New forms of reading promotion in the urban space

Authors

  • Magdalena Wójcik Uniwersytet Jagielloński, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.02

Keywords:

promotion of reading, urban space, ambient advertising

Abstract

The subject of the article are new methods of reading promotion that are carried outside of the library, in the urban space, but often by librarians or in cooperation with them. The aim is to make a systematic review of the new forms of promotion, such as: street art, flash mob, performance, field games and more. Special attention is paid to the concept of ambient advertising, citing examples of its use in the promotion of films and video games, and presenting the potential for its promotion of reading. The method of analysis and criticism of literature, as well as analysis of web pages, was made. Papers published in top librarian journals, in Polish and English, between 2010–2015, were taken into account. Supplementary analysis of the network resources was made considering the largest Polish and foreign public libraries websites and librarians blogs. As a result, new methods of reading promotion in public space were discussed and typology was created according to established criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belcer, Agnieszka. (2015). Promowanie czytelnictwa i bibliotek z pomysłem: przegląd wybranych akcji czytelniczych. Podkarpackie Studia Biblioteczne, 4. Pobrane 2 marca 2016, z: http://psb.ur.edu.pl/sites/default/files/pdf/promowanie_czytelnictwa_i_bibliotek_z_pomyslem.pdf
Google Scholar

Bibliotekarze z Gliwic wcielili się w bohaterów ulubionych książek. (2015). Pobrane 3 marca 2016, z: http://booklips.pl/newsy/bibliotekarze-z-gliwic-wcieli-sie-wbohaterow-ulubionych-ksiazek/
Google Scholar

Catch a Book. (2010). Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.publicartarchive.org/work/catch-book
Google Scholar

Czytelniczy flash mob – Sobotnie południe: czytanie czy pranie? (2015). Pobrane 1 marca 2016, z: http://www.wbpg.org.pl/aktualnosc/czytelniczy-flash-mobsobotnie-po%C5%82udnie-czytanie-czy-pranie
Google Scholar

Dunin-Wilczyńska, Ewa. (2015). Bookcrosing, czyli zielonkowskie uwalnianie książek. Poradnik Bibliotekarza, 1, 36.
Google Scholar

Eidenbenz, Raphael & Wattenhofer, Roger & Li, Yu. (2013). Reading up on bookcrossing. International Journal of the Book, 10/2, 11–26.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18848/1447-9516/CGP/v10i02/36978

Gra miejska „Czarodzieje w świecie Mugoli”. (2015). Pobrane 5 marca 2016, z: http://www.olsztynek.pl/aktualnosc-5-1586-gra_miejska_czarodzieje_w_swiecie_mugoli.html
Google Scholar

Gromow, Natalia. ([2014]). Biblioteka na plaży. Pobrane 2 marca 2016, z: https://labib.pl/inspiracja/pokaz/724/
Google Scholar

Inklebarger, Timothy. (2015). Digital books are up in the air: library branches take flight in airports. American Libraries, 46, 1/2. Pobrane 3 marca 2016, z: http://americanlibrariesmagazine.org/2015/02/11/digital-books-are-up-inthe-air/
Google Scholar

Kokosińska, Magdalena. (2013). Książki poza domem i biblioteką, czyli co, gdzie i dlaczego czytamy w przestrzeni publicznej. Bibliotekarz, 7/8, 23.
Google Scholar

Kosik, Edyta. (2015). Odjazdowy Bibliotekarz: akcja łącząca promocję czytelnictwa z promocją aktywności fizycznej. Poradnik Bibliotekarza, 6, 30–32.
Google Scholar

Leszczyński, Grzegorz & Zając, Michał. (2013). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi: studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Lotna czytelnia. (2015). Pobrane 7 marca 2016, z: http://www.rajska.info/oferta/projekty/56-lotna-czytelnia.html
Google Scholar

Majewska, Paulina. (2011). Odjazdowi bibliotekarze „zrowerowali” Polskę. Poradnik Bibliotekarza, 7–8, 43–44.
Google Scholar

Milewska, Paulina. (2013). Czytelnicze happeningi, KsięgoZbiór od zaplecza i tramwajowa jazda. Pobrane 12 lutego 2016, z: http://paula.bibliosfera.net/2013/01/czytelnicze--happeningi-ksiegozbior-od-zaplecza-i-tramwajowa-jazda/
Google Scholar

