Conversational strategies in broadcasts of women’s and men’s football matches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.59.14

Keywords:

communicative grammar, sports commentary, women's football, men’s football, conversational strategies, broadcast of football match

Abstract

Professional sport, and football in particular, is traditionally dominated by men, but for several years efforts have been made to increase the participation of women in this area, both in terms of actively practicing this sport and participating in accompanying activities, e.g. commenting on sport events. The subject of the study is the specificity of commenting in terms of the conversational strategies used. The study, embedded in the methodology of communicative grammar, aims to identify communication activities appropriate for the conversational strategies used by the commentary duo in television broadcasts of women’s and men’s football matches. The research material consists of broadcasts of selected matches played in 2021, obtained from (sport.tvp. pl/retransmisje).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awdiejew A., 2007, Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., 2004, Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., 2006, Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem.
Google Scholar

Gowarzewski A., 2010, Polski Związek Piłki Nożnej 1919–2009, Katowice: Wydawnictwo GiA.
Google Scholar

Grochala B., 2012, Dwugłos dziennikarsko-ekspercki — wpływ czynników pragmatycznych na sposób konstruowania komentarza sportowego/relacji sportowej na żywo, „Język a Kultura”, t. 23: Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, A. Burzyńska-Kamieniecka (red.), s. 199–209.
Google Scholar

Grochala B., 2016, Telewizyjna transmisja sportowa w ujęciu genologii lingwistycznej na materiale transmisji meczów piłki nożnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-927-8

Jarosz B., 2015, O języku specjalistycznym w komentarzu sportowym (na przykładzie relacji z meczów siatkarskich), „Socjolingwistyka”, t. 29, s. 269–282.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.29.16

Jarosz B., 2018, Multimodalność relacji sportowej „na żywo” jako determinanta procesów nadawczo-odbiorczych. Analiza kontrastywna odmiany telewizyjnej i internetowej, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Multimodalność mediów elektronicznych, t. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 33–50.
Google Scholar

Kluczyńska U., 2011, Konstruowanie relacji między rodzajami w sporcie. Analiza telewizyjnych wiadomości sportowych, w: K. Slany, B. Kowalska, M. Ślusarczyk (red.), Kalejdoskop genderowy. W drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 383–400.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/b.2011.15.18

Kochmańska W., 2018, Relacja z zawodów w skokach narciarskich z perspektywy odbiorcy telewizji jako multimodalne studium przypadku, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Multimodalność mediów elektronicznych, t. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51–64.
Google Scholar

Organista N., Lenartowicz M., Gałaś J., 2017, Konsumpcja sportowa i zainteresowanie sportem kobiet, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Kultura Fizyczna”, t. 16 (2), s. 113–130.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.16926/kf.2017.16.17

Ostrowski A., 2003, Dziennikarstwo sportowe, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Google Scholar

Ostrowski A., 2007, Telewizyjna transmisja sportowa, czyli największy teatr świata, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji TWP.
Google Scholar

Szews P., Siekiera R., 2016, Zawód dziennikarz-komentator sportowy. Kulisy pracy i warsztatu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Published

28-11-2025

How to Cite

Filipczak-Białkowska, A. (2025). Conversational strategies in broadcasts of women’s and men’s football matches. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, (59), 217–233. https://doi.org/10.18778/0208-6077.59.14