 80-309 Gdańsk https://orcid.org/0000-0002-7060-2934

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.13

Keywords:

dyslexia, reading and writing disorders, pedagogical therapy, glottodidactics

Abstract

The aim of the article is a review of selected literature on dyslexia published in Poland described from the historical perspective. The integral part of the review is devoted to the series Jak pomóc dziecku z dysleksją written by A. Radwańska and published by Difin in 2017–2019. This study has identified two scientific perspectives nowadays developed in Poland connected with reading and writing difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bogdanowicz M., 2009, Fakty, mity i kontrowersje wokół diagnozy dysleksji, [w:] G. Krasowicz‑Kupis (red.), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 16–39.
Google Scholar

Bogdanowicz M. (red.), 2005, Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Google Scholar

Bogdanowicz M. (red.), 2016, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk: Harmonia Universalis.
Google Scholar

Davis R. D., Braun E. M., 2001, Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S‑ka.
Google Scholar

Drath A., 1959, Dysleksja, „Szkoła Specjalna”, nr 4–5, s. 194–201.
Google Scholar

Drath A., 1986, Jak postępować z dzieckiem nerwicowym, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Google Scholar

Harmacińska‑Kowalewska M., 2018, Pamięć dziecka a syntetyzowanie wyrazów z fonemów na etapie przygotowania do nauki czytania i pisania, niepublikowana rozprawa doktorska, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, promotor: M. Rocławska‑Daniluk.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24131/3724.180402

Linksman R., 2005, W jaki sposób szybko się uczyć, Warszawa: Świat Książki.
Google Scholar

Radwańska A., 2017, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Radwańska A., 2019a, Jak pomóc dziecku z dysleksją: ćwiczenia dla uczniów klas 4–6. Część 2, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Radwańska A., 2019b, Jak pomóc dziecku z dysleksją: poradnik dla rodziców i nauczycieli: ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7–8 klas szkoły podstawowej. Część 3, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Robertson J., 2001, Dyslexia and Reading. A Neuropsychological Approach, London–Philadelphia: Whurr Publishers.
Google Scholar

Rocławska‑Daniluk M., 2007, Rozwój sprawności syntetyzowania wyrazów z fonemów w grupie dzieci 6‑letnich, Gdańsk: Glottispol.
Google Scholar

Rocławska‑Daniluk M., 2018, Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno‑wyrównawczych, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Rocławski B., 2005, Badanie tempa i techniki czytania, Gdańsk: Glottispol.
Google Scholar

Sovak M., 1978, Logopedie, Praha: Státni pedagogické nakladatelství.
Google Scholar

Spionek H., 1963, Rozwój i wychowanie małego dziecka, Warszawa: Nasza Księgarnia.
Google Scholar

Spionek H., 1965, Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Uzdańska R., 1937, Trudności w nauce czytania i pisania, http://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=12405 (dostęp: 20.07.2019).
Google Scholar

Walsh K., Darby D., 2008, Neuropsychologia kliniczna Walsha, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Zakrzewska B., 1999, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
Google Scholar

Published

2019-12-30

How to Cite

Rocławska‑Daniluk, M. (2019). Problems of dyslexia or specific reading difficulties – reflections based on book series written by Anna Radwańska. Logopaedica Lodziensia, (3), 177–186. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.13

Issue

Section

Other