Strategie konwersacyjne w transmisjach meczów piłki nożnej kobiet i piłki nożnej mężczyzn
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.59.14Słowa kluczowe:
gramatyka komunikacyjna, komentarz sportowy, piłka nożna kobiet, piłka nożna mężczyzn, strategie konwersacyjne, transmisja telewizyjna meczuAbstrakt
Zawodowy sport, a szczególnie piłka nożna, jest tradycyjnie zdominowany przez mężczyzn, mimo iż od wielu lat czynione są starania o zwiększenie udziału kobiet zarówno czynnie uprawiających tę dyscyplinę sportu, jak i partycypujących w czynnościach towarzyszących, np. w komentowaniu wydarzeń sportowych. Przedmiotem badania jest specyfika komentowania w zakresie stosowanych strategii konwersacyjnych. Badanie, osadzone w metodologii gramatyki komunikacyjnej, ma na celu wskazanie działań komunikacyjnych właściwych dla strategii konwersacyjnych stosowanych przez duet komentujący w telewizyjnych transmisjach meczów piłki nożnej kobiet i mężczyzn. Materiał badawczy stanowią transmisje wybranych meczów rozegranych w 2021 r. pobrane z archiwum TVP Sport (sport.tvp.pl/retransmisje).
Pobrania
Bibliografia
Awdiejew A., 2007, Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., 2004, Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., 2006, Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem.
Google Scholar
Gowarzewski A., 2010, Polski Związek Piłki Nożnej 1919–2009, Katowice: Wydawnictwo GiA.
Google Scholar
Grochala B., 2012, Dwugłos dziennikarsko-ekspercki — wpływ czynników pragmatycznych na sposób konstruowania komentarza sportowego/relacji sportowej na żywo, „Język a Kultura”, t. 23: Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, A. Burzyńska-Kamieniecka (red.), s. 199–209.
Google Scholar
Grochala B., 2016, Telewizyjna transmisja sportowa w ujęciu genologii lingwistycznej na materiale transmisji meczów piłki nożnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-927-8
Jarosz B., 2015, O języku specjalistycznym w komentarzu sportowym (na przykładzie relacji z meczów siatkarskich), „Socjolingwistyka”, t. 29, s. 269–282.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.29.16
Jarosz B., 2018, Multimodalność relacji sportowej „na żywo” jako determinanta procesów nadawczo-odbiorczych. Analiza kontrastywna odmiany telewizyjnej i internetowej, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Multimodalność mediów elektronicznych, t. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 33–50.
Google Scholar
Kluczyńska U., 2011, Konstruowanie relacji między rodzajami w sporcie. Analiza telewizyjnych wiadomości sportowych, w: K. Slany, B. Kowalska, M. Ślusarczyk (red.), Kalejdoskop genderowy. W drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 383–400.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/b.2011.15.18
Kochmańska W., 2018, Relacja z zawodów w skokach narciarskich z perspektywy odbiorcy telewizji jako multimodalne studium przypadku, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Multimodalność mediów elektronicznych, t. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51–64.
Google Scholar
Organista N., Lenartowicz M., Gałaś J., 2017, Konsumpcja sportowa i zainteresowanie sportem kobiet, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Kultura Fizyczna”, t. 16 (2), s. 113–130.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.16926/kf.2017.16.17
Ostrowski A., 2003, Dziennikarstwo sportowe, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Google Scholar
Ostrowski A., 2007, Telewizyjna transmisja sportowa, czyli największy teatr świata, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji TWP.
Google Scholar
Szews P., Siekiera R., 2016, Zawód dziennikarz-komentator sportowy. Kulisy pracy i warsztatu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