Mistrz Promocji Czytelnictwa 2013. (2013). Pobrane 3 lutego 2016, z: http://www.sbp.pl//konkurs/nagrodzeni?konkurs_id=10543
Google Scholar

Młynarczyk, Magdalena. (2012). Bookcrossing. Pobrane 7 marca 2016, z: http://www.biblioteka.koszalin.pl/bookcrossing/1447–1040-bookcrossing-w-kbp
Google Scholar

Morawiec, Barbara Maria. (2012). Mikrobiblioteki po drodze do domu. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2012/06/mikrobiblioteki-po-drodzedo-domu.html
Google Scholar

Morawiec, Barbara Maria. (2013). 3D Street Art – książki na ulicach. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2013/08/3d-street-art-ksiazki-naulicach.html
Google Scholar

Morawiec, Barbara Maria. (2014). Czytanie wyzwala kreatywność: 100+ kreatywnych pomysłów na promocję czytelnictwa. Pobrane 10 czerwca 2016, z: http://www.slideshare.net/lustrobiblioteki/100-kreatywnych-pomysw-na-promocjczytelnictwa-czytanie-wyzwala-kreatywno-autorka-barbra-maria-morawieclustro-biblioteki
Google Scholar

Morawiec, Barbara Maria. (2015). 6 fantastycznych: Mikrobibliotek. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.lustrobiblioteki.pl/2015/01/6-fantastycznych-mikrobibliotek.html
Google Scholar

Odjazdowy Bibliotekarz 2015. (2015). Pobrane 2 marca 2016, z: http://bibliosfera.net//odjazdowy-bibliotekarz/
Google Scholar

Paleczna, Dominika. (2013). Gdzie Polacy wymienią się książkami? Pobrane 4 marca 2016, z: http://dominika.bibliosfera.net/2013/04/gdzie-polacy-wymienia-sieksiazkami/
Google Scholar

Program Rozwoju Bibliotek. (2014). Pobrane 10 czerwca 2016, z: http://frsi.org.pl/projekt/program-rozwoju-bibliotek/
Google Scholar

Rieland, Randy. (2012). Augmented Reality Livens up Museums. Pobrane 6 lutego 2016, z: http://www.smithsonianmag.com/innovation/augmented-reality-livensup-museums-22323417/?no-ist
Google Scholar

Roosevelt Elementary School – Gotta Keep Reading – Entire School Flash Mob! (2011). Pobrane 8 lutego 2016, z: https://www.youtube.com/ watch?v=xmuciMVlnbg
Google Scholar

Staniów, Bogumiła. (2012). Biblioteka szkolna dzisiaj. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Szul, Elżbieta. (2011). Reklama ambientowa, jak niestandardowa forma komunikacji formy z klientem. Pobrane 6 marca 2016, z: http://www.pszw.edu.pl/images/publikacje/t050_pszw_2011_szul_reklama_ambientowa_jako_niestandardowa_forma_komunikacji_firmy_z_klientem.pdf
Google Scholar

Unlock the 007 in you. You have 70 seconds! (2012). Pobrane 8 marca 2016, z: https://www.youtube.com/watch?v=RDiZOnzajNU
Google Scholar

Werbung, Gute. (2014a). Into The Storm Augmented Reality Stunt. Pobrane 2 marca 2016, z: http://www.gutewerbung.net/into-the-storm-augmented-reality-stunt/
Google Scholar

Werbung, Gute. (2014b). Edel Books: Marilyn Monroe Book Promotion. Pobrane 3 marca 2016, z: http://www.gutewerbung.net/edel-books-marilyn-monroebook-promotion/
Google Scholar

Wojciechowski, Jacek. (2000). Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Wojciechowski, Łukasz. (2014). Ambient jako nowy język marketingowej komunikacji i oryginalne wykorzystanie przestrzeni miejskiej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Poetica II, 169, 134–146.
Google Scholar

Published

2016-12-30

How to Cite

Wójcik, M. (2016). New forms of reading promotion in the urban space. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(22-23), 13–28. https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.02

Issue

Section

Articles