This is an outdated version published on 2023-11-29. Read the most recent version.

Ways of depicting speech deficits in the cinematic space: selected examples

Authors

  • Izabela Ejsmunt-Wieczorek University of Lodz, the Faculty of Philology, the Institute of Polish Philology and Logopaedics, the Department of Polish Dialectology and Logopaedics image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-1802-0005

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.03

Keywords:

speech disfluency, speech of people with hearing loss, communication in cerebral palsy, speech disorders, feature film

Abstract

The article discusses an important social aspect concerning speech disorders, also in people with disabilities, and the methods of their presentation in the film space. The main aim of the article is the way of presenting dysfunctions in the field of communication in a cinematic work. Other tasks of the article include attempts to answer the following questions: “does the environment influence the development of communication skills of people with disabilities?”, “how does the film show the relationships of people with speech disorders and disabilities in contacts with loved ones?”, and to “what extent is the film image consistent with the scientific description of a given disorder?”. The analytical chapters in the article are devoted to three disorders and selected feature films in which the actors present the language and communication skills of film characters struggling with speech disfluency, hearing dysfunction and cerebral palsy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chce się żyć, 2013, directed by M. Pieprzyca.
Google Scholar

The King’s Speech, 2010, directed by T. Hooper.
Google Scholar

Mój Nikifor, 2004, directed by K. Krauze.
Google Scholar

Bielak A., 2012, Wędrówka wspomnień. Rozmowa z Benhem Zeitlinem, “Dwutygodnik”, No. 94 https://www.dwutygodnik.com/artykul/4007‑wedrowka‑wspomnien.html (accessed: 15.06.2022).
Google Scholar

Dictionary.com (n.d.), logophobia, https://www.dictionary.com/browse/logophobia (accessed: 15.06.2022).
Google Scholar

Ejsmunt‑Wieczorek I., 2022, Zachowania językowe i komunikacyjne osób ze spektrum autyzmu w wybranych filmach fabularnych, “Logopedica Lodziensia”, No. 6, pp. 37–49.
Google Scholar

Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Grabias S., 2012, Logopedia: teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1988, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Kita M., 2022, Opisać Verbum w dziele filmowym. Refleksje nad książką Bogusława Skowronka Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, “Forum Lingwistyczne”, No. 9, pp. 1–7.
Google Scholar

Krakowiak K., 2006, Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Google Scholar

Łosiowski Z., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo (cz. 1): wybrane zagadnienia neurorozwojowe i zespoły neurologiczne, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Mazanek E, 2003, Mózgowe porażenie dziecięce: problemy psychologiczno‑pedagogiczne, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar

Michałowicz R., 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar

Milewski T., 1975, Językoznawstwo, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Muzyka‑Furtak E., 2011, Konstrukcje słowotwórcze a kategorie poznawcze dzieci niesłyszących, “Acta Universitatis Wratislaviensis”, Vol. 22, pp. 117–132.
Google Scholar

Płusajska‑Otto A., Myszka A., 2022, Rola filmów w kształtowaniu właściwych postaw wobec jąkania się. Refleksje z polskich projekcji filmu When I stutter, “Forum Lingwistyczne”, No. 10, pp. 1–28.
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy. Dwa studia, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar

Pruszewicz A., 1992, Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Szamburski K., 2011, Diagnoza niepłynności mówienia, [in:] E. Czaplewska, S. Milewski (eds.), Diagnoza logopedyczna, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 367–414.
Google Scholar

Woźniak T., 2015, Diagnoza i terapia osób z zaawansowanym jąkaniem, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, pp. 798–835.
Google Scholar

Downloads

Published

2023-11-29

Versions

How to Cite

Ejsmunt-Wieczorek, I. (2023). Ways of depicting speech deficits in the cinematic space: selected examples. Logopaedica Lodziensia, (7), pp. 13. https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.03