Sposoby przedstawiania deficytów mowy w przestrzeni filmowej – na wybranych przykładach

Autor

  • Izabela Ejsmunt-Wieczorek University of Lodz, the Faculty of Philology, the Institute of Polish Philology and Logopaedics, the Department of Polish Dialectology and Logopaedics image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-1802-0005

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.03

Słowa kluczowe:

niepłynność mowy, mowa osób z niedosłuchem, komunikacja przy mózgowym porażeniu dziecięcym, zaburzenia mowy, film fabularny

Abstrakt

W artykule poruszono ważny społecznie temat dotyczący zaburzeń mowy, także u osób z niepełnosprawnością, oraz metod ich prezentacji w przestrzeni filmowej. Podstawowym celem artykułu jest sposób przedstawienia dysfunkcji w zakresie komunikacji w dziele filmowym. Artykuł próbuje odpowiedzieć na pytania: „czy otoczenie wpływa na rozwój umiejętności komunikacyjnych osób z dysfunkcjami?”, „w jaki sposób dzieło filmowe pokazuje relacje osób z zaburzeniami mowy oraz z niepełnosprawnością w kontaktach z najbliższymi?” oraz „na ile obraz filmowy jest zgodny z opisem naukowym danego zaburzenia?”. Zawarte w artykule rozdziały analityczne poświęcone zostały trzem zaburzeniom oraz wybranym filmom fabularnym, w których aktorzy prezentują umiejętności językowe i komunikacyjne postaci filmowych zmagających się z niepłynnością mówienia, dysfunkcją słuchu oraz mózgowym porażeniem dziecięcym.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Chce się żyć, 2013, directed by M. Pieprzyca.
Google Scholar

The King’s Speech, 2010, directed by T. Hooper.
Google Scholar

Mój Nikifor, 2004, directed by K. Krauze.
Google Scholar

Bielak A., 2012, Wędrówka wspomnień. Rozmowa z Benhem Zeitlinem, “Dwutygodnik”, No. 94 https://www.dwutygodnik.com/artykul/4007‑wedrowka‑wspomnien.html (accessed: 15.06.2022).
Google Scholar

Dictionary.com (n.d.), logophobia, https://www.dictionary.com/browse/logophobia (accessed: 15.06.2022).
Google Scholar

Ejsmunt‑Wieczorek I., 2022, Zachowania językowe i komunikacyjne osób ze spektrum autyzmu w wybranych filmach fabularnych, “Logopedica Lodziensia”, No. 6, pp. 37–49.
Google Scholar

Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Grabias S., 2012, Logopedia: teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1988, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Kita M., 2022, Opisać Verbum w dziele filmowym. Refleksje nad książką Bogusława Skowronka Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, “Forum Lingwistyczne”, No. 9, pp. 1–7.
Google Scholar

Krakowiak K., 2006, Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Google Scholar

Łosiowski Z., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo (cz. 1): wybrane zagadnienia neurorozwojowe i zespoły neurologiczne, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Mazanek E, 2003, Mózgowe porażenie dziecięce: problemy psychologiczno‑pedagogiczne, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Google Scholar

Michałowicz R., 2001, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar

Milewski T., 1975, Językoznawstwo, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Muzyka‑Furtak E., 2011, Konstrukcje słowotwórcze a kategorie poznawcze dzieci niesłyszących, “Acta Universitatis Wratislaviensis”, Vol. 22, pp. 117–132.
Google Scholar

Płusajska‑Otto A., Myszka A., 2022, Rola filmów w kształtowaniu właściwych postaw wobec jąkania się. Refleksje z polskich projekcji filmu When I stutter, “Forum Lingwistyczne”, No. 10, pp. 1–28.
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy. Dwa studia, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar

Pruszewicz A., 1992, Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Szamburski K., 2011, Diagnoza niepłynności mówienia, [in:] E. Czaplewska, S. Milewski (eds.), Diagnoza logopedyczna, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 367–414.
Google Scholar

Woźniak T., 2015, Diagnoza i terapia osób z zaawansowanym jąkaniem, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, pp. 798–835.
Google Scholar

Opublikowane

2023-11-29 — zaktualizowane 2023-12-01

Wersje

Jak cytować

Ejsmunt-Wieczorek, I. (2023). Sposoby przedstawiania deficytów mowy w przestrzeni filmowej – na wybranych przykładach. Logopaedica Lodziensia, (7), 35–47. https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.03 (Original work published 29 listopad 2023)